• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk

Ami

HBK Medlem
Inlägg
650
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2024
Kan någon med erfarenhet hjälpa mig med:
vilket elverk skall man köpa och var?:confused:
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Elverk

En sak att tänka på när man skall använda elverket, är att man skall starta och låta varvtalet stabilisera sej INNAN MAN ANSLUTER verket till batteriet (bilen). Att använda miljöbensin är inte bara miljövänligt, utan man slipper mycket av bensinlukten av dunk och verk vid förvaring i bilen, vilket annars kan vara till nackdel.
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: Elverk

Ja, jo, visst, miljöbensin, men jag kommer bara att använda den när det inte blåser för den har sina nackdelar:

Miljöbensin är farlig

Varning för miljöbensin!
Miljöbensin är bra på många sätt. Vänlig mot miljön. Men den dödar motorer.
Sia vänder sig mot Agrol Miljöbensin, den enda som innehåller etanol. Stihl som gör världens mest sålda motorsåg, varnar många motorhaverier pekar på Agrol som ett farligt bränsle för tvåtaktsmotorer.
Och på fyrtaktssidan har många gräsklippare råkat ut för haverier, eftersom etanolen löser upp plastdetaljer i förgasarna.
Sia, Skogsindustriarbetaren nr 12/05.

Jim:wideeyed:
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

kan man inte lika gärna låta bilen gå på förhöjd tomgång det stör o osar lika mycket som elverk obs bilen släpper säkert ut mindre partiklar,jag har säkert fel håkan
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elverk

Hej, det man också bör tänka på enligt skriverier (har tyvärr inte någon egen erfarenhet i ämnet) är att alla elverk inte tål miljöbensin. Detta lär gälla packningar membran m.m. i en del elverk och även andra småmotorer.
Kanske någon annan har mer/bättre information.

M.v.h. JANKRO

(....jim.orebro han före med en varning såg jag efter jag skrev detta.)
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Elverk

Det råder tydligen delade meningar om för- och nackdelar med Alkylatbensin eller s.k. miljöbensin.
Här en uppfattning som påstår att miljöbensin kan användas till alla typer av bensinmotorer b.a. elverk Vad är miljöbensin
Denna miljöbensin är märkt Aspen.
Även Granngården förordar miljöbensin Granngården om miljöbensin? till småmotorer.
V-backen
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Elverk

En sak att tänka på när man skall använda elverket, är att man skall starta och låta varvtalet stabilisera sej INNAN MAN ANSLUTER verket till batteriet (bilen). Att använda miljöbensin är inte bara miljövänligt, utan man slipper mycket av bensinlukten av dunk och verk vid förvaring i bilen, vilket annars kan vara till nackdel.

Bensinstanken är vedervärdig.
Har själv ett "billigt" El-verk från Rusta. Fungerar alldeles utmärkt både för TV och annan "känslig" utrustning.

Men för att kunna ta med eländet i bilens garage var jag tvungen att byggas en speciell låda för förvaringen. Så El-verket åker bara med under alldeles speciella förhållanden.:mad:
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Elverk

kan man inte lika gärna låta bilen gå på förhöjd tomgång det stör o osar lika mycket som elverk obs bilen släpper säkert ut mindre partiklar,jag har säkert fel håkan


Problemet är att det är max 1 minuts tomgångskörning på bilar, vi fick strömlöst en gång förra året och körde bilen i några minuter, men det var som en piss i atlanten.
lite konstig är det att få köra ett elverk i flera timmar
:)
 
Senast redigerad av en moderator:

Anita & Jan

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
3574
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Hej, det man också bör tänka på enligt skriverier (har tyvärr inte någgon egen erfarenhet i ämnet) är att alla elverk inte tål miljöbensin. Detta lär gälla packningar membran m.m. i en del elverk och även andra småmotorer.
Kanske någon annan har mer/bättre information.

M.v.h. JANKRO

(....jim.orebro han före med en varning såg jag efter jag skrev detta.)
Hej på er
Har använt alkylatbensin i gräsklippare motorsåg grästrimmer i många år utan några som helst problem tankar det på mack i Lysekil samma pris som vanlig soppa:D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.614
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elverk

Hej på er
Har använt alkylatbensin i gräsklippare motorsåg grästrimmer i många år utan några som helst problem tankar det på mack i Lysekil samma pris som vanlig soppa:D
....................................................................................................................
Hej Anita & Jan, det blev som vanligt (obs.jag litar helt på vad du skriver och är avundsjuk på ditt pris :)) en del har använt en produkt och säger att det har funkat helbra. Andra, dock ingen i den här tråden än, påstår att det absolut inte funkar och att allt går åt h...... Det man kan ifrågasätta i Stihl skrivelse om alkylatbensin är väl att problemet beror på etanolinblandning. Vad jag vet så har vi väl sedan länge haft en skvätt etanol i vår vanliga bensin (ca. 5%) och den skall väl ökas så småningom. Det borde ju betyda att samma problem skulle uppstå med svensk vanlig bensin om det är spriten som är problemet.

Fundersam JANKRO.
 
Senast ändrad:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Ser att någon/några har problem med bensin lukt,
det har inte vi för på vårt Kipor 3000IG går det att stänga
lufttillförseln helt och hållet gällande tank m.m. = I stort sett helt luktfritt.

Vi kör även på Aspens bränsle, ännu inga bekymmer. ;)

När vi kör riktigt känslig utrustning har vi utöver att detta redan är ett inverter verk,
även en FurmanSound.com - Pro A/V Product - PL-PRO C

Vink, vink
Magnus
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Hej govänner!
Om man monterar ett elverk i garaget,kan man då göra en permanent inkoppling direkt i bilen?Jag vill alltså koppla så jag slipper dra kablar varje gång jag startar det.:confused:
Anders.B
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Elverk

Även jag har en Efoy. Toppenbra, man behöver aldrig tänka på extra elverk. En 10-liters tank (400,- kronor) räcker längre än en hel säsong. Den är inte så dyr i drift. Det är initialkostnaden men friheten har sitt pris och sitt värde.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.626
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Elverk

Värt att tänka på är, att bränsleceller (t.ex. Efoy) inte är ett elverk utan en batteriladdare. Vill man ha tillgång till "ren" växelspänning (230 V) krävs alltså dessutom en (dyr) inverter.
 
F

F.d. 13307

Guest
Sv: Elverk

Hej jag skall bara säga att min snöslunga har stått med vanlig 95 bensin ca 1 år med följ av att förgasaren är full av utfällningar av denna bensin . jag har byt till agrol bensin för den kan man ha stående med denna bensin utan att den förstör .
Har pratat med dom som reparerar elverk klippare snöslungor o man skall ej ha bensin av 95 mer en ca 3 mån för då börjar den att täppa till i kanalerna i förgasaren.
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: Elverk

Ja, 95 oktan är färskvara som innehåller restbrodukter när man blandat in bensin gjort på plasavfall, Men 98 oktan är renare. Många av oss MC´åkare tankar 98 innan avställning på hösten p.g.a. detta. Men man kan heller inte vara generell vad beträffar en motors gummidelar. vissa tillverkare har billigt gummi som tål bensin sämre.... kanske bl.a. där för Honda`s elverk är så mycket dyrare !?

Jim
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen