• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elschema till Fiat Ducato -91

Indian

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Orust
HBK-Nr
13269
Medlemskap
2024
Plötsligt började positionsljusen runt om på bilen att slockna. (bromsljus, blinkers och hel och halvljus funkar)
Har lokaliserat att allt är OK på bilen efter säkringar och relä. (för det funkar om man trycker ner den s k "manuella" knappen för parkeringsljus, som sitter längst upp till vänster på panelen)

Felet ligger nånstans mellan den vridbara strömomkopplaren på ratt och säkringspanelen, som sitter inne i handskfacket. Och det är svårt att komma åt och kolla, trångt...

Skall nämna att när man vrider på strömomkopplaren på ratten, så tickar det till i reläna för nämnda positionsljus som inte funkar. Tolkar det som om reläna är OK.

Skulle kunna tänka mig att det är något "slitage" nånstans, eller om det sitter något relä mellan strömomkopplaren och säkringspanelen, som kanske är intakt.

Alltså...är det nån som råkat ut för nåt liknande och allra helst skulle jag vilja få tag på ett elschema för bildelen, som jag saknar. (har letat överallt på nätet) Nån som har nåt kanske?

Bilen är en Fiat Ducato 1991/93 (Swift Kon-Tiki)

Tacksam för tips...

Per
 

Bert och Eva

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
821
Medlemskap
2024
Sv: Elschema till Fiat Ducato -91

Hej

Min svärfar har en fiat ducato årsm 92 Swift Kon-Tiki, blinkersen har slutat fungera, är det någon som vet var man kan få tag i ett elkretsschema får den bilen?
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Elschema till Fiat Ducato -91

Hej,
jag har en komplett verkstadshandbok för J5 och C25 och gäller nog även Fiat Ducato.
Kan skanna in schemat och maila detta till dig om det kan vara till hjälp
Hälsningar Bror
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elschema till Fiat Ducato -91

Vet inte om det räknas som reklam men till min Citroen C25 så köpte jag en Engelsk skriven verkstads handbok på denna sida.......
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Porwoll, det är helt ok. att hänvisa till hemsidor, bra affärer och firmor som andra kan ha nytta av, bara du själv inte är ägare eller inblandad i verksameten för då skall det in under företagsforum.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 9235

Guest
Sv: Elschema till Fiat Ducato -91

Hej,
jag har en komplett verkstadshandbok för J5 och C25 och gäller nog även Fiat Ducato.
Kan skanna in schemat och maila detta till dig om det kan vara till hjälp
Hälsningar Bror


Hej
bror Jag har skaffat mig en fiat dukato och har ett elfel på den angående batteri driften
och ja undrar om du har kvar elschemat och om du kunde maila det till mig

tomasunell@gmail.com

Tack på förhand

Tomas unell
 
T

Tommie

Guest
Sv: Elschema till Fiat Ducato -91

Hej vi har en likadan bil (kon-tiki) och samma elfel med lysena har dykt upp. undrar om du fann någon lösning på felet

Tommie
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Elschema till Fiat Ducato -91

Hej vi har en likadan bil (kon-tiki) och samma elfel med lysena har dykt upp. undrar om du fann någon lösning på felet

Tommie
--------------------------------------------------------------------------
Hej Tommie och välkommen, inläggen som finns i tråden är nästan tre år gamla, så vi får se om du får svar från någon med problemen.

Som en början kan man nämna att det ofta inte är +spänningen som bråkar utan i stället jorden som vid mätning kan verka ok. men vid belastning kan "dyka" och ge underliga fel.

Bildelens originaljordpunkter brukar bl. a. finnas på en plint i motorrummet på bilens vänstra/förarsidans innerskärm, och en till inne i bilen, under/bakom instrumentpanelen vid handsfackets låda på passagerarsidan.

En bra början får vi hoppas, men sedan har bodelens tillverkare lagt till en sladdhärva som kan variera en hel del.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Basse52

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Ragunda
HBK-Nr
34278
Medlemskap
2023
Plötsligt började positionsljusen runt om på bilen att slockna. (bromsljus, blinkers och hel och halvljus funkar)
Har lokaliserat att allt är OK på bilen efter säkringar och relä. (för det funkar om man trycker ner den s k "manuella" knappen för parkeringsljus, som sitter längst upp till vänster på panelen)

Felet ligger nånstans mellan den vridbara strömomkopplaren på ratt och säkringspanelen, som sitter inne i handskfacket. Och det är svårt att komma åt och kolla, trångt...

Skall nämna att när man vrider på strömomkopplaren på ratten, så tickar det till i reläna för nämnda positionsljus som inte funkar. Tolkar det som om reläna är OK.

Skulle kunna tänka mig att det är något "slitage" nånstans, eller om det sitter något relä mellan strömomkopplaren och säkringspanelen, som kanske är intakt.

Alltså...är det nån som råkat ut för nåt liknande och allra helst skulle jag vilja få tag på ett elschema för bildelen, som jag saknar. (har letat överallt på nätet) Nån som har nåt kanske?

Bilen är en Fiat Ducato 1991/93 (Swift Kon-Tiki)

Tacksam för tips...

Per
Jag har fell på min med har inga backjus och inga indu jus kan det var ett relä
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Behöver elchema till en fiat ducato 1993 vore bra Bo latinin basse52@hotmail.se

Jag kommer ihåg en gammal tråd, visserligen en äldre bil.
Kanske kan hjälpa. Det är ganska många elscheman i den tråden.
 
Toppen