Nu har eldrivar seriöst funnits i sisådär 10 år. Vad man kan se på gamla Teslor är att batteriet, om man tar hand om det, planar ut på ungefär 80% kapacitet. Det går dessutom långsamt ner dit, någon procent om året.
Laddcykler är när du använder hela batteriets kapacitet och mer eller mindre laddar ur det helt, det sliter oerhört på batteriet. Man kan tänka sig att taxibilar fungerar så, krämar ur batteriet hårt och laddar på snabbladdare vilket ytterligare sliter på batteriet. Jag vet inte vilken statistik som finns samlad, men om du använder batteriet så så kan det mycket väl tänkas att batteriet dör innan resten av bilen gör det. Kan väl jämföras med om du inte servar din explosionsmotor, eller bara kör kallt alltid. Allt går att förstöra om man vill.
Om man däremot behandlar batteriet vettigt, håller sig mellan 20-80% av kapaciteten, laddar snällt hemma det mesta och så vidare så är livslängden oerhört lång. Man kommer kunna ta ur batteriet ur det rostiga vraket av bilen och sätta in i en ny och köra lika långt till.
För en husbil, arbetsbil och taxi så är användarfall 1 mest troligt och då kanske man ska vänta några år med att skaffa elbil. Speciellt med vikten i åtanke, för en husbil under 3500 kg så behövs helt ny batteriteknik.
För en som pendlar 5+ mil med en vanlig personbil och kanske gör några långresor om året så vore det idag helt vansinnigt att köpa något annat än en elbil om man ska köpa en ny (alltså en obegagnad) bil. En elbil är bättre på i princip alla vis.