• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

En liten tankeställare, eller?

F

F.d. 50069

Guest
Jo, nu skall jag dra igång ett snack om ett ämne som jar tror inte många tänker på!

Mitt absoluta påstående är följande=
MAN SKALL ALDRIG STÅ MED KOPPLINGEN NERTRYCKT I ONÖDAN!!!!!!

Är det någon som vet? Det har inget med trafiksäkerhet att göra! Utan en ren teknisk fråga:rolleyes:

Någon som sätter detta?

Anders
 
F

F.d. 55337

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Det sliter väl i onödan på urtrampingslagret?
Hälsningar från din namne Anders
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.912
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: En liten tankeställare, eller?

Anders på Ljusterö har helt rätt. Men det finns faktiskt en trafiksäkerhetsaspekt också:
Om man står vid ett rödljus med växel ilagd och kopplingen nedtrampad, och blir påkörd bakifrån (kan ju lätt hända i det väglag som nu råder), är risken stor att vänsterfoten halkar av pedalen så att man tar ett skutt in i bilen framför.
 
F

F.d. 25086

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Jo, nu skall jag dra igång ett snack om ett ämne som jar tror inte många tänker på!

Mitt absoluta påstående är följande=
MAN SKALL ALDRIG STÅ MED KOPPLINGEN NERTRYCKT I ONÖDAN!!!!!!

Är det någon som vet? Det har inget med trafiksäkerhet att göra! Utan en ren teknisk fråga:rolleyes:

Någon som sätter detta?

Anders

Ditt påstående är helt riktigt,står du med kopplingen nertryckt snurrar urtrampningslagret
och detta lager har som enda smörjning fettet som finns i lagret.
//Ulf
 
F

F.d. 25086

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Det är samma sak med hjullagerna. Så låt husbilen stå.
Då slits inga lager.

det är ju en viss skillnad på dubbla koniska rullager i hjul och ett klent spårkullager.
sen är ju dessutom hjulnavet fullt med fett som smörjer...
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Självklart skall man inte "vila"foten på kopplingspedalen. Inte när man kör eller vid rödljus. Dessvärre lär man ut detta i bilskolorna, hitta dragläge kallas det. Men när man vet var det är kan man sluta. Efter 29000 mil på vår volvo , utan kopplingsbyte så vet jag att jag inte somnar på k-pedalen. En motorsvagare bil "sliter" nog mer på kopplingen?
Leffe
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

DÄR KOM DET:yes::yes:!
Du har vunnit första pris Lars Brandström!
Självklart är allt det andra ni skrev rätt också, men det var denna detalj som jag tänkte på! Om ni har sett ett axiallager på en vev så förstår ni varför man INTE skall belasta detta pyttelager i onödan!

Få se om jag kan förklara på ett vettigt sätt:eek:
Det enklaste är att tänka bakhjulsdrift och då så här:
När man aktiverar kopplingen så trycker man isär den så att man bryter förbindelsen mellan kardan och motor! Är ni med?

Detta arbete utförs hydrauliskt med hjälp av en slavcylinder som är kraftig och då får man två krafter. En som vill trycka veven framåt och en som vill trycka kardan bakåt!
Kardan är ju relativt kraftig så den lämnar vi därhän!
Veven är ju som bekant lagrad i sina vevlager för att ta upp krafterna från kolvar/stakar. Fast den kraft som kopplingscylindern påverkar veven med är ju axiell och det finns lager på ramlageröverfallen som tar upp denna axiella kraft.
Dessa lager har en relativt liten yta och är därmed lite känsligare.
Vissa motorer har rätt så dåligt dimensionerade axiallager och går dessa ner så kan man i värsta fall få byta vevaxel.
Jag tänker absolut inte nämna vilka motorer det är, men JAG petar alltid i friläge vid rödljus o.sv.

Så var det med det!

Anders som ligger i soffan och har det tråkigt:eek:. (Ryggpaj p.ga. carportstaksskottning)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 13050

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

när jag åkte taxi för många år sen i Paris noterade jag att taxichaffisarna alltid la ur växeln så dom inte slet på urtrampningslagret trodde jag. Men sanningen var nog den att alla som körde mot rött hann förbi under tiden dom la i växeln innan dom kom iväg.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: En liten tankeställare, eller?

Vissa motorer har rätt så dåligt dimensionerade axiallager och går dessa ner så kan man i värsta fall få byta vevaxel.
Jag tänker absolut inte nämna vilka motorer det är, men JAG petar alltid i friläge vid rödljus o.sv.

Logiken i ovanstående mening innebär att du har en sådan bil! Vi får väl försöka utröna vilken.
 
F

F.d. 10329

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

när jag åkte taxi för många år sen i Paris noterade jag att taxichaffisarna alltid la ur växeln så dom inte slet på urtrampningslagret trodde jag. Men sanningen var nog den att alla som körde mot rött hann förbi under tiden dom la i växeln innan dom kom iväg.

Hann dom förbi innan dom fick in växeln eller kom dom iväg trots att det var rött eller ..............
 
F

F.d. 6657

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Hej Anders roligt inlägg!
Lars Brandström va rätt på det!
Men jag la in ett tack till honom långt innan ditt svar kom...
Så jag borde få ett Silver.:spinny:
Gammla vw motorerna (1500-1600) hade detta problem, specielt pickup
och bussarna, kanske även bubblorna.
H.olof
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Du har alldeles rätt Anders, fast en liten komentar är nog på sin plats. Moderna kopplingar har en stor bladtallrikfjäder, det fina med dessa är att fjäderkrafften är som störst just innan de går i ingrepp. Axialkafften är som lägst när kopplingen är i botten.

Den äldre konstruktionen med spiralfjädrar var pricis tvärt om. När kopplingen var i botten var axialkraften som störst.
Leffe
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Tjosan du Knarrevik!
Nu gäller det inte husbilsmotorer! Säger man att man har problem med en sådan rackare så blir det rabbalder:wink:.

Om sanningen skall fram så gäller det i mitt fall Mazda´s GTX-motor som satt i de äldre Miatorna samt BMC A-motorn (som sitter b.la i mina älskade kojor)
Jag har inte haft egna problem men har sett...............:(
På en Miata så kunde man efter en frikopplingsmanöver trycka tillbaka veven med hjälp av en träbit på remskivan ca 1cm..........då blir det dyyyrt!
Jag har inte hört att dessa problem fanns på de gamla höfläktarna (vw-luftk.).
fast det tror jag säkert för dessa maskiner var ena luriga rackare med massa hyss om man inte skötte dom rätt!

Anders hälsar från soffan!

Hitta på mer lurigheter, ni gamla rävar och rävor;)
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Opps, nu kom det ett inlägg från FIA T(Leffe) också! Javisst så är det, precis som du säger.
Diafragmakoppling är inte det det rätta namnet?
Jag vet inte vilka bilar som har vad, men jag tar det säkra framför det osäkra!

Anders som lägger sig ner igen!:yes:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2577

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Jag hade även den magkänslan Anders.
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: En liten tankeställare, eller?

Jo, nu skall jag dra igång ett snack om ett ämne som jar tror inte många tänker på!

Mitt absoluta påstående är följande=
MAN SKALL ALDRIG STÅ MED KOPPLINGEN NERTRYCKT I ONÖDAN!!!!!!

Är det någon som vet? Det har inget med trafiksäkerhet att göra! Utan en ren teknisk fråga:rolleyes:

Någon som sätter detta?

Anders

En annan grej .. Skall du svänga vänster och står och väntar i din fil på att dom mötande skall passera så vrid inte hjulen i förväg , om du blir påkörd bakifrån så åker du ju över på motsatta körbana .
 
F

F.d. 53076

Guest
Sv: En liten tankeställare, eller?

Jag hade även den magkänslan Anders.
Leffe
Etter å lest div. innlegg kan jeg opplyse at dere har glemt det at det er cluch hjerte som for den meste slittasjen ved å stå stille med clutchen inntrampet. cluchhjerte ligger mellom svinghjulet og trykkplaten ved inntrampet pedal og bilen står stille da går trykkplate og svinghjul runt mens clutchhjerte står stille derfor sett giret i fri og slepp ut pedalen så får dere mindre problemmer:spinny:
 
Toppen