• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elverksanvändning vid träffar !

F

F.d. 52943

Guest
Sv: Elverksanvändning vid träffar !

Vi har inget elverk ännu, men mitt behov av andningshjälp gör att vi snart måste fundera på den eventualiteten. Men tiden går, och inte blir vi yngre....
Har hittills alltid förfäktat åsikten att elverk ska hållas kort.
Än så länge har jag klarat mig utan min cpap när vi bott i husbilen, men hustrun börjar klaga på min ljudnivå även i husbilen- (fan troet, men tydligen kan man snarka även när man har det som bäst..)
Jag vet att det finns cpap-apparater som går att köra på 12V, men det gäller inte skånes standardutrustning.

PS
OT
om man har problem med hörseln så är det bara att flytta till Skåne!!!
Jag hade nersatt hörsel i mellanregistret på ena örat.
Det medförde att jag utrustades med hörapparat på höger öra.

Nu (drygt 4 år efter att vi flyttat till Skåne) slutade min hörapparat att fungera, så jag kontaktade hörcentralen i Kristianstad.

Vid hörselprovet visade det sig att min hörsel inte berättigade till hörapparat i Skåne, eftersom min hörsel bedömdes som fullgod på höger öra. I Skåne är det inget handikapp att vara halvdöv på bara ett öra!

Så konklusionen blir - hör du dåligt så flytta till Skåne. Det gör underverk för din hörsel.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Sv: Elverksanvändning vid träffar !

Ett sätt jag nyttjar, är att på den mörkare årstiden när solcellerna laddar dåligt och man inte använder scotern mer.
Då tar jag ut scotern för vinterförvaring och sätter in två st. 95amp. batterier extra som reserv bak i garaget
Det är två st. Banner Agm batt. som jag en gång kasserat men som jag lyckades reconda med en Ctek laddare.
Jag köpte två batteriboxar på Biltema, en omkopplare på Hjertmans och en batterihandske, kabel och klämmor på Swedol.
Och kopplade ihop grejorna så jag har två skilda bankar.
Reserv batterierna laddar jag med en lös Ctek laddare när tillgång till el finns. Går också att ladda när man kör beroende hur vredet på omkopplaren står.
Har satt fast boxarna med spännband i lastöglorna.

DSCN1272.JPG

Tidigare hade jag planer på ett elverk, men har inget behov av det längre.
Visserligen har vi inga medicinsk utrustning att hålla igång, men använder mycket el ändå.
Och har inte haft slut på elen någon gång.
Sparar också batterierna då jag inte behover ta ut för mycket kraft ur dom, utan skiftar när jag går under 12 v.
Och lätt att ta bort när solen lyser igen.

Kanske kan någon få ut något av detta.
Krister.

Toppen