• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elverk, behövs det

F

F.d. 7702

Guest
Hej igen
frågvisa Sune, som är helt grön i sammanhanget. Kan någon klok rekommendera El-verk i husbilen. har haft det i sommarstuga en gång,när vi hade ofta och långa el-avbrott, men i husbilen.?
tacksam för synpunkter
sune öhman
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk, behövs det

Kopplingssvårigheter?


Elverkens vara eller inte vara
ett ämne som engagerar HBK:s skara

Nog kan man förvänta sig att folk tar hänsyn
här hjälper jag gärna till med lite klarsyn

Allt I viljen att människorna skola göra eder,
skolen I ock göra dem

Vad kan då detta betyda
jo innan man låter elverket ljuda
ryka, bullra och störa
bör man med grannarna höra
vad dom anser om sådan elproduktion
detta för att undvika onödig konfrontation

Har man tur så gillar grannarna buller och rök
giftiga gaser och allsköns stök
och då är det bara att köra
som du fått lov att göra
så passa på då för det händer nog inte så ofta
att man träffar grannar som tycker att elverk ljufveligt låta och dofta
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Elverk, behövs det

Hej hej!
Tycker att vid enstaka speciella tillfällen kan ett elverk vara bra att ha, men om man skulle råka ut för krissituation så har vi ett alldeles utmärkt elverk under huven som heter generator. Starta motorn och kör en stund.
Jag är helt säker på att om jag frågar mina trevliga grannar om det är okej att starta min motor under väldigt begränsad tid så är det lika okej som att starta ett bensindrivande elverk.
kanske kan någon räkna ut hur länge ett mindre elverk behöver arbeta för att komma upp i samma batterinivå som en modern generator klarar av som vi har med på köpet i vår husbil.
Har träffat på många husbilsvänner under åren som haft elverk, men väldigt få som haft jätteanvändning av det.
Det vi kanske behöver tänka speciellt på är att ha en reservdunk med diesel som bland annat är bra att ha om man behöver ladda på batterierna eller av annan anledning behöver användas.
Ha en fin kväll på er!
önskar:spinny:
Majja

Jag skulle vilja påstå att du har helt fel!
Att starta bilen och köra den på tomgång drar dels mycket mer bränsle än ett elverk, dels är det olagligt. Dessutom så laddas i första hand bilbatteriet, som dessutom ska laddas en stund bara för denna starten, och när det är fullt så börjar bodelsbatteriet att laddas. Du får köra motorn länge för att ladda nåt nämnvärt... Är då dessutom krissituationen du nämner dåligt batteri i bildelen, då har du problem...:wink:
Ett modernt Inverterelverk låter inte mycket när man bara laddar batterier.
Själva kör vi elverket när vi fricampar för kaffebryggare och miniugn. På vintern driver det den elektriska motorvärmaren samtidigt som batterierna är laddade innan start. Och självklart så startar vi det inte om vi har grannar närma oss, men i 9 fall av 10 väljer vi platser där vi inte står i knät på varann! :)
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Elverk, behövs det

Jag skulle vilja påstå att du har helt fel!
Att starta bilen och köra den på tomgång drar dels mycket mer bränsle än ett elverk, dels är det olagligt. Dessutom så laddas i första hand bilbatteriet, som dessutom ska laddas en stund bara för denna starten, och när det är fullt så börjar bodelsbatteriet att laddas. Du får köra motorn länge för att ladda nåt nämnvärt... Är då dessutom krissituationen du nämner dåligt batteri i bildelen, då har du problem...:wink:
Ett modernt Inverterelverk låter inte mycket när man bara laddar batterier.
Själva kör vi elverket när vi fricampar för kaffebryggare och miniugn. På vintern driver det den elektriska motorvärmaren samtidigt som batterierna är laddade innan start. Och självklart så startar vi det inte om vi har grannar närma oss, men i 9 fall av 10 väljer vi platser där vi inte står i knät på varann! :)
ligger nåt i det,min erfarenhet säger att det inte händer jättemycket på bodelsbatteriets amperemätare ens på en timmes körning..
fick slut ström i sälen en helg,vi har gasgenerator men vi skulle ändå handla så vi åkte runt en sväng ungefär en timme sammanlagt,tror det blev 28ah in.
annars har vi gasgenerator för första gången,dock inte behövt använda den jättemycket dock,vi har annat o göra än att fälla upp parabolen.. men den går tyst o det luktar ju inget avgaser.
solpanelerna vi har 2*120w ger nu på våren lika mycket som värmaren drar per dygn ungefär.
 

jasno

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025
Sv: Elverk, behövs det

Vi har haft elverk sedan 04 och sedan 06 inbyggt i bilen. Det i bilen har gått ca 200 timmar då jag bytte olja i det nu i vår. Vi har bott många gånger på racingbanor och då har vi varit tystast av alla och folk har kommit och undrat vad vi har för elverk som är så tyst. Bor man bland ett gäng skogsmullar så krävs 0 Db och inga lukter för att all skall var nöjda. Vad lär man säg av detta? Jo inget är svart eller vit så länge man inte tar till handgripligheter eller börjar prata och tänka på att klippa kablar eller dylikt. Om man bor på Elmia så är det nästan självklart att inte köra elverk på natten då folk skall sova. Dagtid då alla rör sig är en annan femma. Vi använder vårt elverk om det är riktigt varmt och vi inte har el för då kör vi ACn för att ha 10 grader under ute temp i bilen samt för micron då vi fixar snabb mat. Batterierna(aldrig under 3* 80 Amp plus minst 80 W solcell) till bodelen har aldrig tagit slut trots TV Surround DVD Playstation lampor osv. Så elverket är ett lyxtillbehör för bekvämligheten som vi har. Värt varje krona när vi står utan el på en parkering mitt i en stad i Europa och det är varmt. Grannarna har hittils bara kommit och varit avundsjuka och frågat var de kan köpa ett lika dant utom en gång som jag tidigare har beskrivit. Så JA jag förstår tanken med att klippa kablar MEN man måste även inse vad vi pratar om och att vi skall kommunicera och ta hänsyn i den mån som är rimligt.

Skoggsmullar vid Ringen (Die Grüne Hölle) får lära sig att acceptera den miljö de har kommit till och de vilkor som gäller där!

Vi stod vid Spa för två år sedan på ett FIA GT race och vi var nog tystast av alla. Även med elverk på och de andra hade inget elverk utan radio/gott humör/öl/vin. Som sagt det gäller att anpassa sig och acceptera var man är.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk, behövs det

När man läser i den här tråden ser man att vissa husbilsägare ser det som absolut nödvändigt att ha med elverk på resorna medan andra tycks klara sig bra utan. Motor-, avgas- och bullermänniskorna är ju en grupp för sig men dom samlas ju ofta bland likasinnade på motortävlingar och liknande så dom lämnar vi därhän.

Vanliga husbilister torde klara sig utmärkt, i varje fall under sommarhalvåret, utan det extra tillskott som ett elverk ger.

Det omoderna absorptionskylskåpet kan bytas mot ett kompressorkylskåp vilket minskar strömförbrukningen till bortåt en tiondel av absorptionsskåpets.

Vad gäller belysningen så kan man ju numera byta ut alla lampor mot LED-lampor vilket minskar förbrukningen rejält.

Har man en bil med kompressorkylskåp och LED-lampor så kan man enligt mitt förmenande klara sig utmärkt med det tillskott som en rejäl solcell ger tillsammans med en skaplig batteribank, minst två 80 Ah-batterier.

Ett annat undantag (förutom motorbullermänniskorna) är husbilister som tillbringar mycken tid i husbilen i barrskogsbältet vintertid men dom skulle å andra sidan kanske klara sig utmärkt med en bränslecell i stället. Jag vet, den är väl inte riktigt färdigutvecklad än och ganska dyr men inom en inte alltför avlägsen framtid så bli den nog mer attraktiv. Snart kommer en bränslecell som drivs på gasol, enligt Truma, läste jag någonstans. Till dess får dom väl hålla på med sina elverk ute i naturen. Där stör dom väl inga andra än sig själva och djuren. Fast i den stora norrländska "tystnaden" så hörs kanske ett elverk vida omkring.

En f.d. medlem i HBK hade ett Honda-elverk ombyggt till gasoldrift och jag hade förmånen en gång att få konfronteras med detta elverk och jag minns att jag då tyckte att det var en väldigt smart lösning på problemet! Finns det några här som har erfarenheter att av denna typ av elverk? Skulle vara intressant att få veta lite mera om detta!

Jappe
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elverk, behövs det

Det är väl klart att det är gott att ha ett elverk med sig i husbilen att ta till när strömmen börjar ta slut. Jag var på väg att fortsätta med några miljötillrättavisningar till här och rentav ännu ett bibelcitat men det gör jag icke, jo ett litet bara: Förlåten dem ty de veta icke vad de göra, de ären så egocentriska så de tro att världen är till för dem och icke att de är till för att göra världen bättre. Nä, jag skojar bara, det har varit kalas och jag går och lägger mig nu. Förlåt mig för jag vet icke bättre! Haven tålamod, snart kommer nanotiden!

Jappe
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Elverk, behövs det

Visst kan man få behov av ett elverk när man som jag oftast vildmarkscampar. Jag köpte ett Honda 20i för några år sedan och det brukar få sitta på sin hållare vintertid och även på sommaren när båt och båtsläp är med. Kommer till användning ngn gång för att köra mikron när batterikapaciteten inte räcker för inverterdrift, ngn gång för att ladda båt eller oftare batteriet till båsläpets elwinch (och vid ngt enstaka tillfälle när bilens batterier genom missgrepp eller slarv blivit tömda). Bullret står jag ut med, liksom med mycket annat elände, när jag har nytta av det, men jag skulle aldrig köra denna motor om någon annan campare finns inom hörhåll.
Elverket har jag monterat med spännband på en platta som sitter på cykelstället. Ett litet hemsytt kapell över. Går bra att köra elverket utan att montera loss, men monteringen förhindrar transport av mer än en cykel (men jag cyklar inte mycket på vintern eller på båtfisketurer).
aake
 

Bilagor

  • IMG_1792.jpg
    IMG_1792.jpg
    98,2 KB · Visningar: 447

Ann-Britt 216

HBK Medlem (P)
Inlägg
52
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2024
Sv: Elverk, behövs det

Det är bra att ha elverk med sig särskilt när man fricampar. Vi har hjälpt till några gånger när de inte fått i gång sina bilar. m.m. och till sådana som vill låna pga att dom inte har ström, då är det tur att det finns de som har elverk. Vi har Honda 2000 det går ganska tyst. Elverket ska inte gå dygnet runt, då är det dax att byta batterina i bilen. Det är inte dumt med lite kaffe då o då.
häls
fricamparna
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Elverk, behövs det

Självklar för våran del att ha ett elverk, vi är ofta långt från bebyggelse, och det är lätt på äldre fordon att något händer så strömmen tar slut. (startbatterierna)
Och som många andra, så skulle jag aldrig starta det om andra campare finns i närheten,
om det inte var akut (startproblem)
 

Ann-Britt 216

HBK Medlem (P)
Inlägg
52
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2024
Sv: Elverk, behövs det

jag= Ann-Britt tycker det är gott med bryggt kaffe från bryggaren det blir lagom varmt och bra för magen. Men det tar bara nån minut så det kan inte störa så mycket det finns kanske de som är värre. Ha en skön vår på er.
Ann-Britt:mcride:
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.805
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Elverk, behövs det

Annars finns det ju ett "knep", värm vatten på gasolspisen, ta en melittatratt och ett dito filter, häll i kaffe i lagom mängd och kokande vatten däröver, så får du ett mycket bättre bryggkaffe än någon bryggare gör, helt utan elverk ;):)
 
Senast ändrad:
Toppen