Jag blir väldigt förvånad varför man inte diskuterar något om vår andra fritidssektor båtägarna. Jag tror ju att även deras motorer har inverkan på vårt klimat, då man ser dessa stora marinor i vårt kust område. Dom bör ju också beröras av denna debatt om nya drivmedel. Något för den styrande regering att tänka på, Det kanske är dags att även båt ägare bör ta sin del.
Eftersom jag har båt också så kan jag meddela att exakt samma debatter som pågår här finns på båtforum också.
På marinsidan är motortillverkarna mer villiga att testa nya bränslen, så förhoppningsvis kommer våra dieslar att gå på HVO100 eller liknande. Etanol till båtmotorer har en stor nackdel som hindrar just nu och det är att du måste ha med dig 30% mer bränsle för samma sträcka.
Det finns idag elbåtar, elhybrider och bränslecellbåtar i alla tänkbara storlekar, och till (förhållandevis) rimliga pengar.
Det finns gott om myndighetskrav som är på G för båttrafiken bara politikerna bestämmer sig.
I övrigt så har vi fått hårda inskränkningar i bottenfärgsanvändning, med lagkrav på tvättanläggningar. Jämför om vi inte fick rostskydda bilarna som vi gör.
Toatömning är ju populärt att snacka om här, på sjön är det lagkrav på hålltank och tömmningsstationer.
Inte ovanligt att få åka 10nm extra för att tömma toan.
Trösten är ju att vi klarar oss på samma däck året runt.
Vi genererar heller inget asfaltdamm i stadskärnorna.
En tydlig skillnad mellan båt och husbil är att båtvärlden har en stark organisation med tydliga förbund och kopplingar in mot sport och ungdomsverksamhet, då kommer man undan lite lättare, men samtidigt kostar det.
Det är generellt sett mindre gnäll och mer verkstad på båtsidan.