• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

ELMIA MÄSSAN

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: ELMIA MÄSSAN

Lite kritiska upplevelser:
Jag upplevde att många är för trånga kring dinetten (husbilens!) - i onödan. Sen har ju garaget gjort att man fått himlasängar, så jag kan lika gärna fortsätta att klättra upp i min alkov.
Jag håller med om att husbilar tydligen inte ska användas av barnfamiljer. Tråkigt! I några 7-metare kände jag mig instängd, med alldeles för lite luft.
Sen saknade jag "prylarna". Ni vet dom där utställarna, som alltid får hålla till längs väggarna. Där brukar man hitta gobitarna.

F

F.d. 50004

Guest

Vi var på Elmia fredag - söndag tittade efter vår drömbil men hittade den inte. det ska vara en Dethleffs 6844, fast med långbäddar och toalett bak. Visst fanns det något liknande men inte med den rymnd vi har i våran. Den duger så gott åt oss, tills vår drömbil kommer. Det blev iallafall en beställning på ett utvändigt sommartäcke sytt av en firma i Happaranda. M.Huhtalo Oy om även ni är intresserade så är mail. adressen
matti@mhuhtalo.fi
deras sida finns på: www.mhuhtalo.fi
Nu känns det skönt för rygg och ben att vara hemma igen och slappa i teve fotöljen

Hasse och Lena i Vargön

Benny & Marie

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2025

Vi hittade en husbil som skulle passa oss det är för all del ett biligare märke Mooveo C637 med alkov & vånigsäng 399 000 kr skulle passa oss ser ungefär lika dan ut som vi har idag men jag är lite tveksam till inredningen i toaletten det verkade vara lite vek plast undra hur den ser ut efter 2 år jag vill ju vänta ca två år inna jag köper en såda har just nu planer på att köpa ett tredje hus som ligger granne med vårat så husbilen vi har får duga som vi har:mcride:

Irén & Christer

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1461
Medlemskap
2025

Vi kom till Elmia på torsdag vid lunch tid och stannade till söndag efter
stängningsdax. Vi har träffat många från klubben,som vi har pratat med.:)

F

F.d. 50609

Guest

Jag är visserligen inte medlem i HBK ännu (är ingen husbilsägare heller - ännu), men tillbringade en lång och intensiv lördag på mässan med att försöka lära mig så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Det var väldigt intressant, om än bitvis lite väl trångt i gångarna för min smak.
Mest impad är jag nog av de otroligt påkostade broshyrerna som östes ut så snart man stack in näsan i en monter. Kånkade hem åtskilliga kilo lektyr, TROTS att jag avstod från de märken jag redan klassat som "ointressanta".

Som singel utan en massa skrymmande last tyckte jag att påfallande många bilar hade enorma garage och alldeles onödigt många liggplatser. Så barnfamiljerna och jag har nog varit i olika montrar :D

Det var en lång och kostsam resa till Jönköping, men absolut värd besväret tycker jag.

F

F.d. 297

Guest

Vi var nere på mässan på lördagen. Vi åkte på morgonen från Täby och var nere vid 1 tiden. Visst var det en upplevelse efter att inte varit där på många år. Men mycket folk så det var lite svårt att ta sig fram med permobil ibland men gick bra ändå tyckte vi. Vi var väl mest intresserade av ett husbilsmärke Dethleff men vi hittade en med en jätte bra planlösning. Men vi har ju nyss köpt en ny så vi tänker inte byta. Men roligt att se men ack så mycket pengar det är. Så åkte vi hem på kvällen nöjda. Men hade nog viljat stanna över tills i dag men vi hade ett par med oss. Så därför kunde vi inte stanna över. Men lite besvikna att vi inte hitta Husbilsklubbens monter hade gärna viljat besöka den eftersom vi är färska medlemmar. Men det är inte så lätt att vara sig själv när man har bekanta med sig. Dom har ju husvagn så dom är väl inte så intresserade av husbilar som vi har blivet på två år. Tur att man har mobil om man tappar bort varandra i folkvimlet. Kan hålla med om att nya bilar har mycket plastigt i knoppar handtag gångjärn o dyl. Man vet vad man har och man vet inte vad man får brukar vi säga.
Men vi har ju en mässa att gå på i oktober Kista Mässan den är ju ny också. Den ska vi gå på vi har nära o bra dit så kan man gå alla fyra dagarna så hinner man se allt.

Anita o Risto Täby

F

F.d. 52938

Guest

Hej !
Vi kom till Ragges fredag kväll och tog bussen till Elmia på morgonen , tillbringade hela dagen där det var så mycket att titta på så när det stängde missade vi bussen hem till Ragges,! Men det finns ju taxi som tur är, åkte även dit på söndag, kul som f-n.

FraMia 1014 :music-icon::music-icon:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Håller med att en del kanske gick med armbågarna ( inte jag för jag är smidig som en vessla ;) ) men det var ju många som man trodde hade somnat i dörröppningarna och visste inte om dom skulle in eller ut ur husbilarna och en del stod bara helt still nästan paralyserade .
En farbror stod utanför en toalett i en husbil och jag ville ju titta in där och öppnade dörren , där satt en dam och pratade i mobilen , farbrorn sa att det hade blivit en telefonhytt :) ...

Men men alla är vi olika ..

A.son

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
597
Medlemskap
2025

Var på mässan i söndags vilket nog var en bra dag med tanke på besökarantalet. Hann i stort sett gå över samtliga tillverkare men hade en lite lista över de modeller som skulle studeras lite mer ingående. Överlag så är jag dock fundersam över utvecklingen mot allt större (längre) bilar samt dessa förbaskade lull lull-grejer typ vitrinskåp eller ljuslister i alla dess färger. Totalt störtlöjligt säger i varje fall jag.

Efter att ha haft husbil ett antal år så har man ju en del erfarenheter att ta med sig vid valet av en ny/begagnad bil. Planlösning, uppvärmning och säkerhet står alltid högt på listan. Efter att ha studerat ett antal utvalda fabrikat så fanns det egentligen bara ett val kvar och det var en Arto 69L från Niesmann+Bischoff. Hade redan från början denna som favorit men blev övertygad när man tittat över de andra fabrikaten. Lagom längd 7,17 (mao lätt att parkera, hantera), garage, vattenburen golvvärme, isolerglas på sidorutorna, alu-väggar, elektriskt frontjalusi, osv. Vi får väl se vad mellanpriset blir efter lite extraplock typ luftfjädring men nog lär det svida om det blir av.

RolfH

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2025

Handlade deras täcke förra året det har fungerat perfekt under föraa vinteresan runt i Europpa. Rekomenderas.
Hälsn.
RolfH

ingalill13

HBK Medlem
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
2892
Medlemskap
2025

Hej! Vi var på Elmia-mässan för tredje gången och efter dessa år av undersökande så var vi mogna för affär! Vi blir alltså stolta ägare till vår första husbil (Bürstner) till våren!
Vi har också besökt Sollentuna-mässan en gång, men blev besvikna! Har man sett Elmia så är det den som gäller!
Ska tydligen bli en mässa i Kista (norra Stockholm) i oktober (10-12) om det finns några därute, som fortfarande orkar! Efter 3 dagars vandrande, kollande och pratande med både försäljare och andra mässbesökare är vi rätt möra! Känns skönt att komma hem och pusta ut!

F

F.d. 297

Guest

Ja det ska bli en mässa i Kista. Den börjar 9 okt och varar i fyra dagar. Den är ju ny mässhall så vi tänker åka dit. Man hant inte att se allt på Elmia mässan mycket folk och mycket olika märken på husbilar som man missade. Fast vi är ju mest förtjusta i Dethleff bilarna men man kan ju jämföra med andra bilar också men man hinner ju inte med allt.

Anita o Risto

Cinna & Svenne

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
1974
Medlemskap
2026

Vi var också på Elmia kom dit på torsdagsmorgonen och stannade till söndagen. Vi träffade ett antal HBK uppe på fiket, detta var ett mycket trevligt sätt att lära känna några medlemmar. Inte hittade vi något som vi blev förtjusta i så vi behåller våran, den trivs vi med.

F

F.d. 6530

Guest

Hej, jag pratade med Bo Bossing o en kollega till honom på mässan om hur mycket jag skulle överfylla växellådan (fiat) med, svar, inget. På Bossings överfyller man inte lådorna, det ska inte behövas, lite konfunderad blev man efter alla inlägg här på forumet om överfyllda växellådor. Bossing påpekade att alla lådor som de hade renoverat så hade inga som de kände till havererat en andra gång. Nilsman

Gert8

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024

Aljas;

Hej
Du missade inte Husbilsklubbens monter. Klubben ställer inte ut på Elmia.
Det kostar mycket pengar som man inte får tillbaka i form av nya medlemmar på långa vägar.
Därför har vi gått en annan väg och med hjälp av Susanne och Ragge så fanns möjligheten att stå på Ragglanda.
Det hade funnits plats för många fler bilar.
Sen tog vi bussen till ingången på Elmiautställningen.Och tebaks.
Hur lätt som helst.Många besökte mässan flera dagar med bilen tryggt uppställd på Ragglanda. På kvällarna åt vi tillsammans i stora tältet och sjöng och spelade. Hade kul verkligen med uppträdande också.
Kanske inte alla hade läst att den möjligheten fanns. Isåfall synd.
Vår medlemstillströmning ligger på 40-50 st/vecka och klubben växer.
varma hälsningar från

atlantis

FD HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023

Vi hade en Pilote Atlantis som är en alkovbil. Vi insåg emellertid att trots att det fanns bra utrymme,(tekniskt sett alltså, inte med avseende på bagagerummets storlek), så räckte det inte alls för att lasta lagligt och säkerhetsmässigt för fyra personer. Kör man med överlast riskerar man inte bara böter, eller i värsta fall körkortsindragning, utan fortsatt färd förutsätter att man får ner vikten genom att lasta ut överlasten. Hur kul är det, ute på vägen någonstans?
Jag är osäker på att andra länders myndigheter accepterar att svenskar kör bilar som väger upp till 3.850 kg med B-kort. Blir man part i trafikolycka är det inte osannolikt att motparten utnyttjar det och hävdar att svensken kört olovligt.
Vi har köpt en Dethleffs Globeus där vi gamlingar ligger i den nedfällbara sängen framtill medan dottern huserar där bak. Hon tycker det är toppen. Vi är mycker tveksamma till stora bilar eftersom varje meter överhäng väger och hur mycker överlast tål ett lastbilschassi? Växellåda, bromsar, lager m.m. tål ju inte hur mycket som helst.
Det jag är missnöjd med är instruktionsboken som inte bara avser vår bil utan alla andra också, det är mycket förvirrande, i synnerhet som försäljaren inte själv är uppdaterad utan vi får själv klura ut var ventiler som skall stängas resp. öppnas finns.
Esp är bra. Vi körde efter en personbil på motortrafikled då vi plötsligt fick se att en damväska hängde på högra ytterspegeln eftersom väskan började fladdra. Det såg uppenbarligen personbilsföraren också för han tvärnitade. Man ska hålla avståndet det vet alla men det är inte alltid man är så lagenlig utan vi var en aning för nära. En snabb gir räddade situationen för oss och det gick hur lätt som helst. Hade vi haft Piloten hade vi nog hamnat i diket.

Toppen