• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator


Moseldalen känner man igen.

skizze.gif


Ps!

Stora apparater tar för storplats på instrumentbrädan och skymmer sikten. Trafikfarligt!!! Borde bötfällas.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.822
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

Beror väl på hur stor instrumentbräda man har? :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

Visst är en stor skärm bättre än en liten förutsatt att den får plats men det som slutligen avgör är programvaran.

Av de många appar som jag testat under flera år finns det bara en som håller måttet.

image.jpg
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

Moseldalen känner man igen.

skizze.gif


Ps!

Stora apparater tar för storplats på instrumentbrädan och skymmer sikten. Trafikfarligt!!! Borde bötfällas.

Måste inte sitta i fönstret. Har min platta monterad framför stereon - under framrutan.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

"Fruntimret" i våran bil använder också Autoroute! "Because she's worth it!"
:) Julian
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

Trafikfarligt!!! Borde bötfällas.
Bra att du tar upp det!
Förr satt det skyltar i bussarna som talade om att det var förbjudet att tala med föraren under gång. Nu, efter många år av tveksamhet, har vi även i Sverige kommit fram till att det är förbjudet att tala i telefon under körning. Hur bra är det att sitta och glo och fingra på en navigator under gång? Hur många gånger har vi inte sett taxigubbar fippla med sin dator eller navigator under gång?
Du som taxiägare? Ralph! Kan du inte ge oss lite faktakunskap på området?
:) Hälsningar, Julian.
Förresten? Tillbaka i Spanien?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

Bra att du tar upp det!
Förr satt det skyltar i bussarna som talade om att det var förbjudet att tala med föraren under gång. Nu, efter många år av tveksamhet, har vi även i Sverige kommit fram till att det är förbjudet att tala i telefon under körning. Hur bra är det att sitta och glo och fingra på en navigator under gång? Hur många gånger har vi inte sett taxigubbar fippla med sin dator eller navigator under gång?
Du som taxiägare? Ralph! Kan du inte ge oss lite faktakunskap på området?
:) Hälsningar, Julian.
Förresten? Tillbaka i Spanien?

Naturligtvis skall man inte knappa in resmålet under färd men att emellanåt hålla ett öga på navigatorn är inte värre än att hålla ett öga på hastighetsmätaren!

Eller varför inte HUD (head-up-display)?

Navigatorns röst beskriver rutten med vägnummer och gatunamn.
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

Amstel, Jappe har Locus Pro monterat i sin platta, en android app som faktiskt är bra! och att den klassas som bra är för att i det androida segmentet inte finns några kända konkurrenter...
Dess motsvarighet till Ipad/Iphone är Poiviewer, det är också en app man kan sätta ordet "kanon" före!

Finns lite grundläggande tips om Locus här: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/647751
Hbk ställplatser till Locus finner man här: http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/662659

Jag läste det du och andra skrev i auotoroute-tråden, jag funderade på om Locus kunde vara ett alternativ. Men jag fick känslan av att ni sökte något för laptops så det blev aldrig något skrivet.

mvh jocke
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

Bra att du tar upp det!
Förr satt det skyltar i bussarna som talade om att det var förbjudet att tala med föraren under gång. Nu, efter många år av tveksamhet, har vi även i Sverige kommit fram till att det är förbjudet att tala i telefon under körning. Hur bra är det att sitta och glo och fingra på en navigator under gång? Hur många gånger har vi inte sett taxigubbar fippla med sin dator eller navigator under gång?
Du som taxiägare? Ralph! Kan du inte ge oss lite faktakunskap på området?
:) Hälsningar, Julian.
Förresten? Tillbaka i Spanien?

Håller med fullständigt. Många har Ipaddor eller Androidpaddor i fönstret. Som (f.d) sambandcentral tycker jag att det är förkastligt. Inte nog med att de skymmer sikten och förstör mörkerseendet på natten, så har de så många andra lockande funktioner som kan störa färden.

Flera chaffisar har dessa privat och använder dessa på jobbet. Inte nog med att de kan titta på play så kommer facebook, e-post, nyheter, skype och stör. Flera chaufförer som är uppvuxna i utlandet skype:ar med släkt och vänner.

Många sambandscentraler förbjuder detta, men det är svårt att hålla efter chaufförerna.

Bättre att använda utrustning som är gjord för navigation, med riktiga hållare helst från Brodit som är korrekt utformade till bilen och godkänt av bilprovningen. Skärmar som anpassar sig efter ljuset. m.m..

7558-TomTomGO930TfrontUKEN.jpg


Hem till Spanien är vi igen nästa söndag.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

Du har en poäng där. Några av oss kanske skulle sluta titta på TV när vi kör husbil! :D

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

Håller med fullständigt. Många har Ipaddor eller Androidpaddor i fönstret. Som (f.d) sambandcentral tycker jag att det är förkastligt. Inte nog med att de skymmer sikten och förstör mörkerseendet på natten, så har de så många andra lockande funktioner som kan störa färden.

Inte ens en stor iPad skymmer sikten i husbilen (möjligen i personbilen) och inställd på automatik ställer den in nattljus vid solens nedgång.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

MP och AR? Vad är det? Du har ju inga ställplatser på din bildsnutt. Det har jag! :D HBK:s t.o.m.Visa bilaga 92807
Du kan väl ändå inte begära av mig att jag skall gå ut till den kalla husbilen och sätta på min fina Sony Vaio, som sitter kvar där, för att visa dig alla ställplatser från HBK och Campercontact som jag har i AR? Plus alla andra skitPois som finns lagrade där!
Nej du! Glöm det!
I min eminenta laptop, på skrivbordet i det varma arbetsrummet, finns ingenting av den varan annat än de kraftfulla programmen AutoRoute och MapPoint (endast för planering!)Tyvärr har jag grisat ner min fina potenta laptop med en massa appar också. Får väl städa bort dem nå'n dag.
Fortsätt ni med klösandet och krafsandet.
:DJulian
 
Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.426
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

att emellanåt hålla ett öga på navigatorn är inte värre än att hålla ett öga på hastighetsmätaren!
Vi får fråga en hjärnforskare hur distraherande det blir när navigatorn har en annan åsikt än föraren. Hemska olyckor har hänt bara för att två barn gnäller eller bråkar bak i bilen!
En förare som blir förbannat på sin navigator är en veritabel trafikrisk!
Eller varför har rallyförare inte en navigator istället för en kartläsare? Eller har dom det kanske, nuförtiden. Det måste vara lönsammare i dessa rationaliseringstider, även där? Eller har jag kommit på nå't dumt nu?
:confused:Julian
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: En stor god navigator slår alltid en liten god navigator

Kanske lite väl offtopic men i ditt andra stycke Amstel om rallynissar så fanns det förr en svensk teknik som skötte navigeringen åt föraren i tex Pikes peak (backtävling) där kartläsare inte fick åka med.
Angående rally så tror jag alltid det kommer sitta en kartläsare i högerstolen,, vem skulle annars hållas ansvarig när föraren kör i diket?! :rolleyes:;)

mvh jocke
 
Toppen