Bennsan
FD HBK Medlem
Jag besökte en husbilsfirma några mil från där jag bor i syfte att köpa delar till min HB. Handlaren frågade vad jag hade för bil & jag svarade att jag hade en Swift Kontiki. Då frågade han om den var importerad vilket jag inte visste. Jag kunde inte låta bli att fråga varför han undrade detta & svaret blev en utläggning om hans åsikt om folk som handlar utomlands & inte gynnar svensk handel. Kom man till honom med en importbil för någon typ av åtgärd så fick man vänta på att få denna utförd, alla andra gick före. Inbyte var inte att tänka på eftersom importerade husbilar inte var utrustade för nordiskt klimat & svårsålda. Det var inte utan att jag blev lite sur, om han hade den åsikten så borde han hålla den för sig själv. Nästa fråga var om jag tänkt sätta solceller på HB'n & jag sa att så var det tänkt. Han talade då om att just nu hade dom ett erbjudande på ett komplett paket med 2x 100W & MPPT-regulator för 8000:-. Det var nog tur att han inte frågade om & var jag köpt paketet eftersom MPPT-regulatorn (Tracer 2210RN) kommer från Kina & resten från PreVent i Tyskland. Allt som allt kostade mitt paket (likvärdigt med hans) 3500:-, en prisskillnad på 4500:-. Jag hade god lust att upplysa honom att med sådana prisdifferenser så är det inte så konstigt att folk importerar istället för att köpa i Sverige. Det kanske är så att svensk handel borde ta importhotet på allvar & prismässigt försöka närma sig Europa. Jag kan inte tänka mej att omkostnaderna är speciellt högre för svenska företag än för övriga Europa så det borde vara möjligt att sänka priserna. Det finns en handlare inte långt från där jag bor som själv importerar husbilar & säljer dom till "svenska priser" & då är det konstigt nog plötsligt OK att importera. Detta är i mitt tycke ett bevis på att husbilspriserna i Sverige är omotiverat höga.
Bennie
Bennie