• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elcykel

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Elcykel

Elcykel betraktas som cykel och ingår i hemförsäkringen. Eftersom jag känner till försäkringsbolagens "finurligheter" tog jag en utökad hemförsäkring för någon hundring extra per år.

Visst är det en fantastisk manick. Jag kom just hem efter en cykeltur på 3 mil och är ledbruten i hela kroppen, så nog ger den träning och det på ett mycket behagligt sätt.

Jappe

Senast ändrad:
F

F.d. 53078

Guest

Ja da skall jag ta mej f** köpa en jag oxo
Samla ihop ett gäng sa koper vi alla tillsammans till ett bra pris.:mcride:

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Erfarenheter av att byta batterier i en elcykel.
Efter några år och många mil börjar batterierna tappa kraft och måste som alla batterier bytas ut. Detta är inget som "vanliga cykelhandlare/reparatörer" tycks syssla med. (Ej heller när det blir "glapp" i någon ledning eller så).
Nåväl, jag bytte själv. I batteripaketet satt 6 mindre batterier finurligt hoplödda med överraskande många kablar. Det var bara att byta ett i taget så att kablarna löddes fast på rätt ställe.
Batterier finns möjligen hos Biltema. Tycker de ser lika ut men har inte kollat mer noggrant. De jag köpte kom från EU bildelar i Lerum. (Beställningsvara) Som alla batterier var de inte direkt billiga men bra batterier är ju ett måste i de flesta sammanhang.
Småbatterierna har visserligen ett standardformat men sitter trångt i sin låda. Alltså kolla noga innan köp att de verkligen får plats.
Lycka till
Tore

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Tore! Vad var det för batterier? Var det Litium-Jon-batterier? Lönar det sig verkligen att göra jobbet själv i stället för att köpa ett nytt batteri? Elfa borde väl ha sådana batterier.
Ska kolla!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fortsatt har de fleste elcykler Gel eller AGM batterier. Disse batteriene pakkes et antall i kassen, det er mulig å bytte innholdet når det ikke lengre har god nok rekkevidde.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Ni får rätta mig om jag har fel, men Litium-jon batterier är alltid ihopsatta till packar eftersom de innehåller en IC-krets som övervakar laddningen. Lösa celler säljs inte till konsument eftersom en felaktig hantering vid laddning eller urladdning (kortslutning) kan göra cellerna till små bomber ! Ni har väl läst om t.ex Sonys datorbatterier som "exploderat" , i det fallet har troligen inte övervakningskretsen fungerat !
Så tänk på detta om ni tar isär batteripackarna !

// Göte J

Redigerat pga stavfel, som vanligt !

Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det var just detta jag också hade hört och ville få verifierat. Tack Göte J!

Då kör man alltså runt med en bomb på cykeln. Kul!

Jappe

Tortor

FD HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
1029
Medlemskap
2023

Svar till Jappe
Det finns nog flera olika batterityper och system. Ett eller flera batterier. Kan bara uttala mig om elcykel med 6 småbatterier. De har inga poler av biltyp utan lödöron. Av vad jag förstår är de standardbatterier av geltyp?? Tror att de kallas servicebatterier i motsats till startbatterier.
Tore

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det er 3 typer batterier som brukes i elcykel, orginalt var det geltype bly-syre og batteriene var av samme type som de som brukes i alarmanlegg 6V eller 12V og seriekoblet. Senere er det blitt brukt endel AGM (også bly-syre) av samme dimensjon litt mer kapasitet og egentlig ingen problem å bygge om fra den ene til den andre i kassetten. I dag er det kommet endel LI-Ion og Li-polymer som gir mye større rekkevidde for en lavere vekt.

Det med brann/eksplosjon i Litium baserte batterier stoppet bruken som startbatteri - det fantes en lipo pakke på tidlig 1970, men ved en kortsluttning detonerte disse! Pakken som kunne starte en lastebil var på ca. en liter - desverre var sprengkraften pr. kilo nesten som TNT. Indre motstand i litium batterier er naturlig nesten null så for sikker bruk trengs det en strømbegrenser.

Toppen