Sv: Elverksanvändning vid träffar !
Det var kort versionen Ludde! Försökte på enklast möjliga sätt förklara nåt som inte är så värst vanligt. Jag har många gånger kommit in på akuten och ingen där vet vad det är jag har inopererat och ännu mindre vad dom ska göra med den...
Även kallad SCS Spinal Cord Stimulation. En kabel med elektroder i en änden sätts in i ryggmärgen nere i svanken. Sen förs den upp inne i ryggmärgen, ja alltså inne i själva ryggraden, till det läge där den gör bäst nytta beroende på orsaken till att man har den. Sedan opereras ett batteri in i sidan vid magen eller i svankryggen och dessa kopplas ihop för att kunna ge elstimulans mot i första han två saker. Det vanligaste kronisk smärta och det mindre vanliga att hjälpa till att bromsa kärlkramp för att förhoppningsvis avvärja hjärtinfarkter. Beroende på användningsområde och på vilken typ av programmering som används räcker batteriet olika länge. Det enklaste systemen och fallen har ett batteri som får bytas ut med fem till tio års mellanrum. Sen är vi några som har lite mer avancerade problem och därmed programmering och användning, detta kräver mycket mer ström och batteriet måste laddas allt från varannan vecka till varje dag. Laddningen sker genom att vi har en bärbar induktionsladdare som i sin tur laddas upp via 220 volt, jag har kikat men det är inte helt normala kontakter på dessa så jag kommer inte runt att använda en inverter. Jag har den för allvarliga hjärtproblem så jag tänker inte vara utan laddning och då skulle jag också med anledning av detta kunna tänka mej köra ett elverk några timmar per dag.En vaförrnått???
Det var kort versionen Ludde! Försökte på enklast möjliga sätt förklara nåt som inte är så värst vanligt. Jag har många gånger kommit in på akuten och ingen där vet vad det är jag har inopererat och ännu mindre vad dom ska göra med den...