• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elcykel

Thomas S.

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
17819
Medlemskap
2025
Hej alla!
Är på gång att köpa elcykel, och ramlade över denna variant. Har sökt men ej funnit någon test e dyl. Någon på forumet som har något matnyttigt att säga? Tyckte batterilösningen var intressant, och ett hyfsat bra pris verkar det ju som också:)

Elcykel - Mountainbike - L5 Raptor

//Thomas

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Elcykel

Jag såg i fredags att Biltema har något liknande för ungefär samma pris.
Kanske ett säkrare kort vad gäller reservdelar och garanti.

Thomas S.

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
17819
Medlemskap
2025

Jo, jag har kikat på den med. Men denna som jag länkar till har lite mer utrustning (skärmar etc), är vikbar o några kilo lättare.

Men framför allt så tycker jag att batterilösningen verkar intressant, d v s lösa li-batterier som man kan köpa vart som helst (enligt reklamen i alla fall:p:).

Men Biltemas variant är definitivt ett tänkbart alternativ!

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Vi har ju inte låtit våra stå ute i regn så vet inte om det är ett vanligt fel. Har förvarat dem i husbilens garage eller garaget hemma.

F

F.d. 55376

Guest

Hej
Vi har haft våra Orion i 3 år, har täckt dom när det regnar. Har i år köpt nya batterier så nu går de ett tag till :yes:
Gun

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Jag har fått svar, batteriet skall skickas tillbaka för kontroll hittills inget fel på kundbemötandet.
Vi har också haft vår cykel inne men cyklat med den i regn.
Det är naturligtvis surt för säljaren om grejerna inte funkar som tänkt, fabriken kanske missat nån liten detalj och bara vi får rätsida på detta så kan jag allt tänka mig att köpa ett par av dom hopfällbara dom såg gedigna ut.

Thomas S.

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
17819
Medlemskap
2025

Kan meddela att det blev en Orion, den är test-cyklad o jag är nöjd än så länge:).
Tack för tipsen!

tomhoff

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
14258
Medlemskap
2025

Vi köpte elcykelar av märke Ecoride för två år sedan funkar toppenbra. Viktigt är att motorn är på 250 watt och att det är en 36 volts motor. Batteri på minst 10 amp. Jag tycker det är viktigt att köpa cyklarna av en välkänd firma som kan ta hand om ev. Garantiåtagande eller lagerför reservdelar. Mycket tveksam til billiga kinacyklar köpta via postorder
Tomhoff

Skabo

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024

Nu börjar det bli fart i elcyklarna, länk till NY-Teknik.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/article3928990.ece?extcmp=newsletter|15383313|2015-09-09

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Cykla med mera kraft

Från nyår blir det nya regler för elcyklar. Den hittillsvarande begränsningen på 250 Watt ersätts av en kilowatt och samtidigt blir det krav på förarbevis och hjälm.

2016 blir det tillåtet med en ny typ av elcyklar i Sverige, de med motorer på en kW. Cykeln blir i formell bemärkelse en moped klass 2 och får därmed krav på förarbevis.

Dagens svenska regler för elcyklar begränsar motoreffekten till 250 watt men reglerna har skilt sig mellan olika EU-länder. Därför kommer nu en samordning inom EU, som sedan tidigare finns för övriga fordonskategorier. Reglerna ska träda i kraft från nyår och då ska de nya elcyklarna kunna köras i alla EU-länder. Förslaget som har varit på remiss läggs i höst fram av regeringen.

– De ser ut som vanliga cyklar, men är väsentligt snabbare. Motorstyrkan stämmer med effekten på en moped i klass 2, säger Niclas Nilsson, utredare på Transportstyrelsen i ett uttalande till Aftonbladet.

De nya elcyklarna klassas därför som moped klass 2 med en högsta hastighet på 25 km/t, får 15 års-gräns och omfattas av samma regelverk med krav på förarbevis och trafikförsäkring. Hjälmkravet för moped begränsas dock till krav på cykelhjälm. För de som fyllt 15 innan den 1 oktober 2009 krävs dock inte förarbevis, vanligt körkort oavsett klass gäller också.

TEXT
Pelle Kjörling

F

F.d. 22215

Guest

Ingen som byggt en egen elcykel? De flesta elcyklar ser så klumpiga och tunga ut, verkar knappt cyklingsbara när man inte har batterihjälp. Vill man ha något bättre och lättare får man ju betala en halv förmögenhet. Har själv inte provat någon elcykel men lurar lite på att införskaffa någon äldre racer med bra stålram och bygga om.

Toppen