F
F.d. 59502
Guest
Gjorde några beräkningar för nöjes skull. (MJ = Megajoule, Wh = Wattimmar)
Diesel har ett energiinnehåll på 40 – 44 MJ/kg och väger 0.81 kg/liter vilket ger ca 52 MJ/liter (räknat med 42 MJ/kg)
En normal tank är på 90 liter, alltså 4680 MJ vilket motsvarar ca 1300 kWh.
Verkningsgraden på en dieselmotor är ca 40% så det blir bara 520 kWh som används för att föra bilen framåt. Resten blir värme som några av oss använder att värma upp bilen under färd.
Dagen bästa batteriteknologi för bilar ger 150 Wh/kg batteri.
En elmotor kan antas ha en verkningsgrad på ca 90%, dvs. 135 Wh/kg användbart från batterierna för att föra bilen framåt och mycket mindre att värma bilen med (=dags att ta på en tjock tröja).
För att lagra samma framdrivningsenergi som en 90 liters dieseltank så behövs 3850kg batterier att jämföra med en vikt på under 100 kg för 90 liter diesel + plåten i tanken. Sedan tjänar man ju en del vikt på att en elmotor är lättare än en diesel med kraftöverföring.
Vilken ström skulle man behöva för att ladda batterierna på samma tid som det tar att tanka en dieseltank? Ok, ett orealistiskt scenario men kan vara kul att se vad resultatet blir.
Vi säger att det tar 12 min (=0.2 timmar) att tanka. Då behöver vi en effekt på 2.9 MW, 12550 A enfas, under 12 min för att ladda batterierna från noll till fullt
Om man nu vänder på resonemanget och säger att 500 kg batterier är acceptabelt. Hur stor dieseltank motsvara det?
500 kg med 150 Wh/kg är totalt 75 kWh. Omräknat till diesel blir det (40% verkningsgrad på motorn) som att åka omkring med en tank på litet drygt 13 liter.
Man kan väl konstatera att det finns en del kvar att göra och att diesel är en effektiv energibärare. Kontrollräkna gärna. Jag har en tendens att räkna fel då och då.
MVH
Hans
Diesel har ett energiinnehåll på 40 – 44 MJ/kg och väger 0.81 kg/liter vilket ger ca 52 MJ/liter (räknat med 42 MJ/kg)
En normal tank är på 90 liter, alltså 4680 MJ vilket motsvarar ca 1300 kWh.
Verkningsgraden på en dieselmotor är ca 40% så det blir bara 520 kWh som används för att föra bilen framåt. Resten blir värme som några av oss använder att värma upp bilen under färd.
Dagen bästa batteriteknologi för bilar ger 150 Wh/kg batteri.
En elmotor kan antas ha en verkningsgrad på ca 90%, dvs. 135 Wh/kg användbart från batterierna för att föra bilen framåt och mycket mindre att värma bilen med (=dags att ta på en tjock tröja).
För att lagra samma framdrivningsenergi som en 90 liters dieseltank så behövs 3850kg batterier att jämföra med en vikt på under 100 kg för 90 liter diesel + plåten i tanken. Sedan tjänar man ju en del vikt på att en elmotor är lättare än en diesel med kraftöverföring.
Vilken ström skulle man behöva för att ladda batterierna på samma tid som det tar att tanka en dieseltank? Ok, ett orealistiskt scenario men kan vara kul att se vad resultatet blir.
Vi säger att det tar 12 min (=0.2 timmar) att tanka. Då behöver vi en effekt på 2.9 MW, 12550 A enfas, under 12 min för att ladda batterierna från noll till fullt
Om man nu vänder på resonemanget och säger att 500 kg batterier är acceptabelt. Hur stor dieseltank motsvara det?
500 kg med 150 Wh/kg är totalt 75 kWh. Omräknat till diesel blir det (40% verkningsgrad på motorn) som att åka omkring med en tank på litet drygt 13 liter.
Man kan väl konstatera att det finns en del kvar att göra och att diesel är en effektiv energibärare. Kontrollräkna gärna. Jag har en tendens att räkna fel då och då.
MVH
Hans