en av de beste analysene jeg har lest er den jeg lenket til i innlegg 35. Det er klart at det må investeres en god del i infrastruktur, noe som Norge er kommet langt med.
Det som er tyngst er om overføringslinjene i elnettet er for dårlige, men sammenlignet med å finne og starte et nytt oljefelt så blir det småpenger. Hurtigladere av DC typen med mer enn 150 kW er tilgjengelig og innstalleres. Det er endel 450 kW stasjoner under utplassering, Begrensende faktor er kabel fra lader til bil, men DC hurtigladere jobber med høy spenning, men 1000A krever en grov kabel med kjøling. Et buffer batteri på maks ladespenning som lades løpende fra elnettet gir fleksibilitet. God forsyning fra nett krever lite batteri, svak forsyning og en bruker stort batteri, dette djør at sol og vindkraft kan mate slike ladestasjoner bedre. Det er beregnet ladestasjoner på Nullabor plein i Australia - noen hundre km fra nærmeste elstolpe, med en egen solpanel array og store batterier. Under anleggsperioden er stasjonen i drift med en dieselgenerator - dere har sikker sett bildene. Ferdig innstallert vil også det lokale roadhouse få permanent strøm fra solbatteriene, dieselagregatet vil fortsatt stå der som backup - men det skal mye til før det blir startet.