• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk för Dometic 2200

F

F.d. 23456

Guest
Hej alla!
Jag funderar på att köpa ett Kipor 2000 då jag bl.a. vill kunna driva AC vid fricamping. Har någon av er erfarenhet om detta klarar att driva Dometic 2200 utan problem?
 
F

F.d. 23456

Guest
Sv: Elverk för Dometic 2200

Är det verkligen ingen som har erfarenhet av en Kipor ig2000 i samband med dometic 2200 eller motsvarande?
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Elverk för Dometic 2200

Hej
Jag har själv ett annat elverk och AC (Honda/ Truma safir vario)men generellt kan sägas att när elverken går för fullt så låter de riktigt mycket så det gäller att inte ha grannar i närheten samt att man har en lång kabel. Kipor 2000 skall ju klara lasten men är det riktigt varmt så kommer elverket att få gå på ganska höga varv med ljudnivå som en gräsklippare. Min uppfattning är att AC kräver tillgång till 220 via elstolpe. Du kommer inte att hitta många grannar som accepterar ljudterror på den nivån som den föreslagna lösningen ger:)
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elverk för Dometic 2200

I min föregående bil installerade jag en Dometic B2200, vilken jag aldrig körde med den Honda 20i som jag äger. Däremot kom AC till användning när bilen stod vid denna uppställningsplats, där jag får låna 220V från ägaren till sjöboden. Ensligt beläget och aldrig människor i stugan dagtid.

Men även enbart AC för så pass mycket väsen att jag enbart ville använda den när jag var ute på sjön i den lilla aluminiumbåten på bild. När jag kom tillbaka från fisketurerna ville jag slippa störande ljud och då fick jag hålla svalt genom att öppna fönster och takluckor.

Landön 9 aug, 1 (Large).jpg


aake
 

Traded

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
9902
Medlemskap
2024
Sv: Elverk för Dometic 2200

Dometic B 2200 gör av med 900 Watt i maximalt kylläge (och 1200 watt i uppvärmningsläge). Dometic rekommenderar en generator effekt på 2000 watt.
Kipor IG2000 ger 1600 watt kontinuerligt. Under kortare stunder kan Kipor IG2000 ge 2000 watt.
Så långt verkar det ju som om Kipor IG2000 är lämplig för att driva Dometic B 2200.

Men:
Vid själva upp starten av Dometic B 2200 tror jag den drar avsevärt mycket mer än vad Dometic uppger. Hur mycket Dometic B 2200 i själva verket kräver i själva upp starten vet jag ej.
Den frågan borde man ju ha koll på så att man inte förstör grejerna.
Jag föreslår att du frågar Dometic hur mycket Dometic B 2200 vill ha i själva uppstraten.


Mvh
/Thomas
 
F

F.d. 23456

Guest
Sv: Elverk för Dometic 2200

Tack för alla svar :) Då slår jag till på ett Kipor ig 2000. Claes/Mia: Hur mycket låter det när ni kör AC'n med elverket? Kan man tex titta på tv'n utan att bli allt för störd av surret utifrån? Tanken är dock att endast använda det vid fricamping och på platser där vi slipper störa andra. Att irritera campinggrannar vill jag undvika under ledigheter. Oj, vad jag längtar ut på vägarna nu :)

/Johan
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen