Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vi får hoppas att folk inte glömmer sveket mot resultatet av folkomröstningen. Vi som bor utanför stan fick inte rösta även om vi måste betala när vi kör till jobbet.Tror du är pessimist. Det var ju omröstning i Göteborg om trängselskatten vid förra valet, och de som var emot var i majoritet men ändå infördes skatten. Hoppas att de politiker som beslutade att nonchalera omröstningens resultat får sitt straff i valet i år.
På Volvo lastbilar sin web og i pressemeldingen er den beskrevet som en FL med 16 totalvekt. Det er klassen over Daily som makser ut på drøyt 7 tonn. Men konstruksjonen av chassiet er ikke mye forskjellig på de fleste lastbiler i dette mellomsegmentet. Et klassisk H chassi. For dagens kundegruppe er elprisen lokalt til bedriftene det en må regne med, og da blir de billige i drift.
Utbyggnad av elnätet påbörjades redan på 90-talet då luftledningar till stor del las i backen på grund av de många elavbrotten. Jag var själv verksam inom elnätsbranshen på den tiden.Det beror ju dock på elpriset som när utbyggnaden av elnäten skall betalas nog blir litet högre än idag.
En må skille mellom langdistanse elnet og lokale distribusjonsnett. Det pågår endel testing rundt i verden med batterier i lokalnettene slik at en kan utnytte totalkapasiteten bedre, en slik løsning er DC ladestasjoner for elbiler som samtidig er buffer for det lokale nettet. I områder med mye solpaneler på private hus er batterier i huset en stor økning av kapasitet i det lokale distribujonsnettet om batteriene brukes riktig.
Eksempelvis her jeg bor tåler nettet at vi mater inn opp til 7 kW, så det ble grensen for hvor mye paneler vi fikk montere uten batteri. Om vi installerer batteri så kan vi også montere mer paneler og ha styrt feed in til nettet. Med 7 kW uten batteri leverer vi noe el om dagen og kjøper om natten, investerer vi i en passe stor batterpakke vil vårt kjøp av el bli kraftig redusert. Trenger en god del ekstra paneler for å slippe å kjøpe kraft.
Jag bor ute på Tjörn och har idag 16amp 400v. Den fasta kostnaden för elnätet förutom förbrukning skatter mm ligger på 400 kr i månaden. Om jag uppgraderar min anslutning till 80 amp/400v ökar månadskostnaden till 4250 kr plus förbrukning. Det blir rätt dyrt att skaffa ett elnät som klarar att ladda fullt över natten hemma på uppfarten. Tyvärr kan leverantören inte leverera inom de närmsta åren om man inte själv tar utbyggnaden av hans nät och det kostar några hundra tusen. Ser litet dyrt ut tycker jag för vanligt folk
Du klarar dig på 16A om du bara ska ladda personbilarna! Och även en eventuell husbil om du har gått om tid och inte måste ha fulladdat efter en natt. Men det lär väl dröja innan du skaffar elhusbil![]()