• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ELPROBLEM Bodelen

F

F.d. 25079

Guest
:(
Hejsan alla HBK.are Har fått problem med elförsörjningen 12 V i bodelen på vår Hymer.
Köpte i fjol en Hymer B 624 -04 och var allmänt helnöjd. Efter uttagningen ur "malpåsen" i år har vi fått ett fenomen med kärran, bodelsbatterierna tar slut på mindre än en natt trots att vi har 2 st gelbatterier på 80A (kontrollerade med belastning och de visar då bra värden).
Har inte gjort några andra ändringar på bilen sedan inköp än monterat en omvandlare på 1000W samt ett gasollarm. Allt fungerat tillfredsställande under hela förra sässongen och nu......
Frugan har en s.k snarkmaskin som vi vid friparkeringar använder över omvandlaren. Denna drar så pass med ström att om vi står stilla och använder denna i två nätter så slår bilens bevakning av strömmen vid cirka 05.00 på den andra natten och då har batterierna dragits ner till 10.5V I dag har vi inte ens en hel natts kapacitet på det hela.

Har försökt med att sakteliga plocka säkring för säkring ur elblocket samtidigt som jag mäter med A-mätare över batterierna men kan baske mig inte få fram vad det är som "äter ström" i sådan mängd att batterierna inte räcker ens en hel natt trots att de skall vara helt laddade när vi åker ut.(stått på nätsladd en hel vecka)

Kan någon komma med tips eller ideer över vad som kan vara felet eller som varit/är utsatt för liknande problem kanske tipsa om vad jag skall göra, så vore jag tacksam för nu går det liksom inte riktigt att lita på kärran och det är litet visset.

MVH
Stig
 

kejo20

HBK Medlem
Inlägg
1.208
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2024
Sv: ELPROBLEM Bodelen

Hejsan
Jag hade ett liknande problem när jag hade GEL-batterier, efter vinteruppställningen så fick jag inte igång dom, jag fick byta och bytte då till vanliga fritidsbatterier.
Sen funkade allt igen.
Dett var i min förra husbil, en Hobby.
MVH KEJO
 
F

F.d. 25079

Guest
Sv: ELPROBLEM Bodelen

Hej Keijo

Gelbatterier, är det nå´t konstigt minne i dom eller? Tål de inte "djupurladdningar" så bra eller vari ligger problemet med dem? Mina batterier har dragits ur till 10,5 V då elektroniken i elboxen löst ut och stängt ner. Kan röra sig om en 4 ggr totalt nu.

MVH
Stig
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: ELPROBLEM Bodelen

GEL batterier tål djupurladdningar bäst, men om man vill bevara livslängden på dessa "fritidsbatterier" så bör man inte gå under ca 20% rest laddning kvar, dessa batterier bör dessutom laddas upp direkt efter djupurladdning.


Vidare så är enn 1000 watts omformare (ca 83 Amp) är ett bra sätt att knäcka vanliga förbrukningsbatterier. Höga strömuttag bryter snabbt ner vanliga GEL batterier (= förbrukningsbatterier). Vill du spara på batterilivslängden så är nog ett max uttag på ca 20 Amp lämpligare.


Om du ska ta ut höga strömmar kan ett AGM batteri fungera bättre för omformare men enligt min mening sämre för lägre strömuttag (vanligaste). Det kan sägas mycket om detta men som du beskriver situationen verkar batterierna knäckta av fel användning, map vad de är avsedda - bra info finns på nätet från tillverkarna ex "Exide Gel", mfl!
 
G

GunDogs

Guest
Sv: ELPROBLEM Bodelen

För ett år sedan hade jag samma problem med två AGM-batterier. Så fort jag
belastade dem dog de. Jag använde inte mer än 8 A under ca en timme så var
de urladdade.

Jag besökte generalagenten i Simrishamn som testade dem utanför bilen med
50 A utan att de "gick ner" något nämnvärt. Så fort vi satte dem i bilen: samma
som tidigare. Alla stod frågande, så vi bytte till två nya likadana och då funkade
allt som det skulle. Vi fick köpa dessa nya för långt under nettopris som goodwill
(garantin hade gått ut) och dessa har vi inga problem med.

Firman kunde inte förklara hur och vad som var fel. Hade aldrig stött på
problemet förr och de är ändå leverantörer till flera Landsting där batterierna
används i räddningsfordon och laddas dagligen.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
Sv: ELPROBLEM Bodelen

:wink:
hej det är viktigt att batterierna är fulladdade när du ställer av ! plocka bort pluspolen !
när du ställer på gör ren poler kabelskor samt ladda batterier ord ett par dygn !
dina säkringarkanske har oxiderat byt sätt dit nya ! lycka till
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: ELPROBLEM Bodelen

Hallo.
Jeg kan ikke så mye om bilelektro, men er svært interessert i problematiken.

Normalt skal GEL/AGM batterier tåle å tappes ca. 80%, mens et fritidsbatteri
helst ikke bør tappes lenger ned enn til 50%.
Uansett batteritype er det viktig å
lade dem opp til full kapasitet så snart som mulig, ellers starter sulfateringen og
for hver gang det skjer ødelegges batteriene gradvis.

Det som ofte skjer ved vinterlagring er at batteriene blir tømt og blir ståend tom,
noe som gjør det vanskelig eller umulig å lade dem opp igjen.

Det finnes på markede i dag 12v rele/ladere for ettermontering i bilen, som vil sørge
for at batteriene blir 100% oppladet.
Orginalreleet klarer ikke å fylle batteriene mer
enn til ca. 80 %, og når de helst ikke bør tappes lenger ned enn til ca. 50% så har vi
ikke mye kapasitet tilgjengelig.
Lykke til.

Hilsen Atle
 
G

GunDogs

Guest
Sv: ELPROBLEM Bodelen

I mitt fall stod batterierna på laddning hela vintern + att solcellen säkert
laddade lite en och annan solig dag. Vit mätning var de fulladdade.
Något var alltså fel på batterierna men ingen har kunnat förklara vad.

Batterierna skulle skickas till tillverkaren i Österrike, men jag har inte fått
någon förklaring ännu.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: ELPROBLEM Bodelen

Den tiden jeg kjørte El-bil så var det et display som fortalt hvor snart jeg trengte å starte ladning for ikke å skade batteriene - Hawker Gel. Ved 10,5V så var fristen 1 time, etter det så var det allerede en sulfatering som ikke kunne fjernes. Forskjellen på de gel bat som vi brukte der og de som brukes i husbiler er hvilken strøm de tåler ved bruk og ladning. 20 kW på 72 V er over 200 A, det tilsvarer en 2500 W inverter med maks uttak.

Tomgangs strømmen på enkelte invertere kan være på flere W selv i avslått tilstand. Hadde på vår forrige husbil et ekstra rele som var koblet til hovedbryteren for el i bodelen slik at inverteren var uten 12 V når vi ikke brukte bilen.
 

Regent

HBK Medlem
Inlägg
323
Kommun
Norge
HBK-Nr
7204
Medlemskap
2027
Sv: ELPROBLEM Bodelen

Hei igjen.

Om noen er interessert i å lese mer om ladesystemer finnes det flere opplysninger på
www.revnesystem.no Jeg ser at han får gode tilbakemeldinger fra bobileiere som opplever at de har nok strøm på batteriene.
Dette bare som et suplement til gårsdagens innlegg;)

Hilsen Atle.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: ELPROBLEM Bodelen

Vi hade en omvandlare som drog ström då den var inkopplad även om den var i "off-läget".
Kan du testa att inte ha omvandlaren inkopplad då den inte används .

Precis, de flesta omvandlare drar ström på "tomgång" (som en tv man stänger av med fjärren)

Min kom likadant från Forsbergs (Waeco) utan riktig frånskiljning. Pressade nya kablar och införskaffade en huvudbrytare som monterades mellan batteri och Invertern. (Waeco 1800W)
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: ELPROBLEM Bodelen

Jag hade ett liknande problem med min husbil. Under färd uppmärksammade jag att batterierna tappa kraft, såg det på batterimätarna.
Det visade sig att ett av batterierna hade lagt av (troligen var det kortis) och drog strömmen ur de andra två. Jag kom slutligen fram till att det var ett av bodelsbatterierna. Bytte ut det och tog mig till OK i Oskarshamn där jag fick ligga på 220 v under natten för att ladda batterierna.
sedan fungerade det helt felfritt resten av resan.
Ett stort tack för detta till personalen på OK i Oskarshamn, snälla människor.:yes:
Ni räddade vår resa till Öland.:)
 
F

F.d. 25079

Guest
Sv: ELPROBLEM Bodelen

Hej Bengt-Åke och tack för svar.
Vår omvandlare är kontrollerad att inte dra någon ström annat än när den är inkopplad, dvs. jag har en extra strömbrytare monterad på + ledningen och har dessutom mätt upp det hela under olika förhållanden(med belastning, utan belastning ) och har vid inget tillfölle sett någon oförklarlig reaktion. Har nu bytt ut batterierna till ett ensamt större och vips, problemen borta. (nja, det kostade ju förståss en slant)

Tack alla för rådiga svar.
Väl mött på vägarna någonstans,
MVH
Stig
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: ELPROBLEM Bodelen

Tror säkert att du löst problemet med "elproblemet i bodelen" med hjälp från tidigare inlägg,

Undrar bara om du köpte och monterade 1 000 watt omvandlaren till frugans "snarkmaskin eller Cpap:en som sjukhus folket säger,

Har samma problem själv och den drar rätt mycket den d'är apparaten,
Om hon har ett fabrikat som heter RESPIORONICS finns det en original 12 volts sladd att kopplade direkt på batteriet,
då slipper ni att först omvandla 12 volt till 220 volt och därefter tillbaka till 12 volt, vilket också bara det är en onödig ström förbrukning,

Vilket bidrar till totalt mindre förbrukning av ström

Lennart
 
Toppen