För er som funderar på installation av Ctek250 på CBE450 som sitter på Carthago bla.Fick idag svar från Ctek.
Hej Olof,
Det är en CBE 450. Tyvärr går det inte att installera D250S Dual till denna el-central utan att komplettera med extra komponenter. Här nedan två exempel, har jag beskrivit hur man brukar kunna göra för andra fabrikat.
Beroende på försättningar så blir installationen olika komplicerade.
Detta gäller för övriga fabrikat av el-centraler.
Ex
1. om bilen har strömmätning (presenterar Ah på en display) så måste D250S Dual monters så att systemet mäter strömmen från den också. Det gör man enklas igenom att montera D250S Dual mellan bilens startbatteri och el-centralens ingång (från startbatteri). Går inte att använda Solceller som är kopplade till D250S Dual med denna inkoppling.
2. Utan strömmätning. Då kan man ansluta D250S Dual direkt på Start och Servicebatteriet. Men man måste avaktivera den befintliga laddningen under färd. Det gör man igenom att avaktivera ett relä som är monterat i el-centralen. I ditt fall siter relät som en extern enhet utanför centralen SP-150. Enklas att göra det är att koppla bort D+ signalen (signalen som talar om att motorn är igång). Men Då förlorar men även styrnigne av andra funktioner tex kylskåp och trappan. Denna inkoppling tillåter solcellen ansluts till D250S Dual.
För CBL så tror jag att det är lättas att installera D250S Dual efter El-centralen, alltså mellan el-centralen och Servicebatteriet. Men då måste man komplettera med ett relä som kopplar in D250S Dual när man kör med bilen och kopplar förbi D250S Dual när man har stängt av bilen.
Se bifogat schema.
Detta relä måste klara den totala strömförbrukningen som går till centralen från Servicebatteriet.
Obs! denna lösning är inte utprovat för CBL centralen. Men den är att föredra då man inte behöver göra några ingrepp andra koppling förutom kabeln mellan Servicebatteriet och centralen.
Hoppas ett denna information var begriplig annars så får du återkomma.
Tyvärr är det så att CBL centraler är den som är svårast att installera en D250S Dual. Men om det funderar med bifogad schema så är det en enkel lösning, men du berövar komplettera med ett relä.
Hälsningar
Daniel
Hej Olof,
Det är en CBE 450. Tyvärr går det inte att installera D250S Dual till denna el-central utan att komplettera med extra komponenter. Här nedan två exempel, har jag beskrivit hur man brukar kunna göra för andra fabrikat.
Beroende på försättningar så blir installationen olika komplicerade.
Detta gäller för övriga fabrikat av el-centraler.
Ex
1. om bilen har strömmätning (presenterar Ah på en display) så måste D250S Dual monters så att systemet mäter strömmen från den också. Det gör man enklas igenom att montera D250S Dual mellan bilens startbatteri och el-centralens ingång (från startbatteri). Går inte att använda Solceller som är kopplade till D250S Dual med denna inkoppling.
2. Utan strömmätning. Då kan man ansluta D250S Dual direkt på Start och Servicebatteriet. Men man måste avaktivera den befintliga laddningen under färd. Det gör man igenom att avaktivera ett relä som är monterat i el-centralen. I ditt fall siter relät som en extern enhet utanför centralen SP-150. Enklas att göra det är att koppla bort D+ signalen (signalen som talar om att motorn är igång). Men Då förlorar men även styrnigne av andra funktioner tex kylskåp och trappan. Denna inkoppling tillåter solcellen ansluts till D250S Dual.
För CBL så tror jag att det är lättas att installera D250S Dual efter El-centralen, alltså mellan el-centralen och Servicebatteriet. Men då måste man komplettera med ett relä som kopplar in D250S Dual när man kör med bilen och kopplar förbi D250S Dual när man har stängt av bilen.
Se bifogat schema.
Detta relä måste klara den totala strömförbrukningen som går till centralen från Servicebatteriet.
Obs! denna lösning är inte utprovat för CBL centralen. Men den är att föredra då man inte behöver göra några ingrepp andra koppling förutom kabeln mellan Servicebatteriet och centralen.
Hoppas ett denna information var begriplig annars så får du återkomma.
Tyvärr är det så att CBL centraler är den som är svårast att installera en D250S Dual. Men om det funderar med bifogad schema så är det en enkel lösning, men du berövar komplettera med ett relä.
Hälsningar
Daniel
Senast ändrad: