Sv: En liten tankeställare, eller?
DÄR KOM DET
!
Du har vunnit första pris Lars Brandström!
Självklart är allt det andra ni skrev rätt också, men det var denna detalj som jag tänkte på! Om ni har sett ett axiallager på en vev så förstår ni varför man INTE skall belasta detta pyttelager i onödan!
Få se om jag kan förklara på ett vettigt sätt
Det enklaste är att tänka bakhjulsdrift och då så här:
När man aktiverar kopplingen så trycker man isär den så att man bryter förbindelsen mellan kardan och motor! Är ni med?
Detta arbete utförs hydrauliskt med hjälp av en slavcylinder som är kraftig och då får man två krafter. En som vill trycka veven framåt och en som vill trycka kardan bakåt!
Kardan är ju relativt kraftig så den lämnar vi därhän!
Veven är ju som bekant lagrad i sina vevlager för att ta upp krafterna från kolvar/stakar. Fast den kraft som kopplingscylindern påverkar veven med är ju axiell och det finns lager på ramlageröverfallen som tar upp denna axiella kraft.
Dessa lager har en relativt liten yta och är därmed lite känsligare.
Vissa motorer har rätt så dåligt dimensionerade axiallager och går dessa ner så kan man i värsta fall få byta vevaxel.
Jag tänker absolut inte nämna vilka motorer det är, men JAG petar alltid i friläge vid rödljus o.sv.
Så var det med det!
Anders som ligger i soffan och har det tråkigt
. (Ryggpaj p.ga. carportstaksskottning)