• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elfel i Dometic-skåp & Gasolspis Samtidigt???

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
All El blev svart i natt
Startade motor och allt utom kylskåpet Och gnist-tändaren på gasolspisen fungerar.
Hittar inga fel ?? Dometic’s nya skåp och CAN tvålågig spis
Kan nån hjälpa? Fulla frysen och kylskåpet med mat
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Godmorgon. Det kanske har att göra med att om kylen går på auto läge. AES. När man stoppar motorn skall ju kylen gå över från 12 volt drift till gasdrift men med en fördröjning av tändningen med ca 15 min.
Det är konstruerat på det här viset .
Detta pga att om man kör in på en bensinstation får det inte finnas en öppen eldsvåda. På 15 min hinner man tanka och köra iväg.
Detta känner jag väl till, men som jag skrivit är kyl/frys-skåpet helt dött, (ingen display ens) innan motor startats, och har Ej heller kommit till liv efter 24 timmar, trots inkopplad på 230 volt. Ej heller gnista i ugn eller gasspis. 12 volt krävs nämligen för att det skall kunna växla mellan olika energikällor.
Har också konstaterat att 12v ej kommer fram till skåp och spis, men ej var säkring e d sitter då felet ej är i stora 12v-batterierna.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.906
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg vover at stille et spørgsmål.

Jeg har en EBL siddende under førerstolen. I den sidder en masse sikringer. Også en der styrer køleskabet, og det fremgår af teksten ud for sikringen.

Jeg har igen læst dine indlæg, men jeg kan ikke umiddelbart se om du har undersøgt den sikring. Har du det?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.628
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Detta känner jag väl till, men som jag skrivit är kyl/frys-skåpet helt dött, (ingen display ens) innan motor startats, och har Ej heller kommit till liv efter 24 timmar, trots inkopplad på 230 volt. Ej heller gnista i ugn eller gasspis. 12 volt krävs nämligen för att det skall kunna växla mellan olika energikällor.
Har också konstaterat att 12v ej kommer fram till skåp och spis, men ej var säkring e d sitter då felet ej är i stora 12v-batterierna.
Fungerar 230V laddningen, laddas batteriet. Har du en inverter med ett prioritetsrelä.
Om den externa 230V matningen har lossnat från invertern kommer relät växla över till bodelsbatteriet. På sikt kommer bodelsbatteriet laddas ur helt tills BMS slår ifrån.
Normalt brukar inte kylskåpet och andra elslukare vara matad från invertern. Men det kan vara så i din bil.

Att 12V matningen saknas till kylskåpet är lite knepigare. Mät även att minus finns fram till kylskåpet. Någonstans finns det en säkring. Har du tagit bort nedre gallret på utsidan av bilen. Har du mätt elen bakom skåpet.

Vad har heter ditt kylskåp. Det brukar sitta en märkskylt inne i skåpet.
Ta gärna lite bilder på din elanläggning och lägg in dom här.
Det blir då lättare att hjälpa dig.
 

Per P

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2025
H
Detta känner jag väl till, men som jag skrivit är kyl/frys-skåpet helt dött, (ingen display ens) innan motor startats, och har Ej heller kommit till liv efter 24 timmar, trots inkopplad på 230 volt. Ej heller gnista i ugn eller gasspis. 12 volt krävs nämligen för att det skall kunna växla mellan olika energikällor.
Har också konstaterat att 12v ej kommer fram till skåp och spis, men ej var säkring e d sitter då felet ej är i stora 12v-batterierna.

Hej

Det känns helt klart att det måste vara en säkring till dessa enheter.
Kan inte bruksanvisningen ge några ledtrådar, var eventuellt en sådan skulle kunna vara placerad ?
Annars är nog en fråga till märkesverkstaden som jobbar med ditt märke den enda lösningen. Det är förmodligen inte första gången de får en sådan fråga isåfall.

Mvh Per
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
H

Hej

Det känns helt klart att det måste vara en säkring till dessa enheter.
Kan inte bruksanvisningen ge några ledtrådar, var eventuellt en sådan skulle kunna vara placerad ?
Annars är nog en fråga till märkesverkstaden som jobbar med ditt märke den enda lösningen. Det är förmodligen inte första gången de får en sådan fråga isåfall.

Mvh Per
Jag har varit i kontakt med Tumbo som är lev och hanterar Garantin, ingen annan får ”peta i bilens utrustning” annat än jag m h a Tumbo.

Vi har gemensamt funnit att det är Noll ström/spänning i ett av säkringsfacken i 12v distributions-dosan. Vad det beror på vet de ej och deras hjälp från Rapido ”har allt att önska” m a o värdelös. Der finns heller ingen Rapido-verkstad i Portugal som Ska hantera felet.
Så nu slänger vi det sista av all mat
och vet inte vad göra…
Närmaste Rapido-säljare är i Sevilla 30 mil bort, men de har inget kunnande, reservdelar och som vanligt i Spanien väldigt dålig engelska.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.495
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har varit i kontakt med Tumbo som är lev och hanterar Garantin, ingen annan får ”peta i bilens utrustning” annat än jag m h a Tumbo.

Vi har gemensamt funnit att det är Noll ström/spänning i ett av säkringsfacken i 12v distributions-dosan. Vad det beror på vet de ej och deras hjälp från Rapido ”har allt att önska” m a o värdelös. Der finns heller ingen Rapido-verkstad i Portugal som Ska hantera felet.
Så nu slänger vi det sista av all mat
och vet inte vad göra…
Närmaste Rapido-säljare är i Sevilla 30 mil bort, men de har inget kunnande, reservdelar och som vanligt i Spanien väldigt dålig engelska.
Köp en rejäl kompressorkylbox. Det är alltid bra att ha, även när ordinarie kyl bli fixad. Har en 40 liters i garaget. Du kan säkert ha en större.

En tanke. Hur stor säkring sitter i det strömlösa säkringsfacket? Det är inte så att du kan sno matning från utgången på en av de sidoliggande facken som har kraftigare säkring?

För det är väl inte så att det är D+ som inte kommer fram?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.628
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Jo, D+ är felande länken
20Amp är säkring som ej får ström
Då allt sitter fast i kretskortet kan jag ej komma åt bakom säkringsfacken utan demontera allt. Det törs jag ej göra själv eller låta någon lokal el-kille göra pga garantin
D+ brukar användas för styrning av div olika relän, tex kylskåpet vid motordrift.
Säkringen brukar vara klen, 2A. D+ kan vara både oäkta och äkta. När den är oäkta kan det räcka med att vrida på tändningen för att D+ ska bli spännings satt. En äkta D+ matas direkt från generatorns D+ anslutning, då måste motorn vara igång. Det finns även variant av simulerad D+ som känner av ökad spänning på startbatteriet när generatorn laddar. Det brukar finnas en klen säkring där också.

20A säkringen som du nämner är nog bara spännings satt när motorn är igång.
Den matar nog kylskåpets 12V värmeelement och har ingenting med kylskåpets drivspänning att göra. Det är en annan säkring och klenare än 20A.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.495
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
D+ brukar användas för styrning av div olika relän, tex kylskåpet vid motordrift.
Säkringen brukar vara klen, 2A. D+ kan vara både oäkta och äkta. När den är oäkta kan det räcka med att vrida på tändningen för att D+ ska bli spännings satt. En äkta D+ matas direkt från generatorns D+ anslutning, då måste motorn vara igång. Det finns även variant av simulerad D+ som känner av ökad spänning på startbatteriet när generatorn laddar. Det brukar finnas en klen säkring där också.

20A säkringen som du nämner är nog bara spännings satt när motorn är igång.
Den matar nog kylskåpets 12V värmeelement och har ingenting med kylskåpets drivspänning att göra. Det är en annan säkring och klenare än 20A.
Avsaknad av D+, dvs felsökning från generatorn och framåt borde väl vara hanterbart av de flesta verkstäder? Dvs att både drivspänning saknas och och relät bli utan impuls.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
D+ brukar användas för styrning av div olika relän, tex kylskåpet vid motordrift.
Säkringen brukar vara klen, 2A. D+ kan vara både oäkta och äkta. När den är oäkta kan det räcka med att vrida på tändningen för att D+ ska bli spännings satt. En äkta D+ matas direkt från generatorns D+ anslutning, då måste motorn vara igång. Det finns även variant av simulerad D+ som känner av ökad spänning på startbatteriet när generatorn laddar. Det brukar finnas en klen säkring där också.

20A säkringen som du nämner är nog bara spännings satt när motorn är igång.
Den matar nog kylskåpets 12V värmeelement och har ingenting med kylskåpets drivspänning att göra. Det är en annan säkring och klenare än 20A.
Nej, har provat och inget händer med spänning på 20amp-säkring då motor startas

Funderar på att dra en ny +kabel till kylskåpets mottagare
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Du kan inte se var 20A-säkringens kabel kommer från?
Har du mätt på båda sidor om säkringen? Så inte hållaren/anslutningen är felet...
Den kommer direkt från huvud-kretskortet som säkringarna sitter på
Går ej att mäta bakom
Jag har både mätt inuti säkrings-hållaren, säkring på plats samt kollat att säkring är hel med mulimeter
 
Toppen