• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

En handlares uttalande om import

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag besökte en husbilsfirma några mil från där jag bor i syfte att köpa delar till min HB. Handlaren frågade vad jag hade för bil & jag svarade att jag hade en Swift Kontiki. Då frågade han om den var importerad vilket jag inte visste. Jag kunde inte låta bli att fråga varför han undrade detta & svaret blev en utläggning om hans åsikt om folk som handlar utomlands & inte gynnar svensk handel. Kom man till honom med en importbil för någon typ av åtgärd så fick man vänta på att få denna utförd, alla andra gick före. Inbyte var inte att tänka på eftersom importerade husbilar inte var utrustade för nordiskt klimat & svårsålda. Det var inte utan att jag blev lite sur, om han hade den åsikten så borde han hålla den för sig själv. Nästa fråga var om jag tänkt sätta solceller på HB'n & jag sa att så var det tänkt. Han talade då om att just nu hade dom ett erbjudande på ett komplett paket med 2x 100W & MPPT-regulator för 8000:-. Det var nog tur att han inte frågade om & var jag köpt paketet eftersom MPPT-regulatorn (Tracer 2210RN) kommer från Kina & resten från PreVent i Tyskland. Allt som allt kostade mitt paket (likvärdigt med hans) 3500:-, en prisskillnad på 4500:-. Jag hade god lust att upplysa honom att med sådana prisdifferenser så är det inte så konstigt att folk importerar istället för att köpa i Sverige. Det kanske är så att svensk handel borde ta importhotet på allvar & prismässigt försöka närma sig Europa. Jag kan inte tänka mej att omkostnaderna är speciellt högre för svenska företag än för övriga Europa så det borde vara möjligt att sänka priserna. Det finns en handlare inte långt från där jag bor som själv importerar husbilar & säljer dom till "svenska priser" & då är det konstigt nog plötsligt OK att importera. Detta är i mitt tycke ett bevis på att husbilspriserna i Sverige är omotiverat höga.

Bennie

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: En handlares uttalande om import

Hej, med en sådan inställning så kan man nästan hoppas att det går åt h...... för firman.
Om verkstaden inte kan få tjäna pengar på folk som vill ha något gjort, utan en inledande importutredning, om bilen är importerad när den var begagnad, i stället för importerad av en firma när den var ny :rolleyes: så....................... Ja, ja.

Angående solceller. Förra sommaren hängde det en 100W solcell med en vanlig enkel regulator på väggen hos en större handlare, prissatt med 8300:- tror jag. Det var väl nästan överpris även för fem år sedan när solcellerna var mycket dyrare.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Den firman skall man inte ha något att göra med, Den kommer snart att upphöra pga konkurs. Med en inställning att man inte skall anpassa sig när marknaden förändras dör man rätt snart. Idag skall priset på en husbil här uppe enbart vara ca 10% högre än i tyskland då beroende på momsen. Allt annat är ökade marginaler helt utan orsak. Inget att betala.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Jag tog in offerter på en ny bil för några månader sedan. När en säljare återkom via telefon så hade jag en del synpunkter på offertens innehåll och hur priset kunnat bli så högt. Efter en del diskussioner så fick jag veta att den typen av köpare som prutade skulle man inte göra affärer med eftersom de alltid kom tillbaka efter köp och reklamerade allting. Jag blev något förvånad men behöll lugnet och sa att jag hade fått ett betydligt bättre pris i Tyskland vilket gjorde honom ännu mer aggressiv. Nä den säljaren duger inte ens till marknadsknalle....

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det är tydligen inte bara jag som har råkat ut för en försäljare ur nasar-facket. Det pratas ju så mycket om att man ska köpa svenskt & stödja svensk handel men får man sådant här bemötande så blir i alla fall jag j....ligt anti. Det vore bra om om det skrevs fler artiklar om privatimport & om vilka summor det handlar om. Det skulle säkerligen ytterligare provocera husbilshandeln & kanske så ett frö att få dom att tänka om. Det hela handlar ju om enkel marknadsekonomi. Den som tillhandahåller den bästa varan till det billigaste priset, han får sälja. Antalet yngre barnfamiljer köper idag husbil & man kanske inte har ekonomiska möjligheter att köpa en nyare bil i Sverige. Denna kundgrupp är mer bevandrad i nätets möjligheter att hitta varor till lägre priser. När möjligheten finns att få en likvärdig till ett lägre pris genom att importera så kommer importen säkerligen att öka. Svenska handlare kommer inte att försvinna bara för att dom tappar köpare till utlandet. Dom kommer snart på att dom har två vägar dom kan gå. Antingen sänka priserna & locka fler köpare eller höja ytterligare & låta de "svensktrogna" köparna betala deras välstånd.

Bennie

Nyhlen

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2025

Det var inte sår många år sedan vi var i samma situation på personbilsmarknaden.
Höga priser på nytt och begagnat och billigt att handla i Tyskland.
Privatimporten satte rejäl press på marknaden och idag har vi ungefär samma prisbild och ingen hetsar upp sig för privat import.
/Thomas

F

F.d. 29882

Guest

det är väl så att så länge det finns köpare, så finns det ingen anledning att
sänka priset,det är köparens marknad,

säljer ni era bilar billigare bara för att ni har hämtat dom i Tyskland,
jag tror inte det,och det finns ingen anledning till det så länge man har köpare.

/Jocko:mcride:

F

F.d. 50421

Guest

Kan vi inte upprätta en lista/förteckning över verkstäder eller handlare där vi som har sk. "importbilar" är välkomna för service och reparationer.

Det skulle vara intressant att se hur många det är och jag tror att det skulle kunna ge lite "kredit" åt dessa verkstäder. :yes:

Tanken skulle kunna vara att göra en lista på:

1. Verkstäder för bodelen.

2. Verkstäder för chassie.

F

F.d. 55397

Guest

Kan vi inte upprätta en lista/förteckning över verkstäder eller handlare där vi som har sk. "importbilar" är välkomna för service och reparationer.

Det skulle vara intressant att se hur många det är och jag tror att det skulle kunna ge lite "kredit" åt dessa verkstäder. :yes:

Chassie-verkstäder finns det hur många som helst, där har de väl slutat o fråga om ursprung sen länge???

På personbils sidan läxade fabrikerna upp Sverige handlarna rejält pga att de såg en världsmarknad och var rädda om märkets anseende. Som sagt marknadskrafterna får verka så...

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Samma filosofi hade en MC handlare i Falun på den tiden jag åkte och importerade motorcyklar, han hävdade att "importerade" dessutom var sämre.... :rolleyes: Fottas som gärna servade importerade motorcyklar finns kvar och lever gott, den andra konkade/försvann för många år sedan.

Peter :)

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Skillnaden i pris på nya bilar är främst frakt o skatt. Senaste bilar som jag köpt har inte varit billigare i tyskland. Begagnat skiljer, men utbudet är förstås mångt större.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Kroons i Borlänge servar chassiebiten till bra pris. Totalt ointresserad av hur Fiatchassiet kom till Sverige.

Peter :)

J

Jarn

Guest

Skillnaden i pris på nya bilar är främst frakt o skatt. Senaste bilar som jag köpt har inte varit billigare i tyskland. Begagnat skiljer, men utbudet är förstås mångt större.

Nja, tror inte att du är riktigt påläst där.

Efter att i år besökt mässor och olika handlare, så tycker jag faktiskt att prisskillnaden har ökat.
Detta i synnerhet på de lite dyrare modellerna och fabrikaten. Såg Carthago, Concorde, Morelo m.fl. i övre segmentet som var rejält lägre i pris jämfört med hemma i Sverige.
Kanske dessa kunder inte är så priskänsliga så att man kan lägga på en rejäl marginal här.
Den bilen jag själv har beställt är runt 25% billigare (efter prutning hemma och där) och då betalar jag ändå 9.000 SEK för frakt och inklusive svensk moms.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Märklig svensk attityd att det ska låtsas vara skillnad på vem som importerat ett fordon till Sverige, antingen ett företag eller en privatperson.
Ofta har bilar från Tyskland fått ett bättre underhåll samt inte utsatts för det svenska vägnätet med salt, potthål m.m. De tyska personbilarna körs i snitt 1000mil/år mer än de svenska, men är ändå i bättre skick, därav lockas en liten skara oseriösa svenska importörer att skruva mätarställning, som i sin tur svenska handlare gjort en stor grej av och lyckats sätta fulstämpel på allt privatimporterat, vilket dom förmodligen får äta upp med tiden desto mer den öppna handeln växer.
Skillnaden i pris hos svenskt företag kan endast motiveras med ev. god service till rimliga priser, garantier är ofta de samma, annars finns många försäkringar idag som täcker upp vid köp.

Jättebra idé med en lista över seriösa / oseriösa handlare, då vi alla troligen vill stödja ett seriöst företag som vi köper tjänster av.

F

F.d. 29925

Guest

Det som jag finner är anmärkningsvärt är att det av någon oförklarlig anledning står i Fordonsregistret om ett fordon är privatimporterat. vad nu en sådan uppgift fyller för funktion är i alla fall för mig en gåta.

Toppen