• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Elsteg som inte går att köra ut

Turisten

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
36707
Medlemskap
2025
Har ett THULE V15 elsteg som inte längre vill gå ut. In går bra, både med tryckknappen och då jag startar husbilen. Det är inget fel på motorn till elsteget inte heller gränslägesbrytaren. Vet nu inte hur jag ska fortsätta felsökningen.
Vad kan det vara för fel? Tips på hur jag fortsätter felsökning.
Husbilen är en HOBBY Optima De Lux T65 från 2017.Skärmbild 2025-04-15 154730.jpg

Hakan.e60

HBK Medlem
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
42401
Medlemskap
2025
Du mäter på brytaren, när steget skall in så har du plus på in och minus på ut och när steget skall ut så skall du ha plus på ut och minus på in. Man ändrar gång riktning genom växla plus och minus

Turisten

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
36707
Medlemskap
2025
Brytaren, alltså tryckknapparna för manöver IN och UT av elsteget fungerar. Dessa är kopplade till EBL (Toptron EL624). På kretskortet sitter växlingsrelä som polvänder spänningen till motorn för elsteget. Tyvärr är reläet monterat utan sockel så "operationen" för att byta det är omfattande.
På en tysk forumsida och med hjälp av Google Translate hittade jag andra med samma problem som fått byta växlingsrelä.
Jag är dock inte helt säker på min slutsats och inte heller säker på vilket relä det är. Bifogar en bild på två reläer som sitter bredvid kabelkontakten till elsteget som jag antar styr IN och UT. Kanske någon här på forumet vet mer om detta?
Skärmbild 2025-04-16 172419.jpg

Hakan.e60

HBK Medlem
Kommun
Härjedalen
HBK-Nr
42401
Medlemskap
2025
Om det går att komma åt undersidan på kretskortet kan man ju aktivera brytaren och mäta vilken reläspole som får spänning men det finns väl normalt bara en spole på ett relä så att det skulle vara ett "växlingsrelä" verkar tveksamt? Mer troligt att det är ett relä för ut och ett annat för in isåfall

Turisten

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
36707
Medlemskap
2025
Hakan, det går tyvärr inte att komma åt baksidan på kortet utan att demontera det och du har nog rätt i att det är ett relä för IN och ett relä för UT. Jag har beställ nya reläer. När de kommit ska jag demontera allt och då får jag möjlighet att följa kretsbanorna innan jag byter något relä. Jag hoppas kunna utföra jobbet under nästa vecka, återkommer med resultatet.

Globetrotter, nej det finns ingen brytare för dörren, det fanns det inte heller på vår förra bil med elsteg. Det finns en tryckknapp för UT och en tryckknapp för IN samt att då motorn startas åker steget in.

Toppen