• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En handlares uttalande om import

J

Jarn

Guest
Sv: En handlares uttalande om import

Det som jag finner är anmärkningsvärt är att det av någon oförklarlig anledning står i Fordonsregistret om ett fordon är privatimporterat. vad nu en sådan uppgift fyller för funktion är i alla fall för mig en gåta.

Ja och det allra värsta är att om det är en liten firma som gjort det, då står det inte där.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Det som jag finner är anmärkningsvärt är att det av någon oförklarlig anledning står i Fordonsregistret om ett fordon är privatimporterat. vad nu en sådan uppgift fyller för funktion är i alla fall för mig en gåta.

Eller hur,

Kanske någon har en förklaring ?

Lars Brandström

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
3455
Medlemskap
2025

En sak att beakta är att bilar importerade genom en fabriks agent har garanti på avgasreningssystemet i 5 år eller 8000 mil .Andra utvidgade garantier kan också
förekomma hos vissa märken .
Hälsningar Lars

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Alla husbilar är väl importerade? Åtminstone chassit

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Det finns (minst) två skäl till detta:

1) För privat införda/importerade husbilar finns ingen tillverkare/generalagent som ansvarar för att avgasreningen fungerar under stipulerad tid och körsträcka.

2) För privat införda/importerade husbilar finns ingen "producent" som ansvarar för omhändertagandet av det uttjänta fordonet, utan detta bekostas av "det allmänna" (ELV-direktivet ; gäller t.o.m. 3,5 t totalvikt).

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om man jobbar med bildelar är det en väldigt bra varning om att uppgifterna i bilregistret kan vara felaktiga. Ibland är de troligen avsiktligt fel för att underlätta en import, ibland p.g.a. att specifikationen på fordon är olika för olika marknader!

Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Kolla denna annons Niesmann Flair 8000i -99 | Örebro. Bilen säljs av Krohns Husbilar AB & är importerad. Den registrerades 2014-02-14 & ställdes av samma dag, 0 tidigare ägare enl. bilregistret. Detta är ytterligare en handlare som importerar begagnat & säljer till "svenskpriser".

Bennie

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Kolla denna annons Niesmann Flair 8000i -99 | Örebro. Bilen säljs av Krohns Husbilar AB & är importerad. Den registrerades 2014-02-14 & ställdes av samma dag, 0 tidigare ägare enl. bilregistret. Detta är ytterligare en handlare som importerar begagnat & säljer till "svenskpriser".

Bennie

Nja, jag har besökt dem, och nog tyckte jag att de ligger som övriga importörer,
lägre i pris än ickeimporthandlare, dom hade flera englandsimporter, med ratten på rätt sida så klart, kan tänka mej att dessa blir billigare i england.

Sen fungerar dessa importörer som en injektion på marknaden, med att hålla ner allt för höga påslag på priser, sen kan man ju välja var man vill handla, handlar kanske mer om servicebiten, vilket val man slutligen gör.

Man kan ju alltid åka ner till t.ex. tyskland och köpa bilen själv, ifall man vill spara pengar.
Handlare som särbehandlar bilar de ej importerat själva, får nog såsmåningom se sig om efter ett annat jobb.

stonewood

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
11789
Medlemskap
2024

Alltså säljarens marknad med Ditt resonemang, Jocko?!

Senast ändrad:

hike

HBK Medlem
Kommun
Lindesberg
HBK-Nr
15163
Medlemskap
2025

Det finns mängder av handlare som hämtar bilarna från typ Tyskland. Om det är bra eller dåligt är ju mer upp till köparen som kanske får ett bättre inköpspris men ett sämre andrahandsvärde i sin tur. Svårt att veta

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

En av mina frågor till marknadschefen i Tyskland där vår husbil ska byggas var just garantier. Fick ett skriftligt svar att biltillverkarens nybilsgarantier gäller överallt i världen (inte bara EU).
Beträffande husbilsdelen, det som dom själva bygger och levererar, det står dom själva för antingen i Tyskland eller en lämplig firma i Sverige (naturligtvis efter en muntlig/skriftlig överenskommelse).
Jag upplever firman som mycket seriös och kundinriktad efter all korrespondens som vi har haft på senare tid (+ allt annat som är skrivet och kommenterat på nätet, respektive tyska facktidningar). Visst kan mycket hända "på vägen" men man kan inte heller leva i ständig misstro och tveksamhet.

Alla handlare "drar vatten över sin egen kvarn", nämn en som inte gör det? Skillnaden är hur dom gör det och hur övertygande dom uppträder. Sen är det upp till var och en att "läsa mellan raderna" och använda sig av fakta och kända faktorer...

F

F.d. 8562

Guest

Kul, det var ju en typ SD som sa för några år sedan att han skulle flytta till ett land som inte tog emot invandrare, hur ska han komma in i det landet? Ja jag bara undrar.:)

Hur många av husbilarna som säljs i Sverige är importerade - av firmor, fråga dom små rackarna som säljer om bilarna är tillverkade i Sverige - och varför säljer dom ändå om inte! Är det fult att importera så gör inte det...
En liten reflektion bara

Toppen