• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elverksanvändning vid träffar !

F

F.d. 29911

Guest
Att använda Elverk vid klubbens träffar anser jag inte skall ske på kvällar eller nätter. Har drabbats flera gånger av oljudet av husbilsgrannar då de kört dem sent eller mycket tidigt för att ladda upp. Här bör klubben ta fram regler och lämna ut vid ankomsten till träffarna.

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Elverksanvändning vid träffar !

Hej

Jag kan hålla med om att det är otroligt irriterande med elverk som tuffar och går i tid och otid.

Däremot tror jag det är svårt för klubben att sätta upp regler för användandet av elverk. Förutsättningarna kan vara vitt skilda. Jag tror istället att det är bra om varje träffansvarig skriver in vad som gäller för elverk på sin träff.

Vad tror du om detta... :):)

H

hianders

Guest

På Elmia träffen är det ju regler för elverk, några timmar på fm och några timmar på kvällen. Tidigare var det ju många som hade dessa gick nästan oavbrutet under dagen.

Håller med Frankia att det kan ju resp träffarrangör meddela i träffinbjudan om så behövs.

Inger

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Kanske dags för dessa att se över sin batterikapacitet. Jag har dieselvärme, kompressorkyl plus normala strömförbrukare och klarar minst 2 dygn över 12v, nu i vintervädret. Nåja, det är inte vinterkallt med snö ännu.

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Varför elverk en fråga jag naturligtvis inte får någoy vettigt svar på, trots att det skall finas massor av kunskap här så verkar det som kunskapen tog slut vid den frågan.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Visst finns det tillfällen då elverk är utmärkt att ha med sig, inte bara för att ladda normala batterier. Använder man inverter till 220, så drar det massor av ström, men också t.ex. vintertid för att värma bilmotorn via elverk/220v

bossebagare

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2025

Om man skall se till miljöns skull är det bättre att stå på tomgång med bilen och ladda batterierna för att avgaserna som kommer från bilens motor är mycket mer rena än ifrån ett elverk som inte har alls någon rening. Och man slipper att ha med ett tungt elverk i bilen. Själv spara vi ström genom att använda led lampor i belysning och har köpt 12 volts laddare till datorn och de dagar vit inte kör så mycket använder vi gasolen till att driva kylskåpet det tar ca 10 amp vid 12 voltsdrift och det behöver batteriet bättre

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Kanske tolkar dig fel Bosse, men kan du använda 12v till kylskåpet när du inte kör bilen?

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Om man skall se till miljöns skull är det bättre att stå på tomgång med bilen och ladda batterierna för att avgaserna som kommer från bilens motor är mycket mer rena än ifrån ett elverk som inte har alls någon rening. Och man slipper att ha med ett tungt elverk i bilen. Själv spara vi ström genom att använda led lampor i belysning och har köpt 12 volts laddare till datorn och de dagar vit inte kör så mycket använder vi gasolen till att driva kylskåpet det tar ca 10 amp vid 12 voltsdrift och det behöver batteriet bättre
Skulle tro att bilmotor på tomgång inte är speciellt energieffektiv.

matse

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
18844
Medlemskap
2025

Tja vad ska man med elverk till?
Lätt att tycka att andra inte behöver.....
Kan berätta att vårt inköptes för att få tillräckligt med el till dotterns dialysmaskin....
(transplanterad numera)
Men händer att vi kör AC med den på nån rastplats söderöver när det är +35C.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Sommartid har jag inte ens med mig elverket (litet 4-takt elverk, Honda 20i). Men vid vintercamping här hemma i norra delen av landet kommer det till daglig användning minst en timme per dygn. Och naturligtvis blir det både mindre buller och mindre CO-utsläpp av detta än om jag skulle behöva köra min stora husbilsdiesel på tomgång, även bortsett från att jag då ofta nog skulle behöva värma motorn med Eberspächern för att kunna starta i vinterkylan.

aake

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Jaha. Blir det inte lite mycket med regler för grillar, musik, tomgångskörning, hundar, elverk, gråvatten och allt annat?

I en tidigare tråd om elverk skriver jag:
"Om någon ändå skulle höra elverket så skall det flyttas eller stängas av!

Självklart skall inte våra aktiviteter störa andra, antingen det gäller grillrök, musik, tomgångskörning eller elverk.

Visa sunt förnuft och hänsyn." Hälsar Björn (fanatisk elverkare)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Varför elverk en fråga jag naturligtvis inte får någoy vettigt svar på, trots att det skall finas massor av kunskap här så verkar det som kunskapen tog slut vid den frågan.

Det finns en del som har sådana andningsapparater på nätterna och då behövs batterierna laddas annars ser jag heller ingen nytta med ett elverk över en helg utan då kanske man skulle se över vad är det som förbrukar el .

Jo en del (damer?)vill ha en hårfön att torka håret .

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Ojdå. Mina intressen, inkl min fru, drar en massa amperetimmar...
Jag trodde att jag fick ha vilka intressen jag ville?
Så länge de är lagliga och inte skadar eller stör någon?

Hälsar Björn (fanatisk elverkare)

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Eftersom frågan om elverk och deras användning har diskuterats ett otal gånger så har jag svårt att se hur man kan anse att några svar inte har givits.

Så här sammanfattade jag mina erfarenheter av elverk kontra bränslecell i våras http://www.husbilsklubben.se/forums/t68681/.

Men visst, har man bestämt sig innan man frågar hur man vill att svaret skall lyda då kan man få vänta länge.

aake

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

NEJ! Att stå med en bilmotor för att ladda batterierna är inte ett bra alternativ, en nödlösning högst. Moderna motorer blir inte tillräckligt varma, vilket leder till att man har extra monterade värmare för att få dem till driftstemperatur. Dessa har ingen avgasrening alls. Det ser bra ut på pappren när man köper ny bil men i verkligheten kanske du släpper ut mer än de äldre fordonen. Allt är beroende på driftsförhållandena (omgivnings temperatur och belastning). Samt alla andra konsekvenser det medför med en motor som står på tomgång tex dålig smörjning, sotning eller partickelfilter som inte mår bra osv... Det går att skriva massor, men det finns också att läsa om på nätet om man är nyfiken.

För att återgå till grundfrågan, Elverk.
Om det nu skulle råda problem på en träff kan man väll helt enkelt placera de med elverk i en egen grupp, så kan vi brumma bäst vi vill. Sen kan man ju använda miljösmarta bränslen till dessa så slipper man en stor del av föroreningar och dofter. Själv har jag konverterat mitt till gasol, vilket gör att det går mjukare och inte luktar. finns mer att läsa här:http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/595938

//Freddy

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Det finns en del som har sådana andningsapparater på nätterna och då behövs batterierna laddas annars ser jag heller ingen nytta med ett elverk över en helg utan då kanske man skulle se över vad är det som förbrukar el .

Jo en del (damer?)vill ha en hårfön att torka håret .

Finns en hel del andra elektriska hjälpmedel som man måste använda pga sjukdom. Själv måste jag ladda för en baksträngsstimulator via inverter varje eller i nödfall varannat dygn. Då beror det mycket på årstid hur länge det fungerar utan el.

Toppen