• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elverk

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025
Någon som testat det här elverket? Finns i olika storlekar.
JOE

s_elverk2500_635060746731875000.jpg

Beskrivning:
Marknadens lättaste elverk! 9.5 kg.Supersmidig kraftreserv, ström när du vill!
Med ett elverk i beredskap så finns det alltid tillgång till ström. För nöje, nytta eller nödsituation. Gör dig oberoende av tillgång på eluttag och stora batteribanker. Generera din egen ström! I båten, husbilen, husvagn, stugan, camping eller trädgården.
Vi har en serie toppmoderna elverk med egenskaper och kvalitet som du normalt bara hittar bland betydligt dyrare märkesvaror. Samtliga levererar en ren sinusvåg vilket möjliggör drift av känslig elektronik så som datorer. Minsta modellen 950i är lättast på marknaden i sin klass, endast 9.5 kg!
Alla modeller har automatiskt överbelastningsskydd som bryter strömmen och stänger av motorn vid överbelastning eller kortslutning. Ekonomiläge som minskar ljudnivån och bränsleförbrukningen. Varningssystem för låg oljenivå eller oljetryck. Samtliga motorer är 4-takts bensinmotorer för högsta livslängd och lägsta ljudnivån.
MODELL 2500i GENERATOR Invertergenerator, ren sinusvåg.
Spänning: 240 V, 50 Hz
Max effekt: 2.50 kVA
Kontinuerlig: 2.20 kVA
Likström: 12V / 8.3A
Växelström: 1 x 230 V, 50 Hz

MOTOR Modell: XY152F-3
Typ: Luftkyld, 4-takt, bensinmotor
Borrning x slag: 52.4 × 57.8 mm
Cylindervolym: 125 cc
Motoreffekt/varv : 3.4 kW vid 5000 varv/min
Bränsle: Bensin ren 98 oktan alt. Alkylat
Bränsletank: 5.7 liter
Drifttid: 4.2 tim vid full belastning
Motorolja: SAE 10W30
Oljevolym 0.9 liter
Startsystem: Handstart, snöre
Tändsystem: CDI
Tändstift: CMR6A
Varningssystem: Oljenivå, oljetryck, överbelastning, driftindikator
MÅTT & VIKT
Totala mått: 562×320×470 mm längd,bredd,höjd
Tomvikt: 29 kg
Vikt driftklart: 31 kg

Säljes av Drev.se

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Elverk

Vi har diskuterat detta flera ggr tidigare. Se exempelvis denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t68681/

Jag har under nu många år av vintercamping aldrig träffat på någon annan campare vid de platser där jag brukar stå vid vinterfiske, den ende som kan bli störd är jag själv (och jag tycker det är betydligt mer störande att behöva bryta upp från mitt nattläger och köra bilen än att köra elverket en timme).

aake

Jag är också elverksanvändare fast på vintern endast. Befinner oss oftast på platser där ingen kan störas. När elverket går så får det nästan alltid bli mellan ca 15.00-17.00 och då alltid under kontroll. En timme räcker gott att köra.
Fast måste säga att är det varmare än någon minus så står vi oss på dom två batterier vi har för bodelen. Kallare så kan det bli elverk när det blir fler än två övernattningar.

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Elverk

Elverk?
Varför så giftigt, förlöjligat och ifrågasatt? Det är väl självklart att det är skillnad på ett elverk 750 watt för 750 spänn och ett Honda 900 watt för 12.000 spänn?

Är det inte skillnad på en husbil för 200.000:- resp 1.200.000:- ? Man får det man betalar för, hur svårt kan det vara? Om vi inte generaliserar husbilarna så varför dra alla elverk över samma kam? En del låter som ylande motorsågar, en del hörs inte alls. De är tysta, de går inte att höra på 25 meters avstånd om de går eller inte. På 50 meter bakom en buske så...

Elverket ger mitt liv kraft till radiosändare och bekvämlighet till husbilen. Mitt elverk har världspatent på att vara tystgående med hjälp av ljuddämpare och elektronik. Jag placerar det alltid på långt avstånd så att det inte stör oss eller andra, det står avskilt.

Om någon ändå skulle höra elverket så skall det flyttas eller stängas av! Självklart skall inte våra aktiviteter störa andra, antingen det gäller grillrök, musik, tomgångskörning eller elverk. Visa sunt förnuft och hänsyn.

Så köper du ett enklare elverk så får du ha längre kabel och vara beredd på mer irritation enligt tidigare inlägg, hälsar Björn (fanatisk elverkare)

Toppen