Sv: En sommarsaga
Tycker den här diskussionen yrkesförare kontra vardagsbilisten/ husbilsåkaren, verkar lite ansträngd och kanske rent av lite provokativ. Sett ur båda perspektiven! Tycker det är lite tråkigt!
Lyssnar alltid på radion om nätterna. Där ringer det yrkesförare titt som tätt och klagar på hur illa "Svensson" kör. Vad de flesta av oss menar när vi säger "yrkesförare" menar vi förare av den tunga trafiken. Så gör även jag.
Inte många som tänker på alla oss som kör personbil men likväl kör i jobbet.
"Nu börjar helvetet med de där husvagnarna"; "Kan inte folk lära sig att gasa"; "Gamla gubbar ska inte vara på vägarna", o s v.
Vad de flesta säkert kan skriva under på, är att det har blivit tuffare ute på vägarna. Det går fortare. Det är mer stress. Det är mer irritation. Om det beror på arbetsgivaren/ åkaren, det allmänt uppskruvade läget i samhället, politiker, bilarnas bättre prestanda, eller nåt annat, ska jag låta vara osagt. Ärligt talat bryr jag mig inte heller. Jag kan ändå inte göra nåt åt det.
Och handen på hjärtat: Alla vi som trots allt har kört på vägarna i åtskilliga år. Visst har det ändrats? Själv har jag kört bil i 32 år och uppskattningsvis 200 000 mil. Jag har inte krockat själv eller orsakat någon olycka. Förutom under tävling, där det hände några gånger varje år.
Varje gång var det mitt eget fel! Det var jag som körde över min förmåga. Ett obestridligt faktum! Det goda det förde med sig, var att jag lärde mig var min och bilens gräns gick! Även om det frestade både plånboken och kroppen. Det är något jag trots allt har nytta av än idag.
En sak jag dock inte kan förstå. Varför ska man ligga så jäkla nära framförvarande? Det gäller både personbilar, husbilar, lastbilar och bussar.
När vi åkte på semester började vi med att bryta mot lagen: Jag låg på 85 på en 80-väg med husbilen (enligt GPS:en). Det tog inte lång stund innan jag hade en långtradare i häcken. Han lade sig inte bara "två meter" bakom, utan han skulle nödvändigtvis köra om också! Tror han tjänade en halv minut eller så de milen som återstod till Växjö. Varför?
För att jämna till det hela: Ni har säkert liksom jag, sett en skugga av en personbil bakom er husbil? Han/ hon ligger så nära att det inte finns en chans att se bilen i sig utan bara själva skuggan. Han har inte en möjlighet att se något förbi den "stora" husbilen! Han får chansa och sticka ut näsan för att se om det kommer någon när han ska köra om.
Ni som kör lastbil ser det säkert dagligen?
Nu är jag kanske den som kastar sten i glashus. Jag är - enligt många - en notorisk brottsling i personbilen. Jag kör för fort. Jag ser ingen anledning att stanna helt vid stopp kl. 02:30 när det inte finns en bil på "flera km".
Det finns lagar och det finns idiotiska lagar. Därmed inte sagt att man har rätt att bryta mot de sistnämnda! En bra lag för någon är en korkad lag för någon annan.
Om "80-trafiken" kör i 90, bryr jag mig personligen inte om. Inte heller om "90-trafiken" kör i 110. Oftast är det mer situationen och vägens beskaffenhet som avgör vad som är lämpligt för tillfället. Man kan inte köra i 90 när det är snömodd. Motsvarande kan man köra både 100 och 110 utan att riskera särskilt mycket när vägarna är tomma från trafik och torra och fina.
Detta kan man inte kan lagstifta om.
Jag kan inte förlika mig med att man sänkte hastigheten till 80 på många vägar. Jag ser ingen logik i det och kan därför inte hålla denna hastighet heller om förutsättningarna tillåter.
Vad jag anser är oändligt mycket allvarligare, är de där idiotomkörningarna! De där som ligger på på både 80 och 90 genom samhällen! De som kör på fyllan! De som kör utan körkort! De som är höga! De som ligger precis kloss bakom! De där som kör avställda bilar!
Och ett ökande irritationsmoment: Man sätter på helljuset innan mötet! Ofta långt innan! Är man mörkrädd eller vad? Detta gör alla kategorier förare: lastbilar, personbilar, polisen...
Säger som en lastbilschaufför sa i radion: "Det händer ingen olycka på den sekunden även om man väntar med att blända upp!"
Tänk på att ingen är felfri! Inte du och definitivt inte jag!
Men...det är ju bara jag och vad jag tycker.