• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EN RESA I ÖSTERLED

F

F.d. 50007

Guest
EN RESA I ÖSTERLED
Under en dryg månad gjorde vi en resa genom Litauen, Vitryssland, Ukraina, Moldavien och Polen. Med många varningar för mutor, rån och allmän kriminalitet så gav vi oss iväg
Resan över Östersjön till Litauen gjordes med båt mellan Karlshamn och Klaipeda. I Litauen besöktes dels ett naturreservat utanför Klaipeda, dels den omtalade Korskullen samt huvudstaden Vilnius. Så här långt var resan odramatisk.
För att komma in i Vitryssland måste man ha en inbjudan från någon person eller organisation i Vitryssland, som underlag till sökandet av visum. Vi använde oss av en hjälporganisation som regelbundet besöker Minsk. Eftersom husbilens alla tomma utrymmen var packade med kläder, mat och div. prylar som gåvor till personer i Vitryssland mötte vi tullmyndigheterna vid gränsen med en viss bävan. Efter två och en halv timmas kämpande med div. handlingar, enbart skrivna på ryska, så kom vi igenom, utan genomsökning av husbilen!
Färden mot Minsk gick via en av de större vägarna och där märkte vi inte av någon sämre vägstandard än i Litauen. Vårt mål i Minsk var kyrkan med vilken vår hjälporganisation har kontakt. Här fick vi ställa husbilarna de kommande nätterna under vårt besök i Minsk. Husbilen tömdes på gåvor och alla inblandade var tacksamma för vad vi hade med oss. Genom kyrkans representant besökte vi en hel del personer och hjälparbetare i den lokala organisationen. Vitryssens liv och leverne är skiftande och inte sällan konstaterade vi att deras liv inte är en dans på rosor. Efter fem dagars gästande i Minsk bar det av söderut mot Ukraina.
Ett av våra först mål i Ukraina var ett besök i Tjernobyl. Gränspassagen var odramatisk och som svensk behövde vi inte något visum. Från Minsk och till gränsen försämrades vägstandarden och i Ukraina blev de än värre. Nu gällde att söka upp en gränspassage in till det avlysta området runt Tjernobyl. Efter div. vänliga men bestämda avhysningar på ryska, kom vi till huvudentrén för området. Det första budet var att endast organiserade turer tilläts komma in och då med guide från Kiev, beräknad kostnad ca 1000:- Skr/pers. Efter div. gestikulerande och åtbörder kom en annan (högre) tjänsteman ut och sa ”Vejt a minnet”, och det gjorde vi. Han återkom en gång i kvarten i en timmas tid med samma budskap, sen dök han upp med en privatperson som var beredd att ta oss alla fyra in i området för 100 dollar. Vi accepterade budet och sen bar det av i hans bil med 140 km/h, han flög bokstavligen över alla hål och gropar. Staden Tjernobyl är en fungerande stad om än reducerad till en tjugondel av den tidigare befolkningen. De obebodda husen förfaller och naturen håller på med ett återtagande. De som befolkar staden är dels äldre personer som har flyttat tillbaka, dels arbetare som håller på med sanering eller rivning av anläggningarna, några barn såg vi inte till. Det samlade intrycket var i sanning ett budskap om hur det kan bli efter en kärnkraftsolycka.
Vidare mot Kiev, en vacker stad, som enligt Kievborna själva, ligger i en park. Kievs centrum har restaurerats till sitt ursprungliga skick sedan före andra världskriget.
Vidare sydostut mot Poltava och den historiska plats som faktiskt har påverkat oss svenskar mycket. Slaget vid Poltava var mer eller mindre slutet på Sveriges stormaktstid och början på ryssarnas dito. Det finns inte mycket kvar av krigsskådeplatser att se i Poltavas omgivningar, men ett informativt museum spred kunskap om händelsernas gång och resultat.
Vi övernattade på en parkeringsplats mitt inne i Poltava. Dagtid övervakades den av tre beväpnade poliser/vakter och vi bjöd in dem i vår husbil på kaffe. Språket var mest gester och ett och annat engelskt ord. Vi frågade om det var en Kalasjnikov de var utrustade med, då gick en av dem och hämtade en och hivade den i famnen på Anita. Hennes handhavande av bössan gjorde oss mer än skräckslagna, detta var den enda gång vi var ordentligt rädda under denna resa.
Efter Poltava fortsatte resan mot Krimhalvön. Det var svartahavskusten som lockade. På halvön reste vi från öst mot väst längs sydkusten. Det viktigaste målet här var att besöka Yalta och det palats där Yaltakonferensen utspelade sig, det historiskt viktiga mötet som formade Europa efter andra världskriget. Den svenska guide vi hakade på belyste på ett utmärkt sätt de beslut som togs här och gav oss viss förståelse för varför det blev som det blev. Dessutom insåg vi att det påverkar oss fortfarande idag.
Nästa plats på Krim blev Sevastopol, den stora ryska marinbasen vid Svarta havet, staden drällde av ryska knektar i varierande grad.
Nu bar det av norrut och målet var den gamla svenskbyn vid Dnjepr. Dess historiska öde är lika lång som dramatisk och de som fortfarande talar 1700-talssvenska är få och gamla. Med dessa personer kommer språket att dö ut. Besöket var i alla avseende en höjdpunkt. Den hopkomna grillfest vi arrangerade för damerna kommer vi sent att glömma. Vilka damer, vilka öden! Och samtidigt så mycket skratt!
Resan fortsatte mot Moldavien, Europas fattigaste land. Därtill splittrat med två autonoma provinser som avgränsar sig mot landet i övrigt med vapenmakt. Ovetande om detta körde vi igenom ett av dessa områden. Lite skärrat och konstigt kändes det när man möttes av kulsprutor och div. andra vapen, och ingen engelska kunde de, men allt gick bra och vi kunde fortsätta. Detta och en begynnande tidsbrist gjorde att besöket i detta land inskränkte sig till ett fåtal dagar. Ett har vi dock med oss, det tillverkas ett mycket gott vin och en mycket god champagne i detta land.
Vidare tillbaka till Ukraina för vidare resa mot Polen. Denna del av Ukraina kommer vi att återse någon gång framleds, det ligger inte så avlägset om man ska ner mot Rumänien.
På vägen hem besöktes Warszawa, Groznyj (Falkenbergs vänort), Poznan och Swinoujscie, där vi tog färjan hem.
Allmänt vad gäller camping, vägnät, vatten, bränsle, mat o.s.v.
- Camping: I Vitryssland och Moldavien finns inga campingplatser, det är fricamping som gäller och för vår del medförde det inte några problem. I Ukraina finns campingplatser (vi såg en i Ukraina på Krimhalvön), men vi frikampade hela tiden utan att det uppstod några problem. Hänsyn och sunt förnuft är ledord. Mycket lätt att ställa sig på stora parkeringsplatser mitt inne i städer, där finns ofta både ljus och bevakning och poliser och vakter var positiva när vi frågade.
- Vägstandard: Vägnätet är i varierande skala från acceptabla vägar till usla och vidare over urusla till vägar som borde varit avstängda. Det tar längre tid att transportera sig för att undvika de värsta hålen. Skyltning är man inte så noggrann med, och därtill skyltarna skrivna med kyrilliska bokstäver. Det lönar sig att lära sig alfabetet och dess uttal, då går det med vissa svårigheter att tyda skyltarna. Vägarbete med flytande asfalt som mättas med grus var inte ovanligt. Se upp och avlägsna asfaltstänk från lackerade ytor snarast, de brunfärgar snabbt. Väl inne Polen höjdes vägstandarden till rent himmelska höjder, tyckte vi, trots att landsvägarna gick igenom varenda by och stad, tidsödande. GPS-en fungerade inte i Vitryssland, Ukraina eller i Moldavien för oss, det var vanliga bilkartor som gällde.

- Poliser som bevakar trafiken finns i större omfattning än här hemma men de nöjde sig med att roat titta på oss när vi tvekade om vägval. Två ggr blev vi tillrättavisade men aldrig bötfällda. Inga försök att fördröja eller kräva mutor. Till och med när de mätte hastighet i Ukraina fällde de ner mätaren när vi passerade, de var nog tillsagda att vara positiva till turister.
- Tullen var mer intresserad av husbilen än innehållet. Ett undantag i Moldavien, man upptäckte att vi hade walki-talkies och en liten batong. Det skulle bli PROTOKOLL o POLICE. Det blev lite hårda ord en liten muta motsvarande 13 Skr!! Sen åkte vi vidare vidare
- Många tror att det är brist på mat, men här saknades inget. Allt vad du hittar i svenska butiker finns i samtliga länder, Därtill goda och billiga viner, champagne, konjak och vodka. Det vart fest nästan varje afton. Däremot var det på mindre orter svårt att hitta mataffären, den såg ofta ut som en bilverkstad utifrån. Inne var det handelsbodstandard som vi hade på 50-talet med handel över disk. Men det gick bra att peka. Det kan vara bra att fråga vägen med det ryska ordet för mjölk: ”Moloko”, då visar de dej till handelsboden.
- Diesel: inga svårigheter, det fanns fler mackar där än här hemma, och så vitt vi kunde förstå, var den av hög kvalitet. Priset ca 7-8 skr/l utom i Polen, ca 10-11 Skr. Dessutom sålde de gasolpåfyllning på mackarna, billigt och lätt att fylla tuberna. Betalning med kort gick bra på en del stationer men inte alla.
- Språk: I Vitryssland prata alla ryska, här var det svårt att hitta någon som kunde engelska. Några försökte hjälpa till, men många bara vägrade svara. Detta är ett land som är fattigt och diktatoriskt, du har nog av att ta hand om dej själv. I Ukraina var folk mycket öppnare o mera positiva, dåligt med engelska men alla försökte. Det blev mycket kroppsspråk och många goa skratt, men de var så hjälpsamma. Flera körde före med bil eller motorcykel för att visa oss vägen. Språket är ukrainska även om alla kan ryska också. Skyltar kan vara på båda språken.
- Pengar: Vitryssland: vitryska Rubel kan man bara växla inom landet. Det finns en hel del bankomater. Glöm inte att växla in överbliven valuta vid gränsen, den går inte att växla in någon annan stans.
Ukraina: Hryvnia kan man växla till sej innan om man vill och går att växla tillbaka även på Forex i Sverige. Det finns gott om bankomater överallt. Man kan handla i många affärer med kort (Visa o Mastercard vanligast)
Det kan vara bra att ha med en del dollar i 1-, 10- och 50-dollarsedlar för ”mutor” och smidiga betalningar. Det var billigt att leva i alla länderna. Tips att köpa är Linnetyger i Vitryssland och viner, rysk Champagne och rysk konjak (superb kvalitet) i Ukraina. Vodkan är otroligt billig överallt.
Med rekommendationer till er; Åk österut, det är garanterat en upplevelse och värt besvären.
Ja, de var väl allt. Om ni undrar, hör av er.
Med varma hälsningar från Lars o Kerstin, Anita o Arne (som också totade ihop denna beskrivning).
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: EN RESA I ÖSTERLED

Oj vad sugen jag blev på att åka österut.Tack för er berättelse!
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: EN RESA I ÖSTERLED

Kul läsning!
Det vore också kul med lite bilder! :)
Går det att ordna?
 

Elisabeth & Lennart

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Finspång
HBK-Nr
2425
Medlemskap
2024
Sv: EN RESA I ÖSTERLED

Så mycket spännande ni har sett! Beskrivningen av vägarna kan jag känna igen sen vi åkte runt i Baltikum för några år sen. Tack för alla tips och erfarenheter ni delar med er av. :)
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: EN RESA I ÖSTERLED

Tack för en intressant reseberättelse! Vi tycker själva mycket om att resa i östra Europa. Utan husbil har vi rest i Ryssland (Moskva, transsibiriska järnvägen) och Ukraina (Kiev, Odessa, Simferopol, Yalta). Med husbil har vi dock inte kommit längre österut än Polen och Tjeckien.

Vi undrar lite över fricampandet i exempelvis Ukraina? Vad valde ni för typer av platser för att ni skulle känna er säkra? Hur gjorde ni med sånt som att fylla på vatten och liknande praktiskt?

Helena & Peter
www.freedomtravel.se
 
F

F.d. 29811

Guest
Äntligen!

Underbart att äntligen hitta någon som åkt längre österut än vi och fortfarande är positiva! Ni har åkt dit vi vill. Vi har inte åkt längre norrut/ österut än Ukraina ännu.
Annars åker vi mest i Rumänien och dess grannländer.
Vill ni ta del av våra erfarenheter finner ni de på vår hemsida: campingromania.se
 
Senast redigerad av en moderator:

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: EN RESA I ÖSTERLED

Hej Ann-Sofie! Hade uppe en tråd om gasol i Öst-Europa, fick bra tips om Polen men inte dom andra länderna. Hur löste ni gasol i Rumänien, Bulgarien, Tjeckien och Slovakien?
Har tyska flaskor.

Mvh Marita
 
F

F.d. 29811

Guest
Gasol

Hej Marita,
beklagar men jag kan inte hjälpa dig med det då vi aldrig behövt byta eller fylla på. Om jag hittar något om detta återkommer jag.
 
F

F.d. 50007

Guest
Sv: EN RESA I ÖSTERLED

Hej Ann-Sofie! Hade uppe en tråd om gasol i Öst-Europa, fick bra tips om Polen men inte dom andra länderna. Hur löste ni gasol i Rumänien, Bulgarien, Tjeckien och Slovakien?
Har tyska flaskor.

Mvh Marita
Hej Marita!
Vi hade våra egna svenska flaskor men med en adapt för sydeuropeisk anslutning.
MVH Arne
 
F

F.d. 50007

Guest
Sv: EN RESA I ÖSTERLED

Vi undrar lite över fricampandet i exempelvis Ukraina? Vad valde ni för typer av platser för att ni skulle känna er säkra? Hur gjorde ni med sånt som att fylla på vatten och liknande praktiskt?

Helena & Peter
www.freedomtravel.se[/quote]

Hej Helena & Peter
Fricampandet inne i städer var alltid på allmänna parkeringar helst under en fungerande gatlampa. Ute på lansbygden kunde det bli lite var som helst där vi inte störde någon. Kanaler och andra vattendrag erbjuder oftast bra platser. Stränder vid Svarta havet var oftast upplåsta till någom form av tält/campingplats, billigt men ingen eller dålig service (toaletter, vatten osv.)
Vi upplevde aldrig någon osäkerhet vid våra "stellplatser". Vatten, ej drickbart, köpt/fick vi på bensinmackarna
MVH Arne
 
Senast redigerad av en moderator:

Kjell 896

HBK Medlem
Inlägg
314
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2024
Sv: EN RESA I ÖSTERLED

Hej!

Annmari och jag tackar för en mycket trevlig föreläsning med bildspel om er fantastiska resa i österled. Det var tråkigt att inte fler husbilsklubbsmedlemmar tog möjligheten, men det lovades en till föreläsning i höst så ta möjligheten.
Som sagt ett stort tack till er alla fyra och framförallt Anita och Kerstin som gjorde det mycket proffsigt, hela Lofotengänget var mycket nöjda.
Vi önskar Arne och Anita en trevlig färd till Spanien i den nya husbilen...

:yes:Annmari & Kjell:wub:
 
F

F.d. 50097

Guest
Sv: EN RESA I ÖSTERLED

Tack! Spännande och intressant läsning! Vi har campat en del i Polen, men inte i de andra länderna. Vi har rest i Ukraina två gånger, men aldrig med husbil. Har undrat just över sånt som hur och var man kan stanna över natten... blir lite sugna nu...
Tack igen! :)

Helena & Peter
www.freedomtravel.se
 

Mita o Stig

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1105
Medlemskap
2024
Sv: EN RESA I ÖSTERLED

Hej på er alla fyra
Tack för en mycket trevlig kväll med kortvisning och historia från er resa.
Ni var duktiga tjejer, Tack igen

Hälsningar:yes::wub:
 
F

F.d. 29804

Guest
Sv: EN RESA I ÖSTERLED

Hej!

Ser att ni rest mycket i Polen. Vi ska åka en långresa till baltländerna o bl.a Polen, med start i början av april.

Har ni några tips om vad man ska tänka på när det gäller valuta o var man kan känna sig trygg att parkera, övernatta?

Tacksam för tips då det är våran första utlandsresa o vi bara hört hur farligt det är i dessa länder.....

MVH/Agneta
 
F

F.d. 50007

Guest
Sv: EN RESA I ÖSTERLED

Att resa i Polen upplevde vi inte som mera svårt än det är i andra europeiska länder. Normal försiktighet ute på landsbygden med vederbörlig hänsyn till den lokala befolkningen. Inne i städer finns ofta inhägnade P-platser där grindarna stängs kl 22.00. Köpcentra erbjuder ofta stora och upplysta ytor.
Sevärt; Krakow i södra Polen med en otrolig saltgruva. De fruktansvärda men viktiga påminnelserna om andra världskrigets koncentrationsläger i Oświęcim.
Beklagar dröjsmålet men vi har varit på långresa och kom hem i förgår.
MVH Anita o Arne
 
Toppen