• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

elektronik kaos??

T

tompaline

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 jtd maxi 147hkr
Årsmodell Chassie: 2004
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: I6611
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Elektronik
Hej! förmodligen upprepar jag historien om insprutningsproblemen på Fiat!
Härom dagen så tändes min lilla röda motorlampa på instrumentbrädan.
Vilket jag sedan tidigare är medvetan var felet ligger.Men i samma (nästan)
så började den gula kontrollen/spiralen att blinka till o från samtidigt så la
hastighetsmätaren av. Nåja bilen gick inte ojämnt som den gjorde tidigare
en gång när detta kontaktfelet visade sig .Men den blev kännbart slöare nu.
Jag tog mig hem där jag gav mig på att kolla alla kontakterna samt sprejade
på dem.Startade motorn igen den gick jämnt men orkade inte varva så bra
den gula. spiralen blinkar till o från nån gång på instrumentbrädan och
motorlampan lyser men gör en liten frånblink vid start o sedan förblir lysande.
Det här har hänt mig nu 4ggr haft den tidigare hos Fiat där man struckit på
nån pasta på kontakterna vid ett annat verkstad besök fick jag spänt fast
kontakterna med buntband funkade bra . Har prövat både pasta o band nu
men det blir liksom inte den där orken i bilen.Den går att köra men,men det
lyser o blinkar på instrumentbrädan .Kan det vara någon säkring som löst ut?
Hittar ingen säkring som hänvisar varken till h-mäter ,insprutning,glödtändning.
Känns nästan som, o på 8de dagen skapade gud fiat........ mvh Tommy
 
F

F.d. 27368

Guest
Är nästan övertygat att felet inte sitter på spridarkontakter utan att förvärmningen till vevhusventilation har kortslutit och en säkring under kåpan i motorrummet gått .Den är märkt med styrdonssymbol i locket ,koppla ur kontakten till förvärmaren . Har hänt på en bil på jobbet . Den vart konstig samt slö .
Den röda lampan indikerar felkod registrerad i styrdonet till motorn
Mao inte bara spridarkontakter .
Den blinkande gula glödlampan indikerar fel i glödsystemet
Närmsta verkstad borde genom koppla in dator få 5-6 felkoder om jag har rätt
 
T

tompaline

Guest
Tack för infot "Jamoswe" Visste inte att det fanns uppvärmning för vevhusventilationen
som standard . Trodde det bara var nåt som man fick eftermontera. Nåja jag gör en liten
koll för att se om jag hittar någon säkring som gått. mvh Tommy i Varberg
 
T

tompaline

Guest
Tack för svar utfararna... Om det även är min 4de spridare eller vilken det nu är
så hoppas jag det inte dröjer för länge. Har glapp i 2ans kontakt så långt vet jag.
Som sagt på åttonde--dagen skapade .....Fiat
mvh Tommy i Varberg.......

Ps i påsk hade vi ca25 husbilar vid fästningen här en härlig syn ds.
 
T

tompaline

Guest
JamoSwe skrev:
Är nästan övertygat att felet inte sitter på spridarkontakter utan att förvärmningen till vevhusventilation har kortslutit och en säkring under kåpan i motorrummet gått .Den är märkt med styrdonssymbol i locket ,koppla ur kontakten till förvärmaren . Har hänt på en bil på jobbet . Den vart konstig samt slö .
Den röda lampan indikerar felkod registrerad i styrdonet till motorn
Mao inte bara spridarkontakter .
Den blinkande gula glödlampan indikerar fel i glödsystemet
Närmsta verkstad borde genom koppla in dator få 5-6 felkoder om jag har rätt

JamoSwe..
Jag lämnade in bilen till Fiatservice i Varberg .Mycket riktigt dom fick en 5-6 felkoder
och upptäckte att säkringen i motorrummet ( no17) hade smällt men dom kan inte finna
på var den säkringen är kopplad till. Dom har fixat med kontakterna med pasta osv
men bilen går inte ojämnt är bara slö och röd motorlampa förståss.:mad:
Jag har tydligen ingen förvärmare (chassi/motor 2004) mvh tompaline
 
F

F.d. 27368

Guest
tompaline skrev:
JamoSwe..
Jag lämnade in bilen till Fiatservice i Varberg .Mycket riktigt dom fick en 5-6 felkoder
och upptäckte att säkringen i motorrummet ( no17) hade smällt men dom kan inte finna
på var den säkringen är kopplad till. Dom har fixat med kontakterna med pasta osv
men bilen går inte ojämnt är bara slö och röd motorlampa förståss.:mad:
Jag har tydligen ingen förvärmare (chassi/motor 2004) mvh tompaline

Det var nog 11 som var trasig 17 går till bränslepumpen och utan den går inte bilen . 11 och 17 är brevid varandra och det är lätt och ta fel på siffrorna där .
Just 11 är den säkringen som jag prata om .
Kolla om den är trasig igen .
Och jag vill att du går ut till bilen . Försöker ta bild men under inloppsslangen som sitter i balken går in i luft burken . Från den går en lika tjock slang nedre kant länge bak .(svårt och se och i en intregerad ) men från den går det en slang med 22-25 mm utvändig mått följ den hela vägen till motorns framkant .
Om du hittar nåt med kabelstycke och ser ut som den på bilden i denna tråd
http://www.husbilsklubben.se/forums/t30512/
 

andbjo

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
712
Medlemskap
2025
Hej Jag har råkat ut för ett liknande problem testa med extra jordning till motorn, Start kabel mellan batteri minus direkt på metall på motorn.
Om detta hjälper så kolla jord förbindningar ev byt ut till nya.
 
T

tompaline

Guest
Tack för alla svar o framför allt tack till JamoSwe.!
Du prickade rätt när det gällde kontakten till ventilationen.
Jag hittade inte den när jag letade för ett par dagar sedan.
Så då tänkte jag att det finns kanske inte på min bil hade hört
tidigare, att vissa årsm; inte hade det som standard
Jag lämnade
in bilen till Göran Persson Bil i Varberg Fiat service
Talade om felet
nämnde lite om det här med inspr:kontakter o.sv. Talade även om
för dom om ditt tips ,JamoSwe angående kontakten till värmaren
på vevhusventilationen.På 3dje dagen ringde dom mig o sa att
jag hade rätt dom tog bort kontakten där o nu fungerar allt ok.
Då hade dom först stått filat o smörjt på kontakterna till insprutningen
sen kört en test o fått 5felkoder precis som du sa men kunde inte
få fram vad säkring 11 hörde hemma. (nu vet dom) Vad jag tycker
känns lite tråkigt i är ju inte bara att bilen krånglat när den är så "ny".
Verkstaden tog 2100:- för detta trots att jag gav dom ditt tips
Sen kommer den nya kontakten/värmaren på för 1600:-
Man kanske ska se sig om två ggr när man väljer verkstad.
Men tack en en gång JamoSwe. besök gärna Varberg mvh tompaline
 
Toppen