Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vill givetsvis att bägge bodelsbatterierna också skall laddas under färd
Om bara det gamla D+ reläet sitter kvar så gör det säkert det. Men gör först som Knut skrivit.
D+ är anslutningen på generatorn som får spänning först när generatorn snurrar, alltså inte B+. Den spänningen går till manöverspolen på ett relä som alltså drar först när genrastorn snurrar och kopplar ihop pluspolerna på båda batterierna! I den Ducato -87 jag hade tidigare var det ett helt vanligt 40A bilrelä som man placerat under passagerarsätet bakom bodelsbatteriet. I den nuvarade Ducato -06 sitter däremot inbyggt i EBL-blocket (EBL99G).
// Göte J
Aha, ja då förstår jag hur det skall fungera. Sammankopplingen av batterierna sker nog i min bils elcentral för där sitter två reläer och bägge batterierna är anslutna till den. Det ena relät kopplar väl ihop batterierna som du beskriver och det andra kopplar väl på kylskåpet med 12v om motorn är igång. Kan det vara så ? Vågar jag lägga spänning på D+ anslutningen på elcentralen för att kolla om relät drar dör att testa att det fungerar. Alltså testa precis som generatorn skulle ge spänning till D+ uttaget. Har nu bara elcentralen hemma och bilen för vinterförvaring. Visar bild på anslutningarna på centralen men det står på franska.
Min tanke var inte att lägga spänning till generatorns D+, utan att lägga 12v till anslutningen på elcentralens plint vilken jag tror att det är för att få relät för strömmen till kylskåpet att slå till och på så sätt få reda på vart D+ från generatorn skall kopplas till i elcentralen. Sitter ju tre relän i elcentralen. Är helt hjälplös utan att veta var kablarna har suttit som gamla ägaren gjort om.Vad som händer om du lägger 12v på D+ är att du magnetiserar generatorn för fullt. Kan inte tänka mig att det skulle skada en stund. Strömmen genom rotorn blir väl i storleksordningen 1A, om jag minns rätt (växelströmsgenerator).
// Göte J
Min tanke var inte att lägga spänning till generatorns D+, utan att lägga 12v till anslutningen på elcentralens plint vilken jag tror att det är för att få relät för strömmen till kylskåpet att slå till och på så sätt få reda på vart D+ från generatorn skall kopplas till i elcentralen. Sitter ju tre relän i elcentralen. Är helt hjälplös utan att veta var kablarna har suttit som gamla ägaren gjort om.
Har översatt anslutningarna från franska så här:
1 +Sortie Eclairage A = + Utgång Ljus A
2 +Sortie Eclairage B = + Utgång Ljus B
3 +Sortie Aux 1 = + Utgång Aux 1
4 +Sortie Aux 2 = + Utgång Aux 2
5 +Sortie Pompe = + Utgång Aux 2
6 +Sortie Refrigérateur = + Utgång Kylskåp
7 +après contact du véhicule = + efter fordonets tändning
8 Sonde eaux usées = Sond avloppsvatten
9 +Générateur = + Generator
10 Sortie Générateur = Utgång Generator
11 Voyant d´accouplement Batterie = LED genomkoppling Batteri
Någon som kan tolka ?