• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elverk

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025
Någon som testat det här elverket? Finns i olika storlekar.
JOE

s_elverk2500_635060746731875000.jpg

Beskrivning:
Marknadens lättaste elverk! 9.5 kg.Supersmidig kraftreserv, ström när du vill!
Med ett elverk i beredskap så finns det alltid tillgång till ström. För nöje, nytta eller nödsituation. Gör dig oberoende av tillgång på eluttag och stora batteribanker. Generera din egen ström! I båten, husbilen, husvagn, stugan, camping eller trädgården.
Vi har en serie toppmoderna elverk med egenskaper och kvalitet som du normalt bara hittar bland betydligt dyrare märkesvaror. Samtliga levererar en ren sinusvåg vilket möjliggör drift av känslig elektronik så som datorer. Minsta modellen 950i är lättast på marknaden i sin klass, endast 9.5 kg!
Alla modeller har automatiskt överbelastningsskydd som bryter strömmen och stänger av motorn vid överbelastning eller kortslutning. Ekonomiläge som minskar ljudnivån och bränsleförbrukningen. Varningssystem för låg oljenivå eller oljetryck. Samtliga motorer är 4-takts bensinmotorer för högsta livslängd och lägsta ljudnivån.
MODELL 2500i GENERATOR Invertergenerator, ren sinusvåg.
Spänning: 240 V, 50 Hz
Max effekt: 2.50 kVA
Kontinuerlig: 2.20 kVA
Likström: 12V / 8.3A
Växelström: 1 x 230 V, 50 Hz

MOTOR Modell: XY152F-3
Typ: Luftkyld, 4-takt, bensinmotor
Borrning x slag: 52.4 × 57.8 mm
Cylindervolym: 125 cc
Motoreffekt/varv : 3.4 kW vid 5000 varv/min
Bränsle: Bensin ren 98 oktan alt. Alkylat
Bränsletank: 5.7 liter
Drifttid: 4.2 tim vid full belastning
Motorolja: SAE 10W30
Oljevolym 0.9 liter
Startsystem: Handstart, snöre
Tändsystem: CDI
Tändstift: CMR6A
Varningssystem: Oljenivå, oljetryck, överbelastning, driftindikator
MÅTT & VIKT
Totala mått: 562×320×470 mm längd,bredd,höjd
Tomvikt: 29 kg
Vikt driftklart: 31 kg

Säljes av Drev.se

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Elverk

Läser jag så tokigt, är det angivet två vikter för elverket? Det står i rubriken att det väger endast 9,5 kg, men om man läser hela specifikationen så avslutas den med att elverket väger i driftklart skick 31 kg. Vilket är det rätta värdet?
Har jag missuppfattat?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Läser jag så tokigt, är det angivet två vikter för elverket? Det står i rubriken att det väger endast 9,5 kg, men om man läser hela specifikationen så avslutas den med att elverket väger i driftklart skick 31 kg. Vilket är det rätta värdet?
Har jag missuppfattat?

Efter att ha läst texten ytterligare en gång så ser jag nu att det finns ett litet verk som endast väger 9,5 kg. Det gäller att inte vara för snabb med frågor , sorry!
Ordningen återställd....

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Beskrivning:
Marknadens lättaste elverk! 9.5 kg.Supersmidig kraftreserv, ström när du vill!
Med ett elverk i beredskap så finns det alltid tillgång till ström. För nöje, nytta eller nödsituation. Gör dig oberoende av tillgång på eluttag och stora batteribanker. Generera din egen ström! I båten, husbilen, husvagn, stugan, camping eller trädgården.
Vi har en serie toppmoderna elverk med egenskaper och kvalitet som du normalt bara hittar bland betydligt dyrare märkesvaror. Samtliga levererar en ren sinusvåg vilket möjliggör drift av känslig elektronik så som datorer. Minsta modellen 950i är lättast på marknaden i sin klass, endast 9.5 kg!
Alla modeller har automatiskt överbelastningsskydd som bryter strömmen och stänger av motorn vid överbelastning eller kortslutning. Ekonomiläge som minskar ljudnivån och bränsleförbrukningen. Varningssystem för låg oljenivå eller oljetryck. Samtliga motorer är 4-takts bensinmotorer för högsta livslängd och lägsta ljudnivån.
MODELL 950i
GENERATOR Invertergenerator, ren sinusvåg.
Spänning: 240 V, 50 Hz
Max effekt: 0.95 kVA
Kontinuerlig effekt: 0.70 kVA
Likström: 12V / 4.0A
Växelström: 1 x 230 V, 50 Hz
MOTOR
Modell: XY139F-6
Typ: Luftkyld, 4-takt, bensinmotor
Borrning x slag: 40 cc
Motoreffekt: 1.0 kW vid 5500 varv/min
Bränsle: Alkylat, alt bensin 98 oktan.
Bränsletank: 2.1 liter
Kontinuerlig drifttid: 4.1 tim vid full belastning
Motorolja: SAE 10W30
Oljevolym: 0.30 liter
Startsystem: Handstart, snöre
Tändsystem: CDI
Tändstift: CMR6A
Varningssystem: Oljenivå, oljetryck, överbelastning, driftindikator
MÅTT & VIKT
Totala mått: 425×230×380 mm. längd,bredd,höjd
Ljudnivå: 56 dB vid 7 m. 100% belastning
Tomvikt: 8.5 kg
Vikt driftklart: 9.5 kg

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Har jag missuppfattat?

Det finns olika storlekar. 9, 5 kg är det minsta..

JOE

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vad skall man med det till ytterliggare en onödig tingest att dra omkring på så klagas det på lastvikten, för mig helt obegripligt.

Läs denna tråd så kanske du begriper varför man kan behöva ett elverk: http://www.husbilsklubben.se/forums/t68681/

Dessutom är elverket i kombination med en elektrisk motorvärmare en lätt och billig försäkring om övriga alternativ att värma motorn skulle krångla i vinterkylan.

aake

Nisse och Nana

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Hej,

Efter att ha vaknat klockan fyra på morgonen, förra året och i år, av att det var kyligt i husbilen och strömlöst, räcker det nu! :swoon:

Beställde därför detta elverk idag:
2000W Inverter Benzin Stromerzeuger Notstromaggregat Stromaggregat Generator | eBay
För det priset så kan det vara värt att ha ström i mer än 3 dagar och slippa kyliga överraskningar.

Några synpunkter? :D

Hälsningar,
Nisse
:santa-3-icon:

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja, en liten fundering, Web-Basar, känns det som en seriös leverantör av teknisk utrustning, där man kan komma att behöva hjälp både med reservdelar och kanske råd och dåd? Sedan är ju detta ett riktigt billigt Kinaelverk, kommer det att starta och fungera när man verkligen behöver, kanske i minusgrader på natten. jag hade ju absolut tagit ett djupare tag i kassan och köpt ett Honda 10i som man kan ha och lita på i många år. Om man inte vill investera så mycket som ett nytt Honda kostar, skull jag hellre köpa ett begagnat sådant än ett nytt Kinaverk.

Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2025

Hej,

Efter att ha vaknat klockan fyra på morgonen, förra året och i år, av att det var kyligt i husbilen och strömlöst, räcker det nu! :swoon:

Beställde därför detta elverk idag:
2000W Inverter Benzin Stromerzeuger Notstromaggregat Stromaggregat Generator | eBay
För det priset så kan det vara värt att ha ström i mer än 3 dagar och slippa kyliga överraskningar.

Några synpunkter? :D

Hälsningar,
Nisse
:santa-3-icon:

Det var billigt!
Är det ett tvåtakt eller fyrtakts motor?
Är det en tvåtakt skulle jag tänka mig för.
Ok om man kan ha det långt från bilen när man kör det. Dels ljudet och dels lukten.
Hoppas det passar dig, det är väl det som är huvudsaken.

JOE

Nisse och Nana

HBK Medlem
Kommun
Simrishamn
HBK-Nr
9809
Medlemskap
2024

Hej,

Tack för alla synpunkter, gott o höra!
Meningen med köpet är att efter några solfattiga dagar med stillastående eller korta körsträckor tillfälligt få ladda upp batterierna 1-2 timmar så man har varmt och gott tills det är tid att stiga upp :D
Framtidsvisionen är fast gasoltank från Wynen och in med en Efoy där gasolflaskorna står :D

Mvh,
Nisse

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Hur räknas det när det gäller tomgångskörning , t ex max 1 minut??
Dessutom är det ganska irriterande med ett elverk som startar alldeles intill mitt i natten, dessutom med avgaser runt.
Rolf

Tomgångskörning gäller motorfordon inte elverk.
Gissar dessutom at tingen kör ett elverk på tomgång, då gör det ju ingen nytta.
Men elverk skall användas med förstånd. Precis som allting annat som stör!

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Vi har diskuterat detta flera ggr tidigare. Se exempelvis denna tråd: http://www.husbilsklubben.se/forums/t68681/

Jag har under nu många år av vintercamping aldrig träffat på någon annan campare vid de platser där jag brukar stå vid vinterfiske, den ende som kan bli störd är jag själv (och jag tycker det är betydligt mer störande att behöva bryta upp från mitt nattläger och köra bilen än att köra elverket en timme).

aake

Toppen