• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elaggregat

63kris11

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
36158
Medlemskap
2023
Är nybliven husbilsägare och tycker det är obehagligt med gasol
Om jag vill fricampa hur starkt elaggregat behöver man.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.223
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !
jag svarade på en direkt fråga från TS (vilket tydligen blir mer och mer ovanligt i forumet) Jag bygger mina svar på kunskap och erfarenhet.
När jag kör Honda i10 för att ladda min batteribank så löser den ut om kylen startar. Just nu är det-8 ute min husbil slår på gården med 230v 10a
anslutet inne temp 12,3grader. Den har vari på i tre dygn. I mitt tycke för kallt för att vara behagligt. 5kw är effekten på aldepannan om den skall ersättas med el så blir det just 5kw som el-verket måste klara.
Min husbil är8,40 meter med golvvärme det tar betydligt längre tid än en timme att komma upp i rumstemperatur när det är 12,3 grader inne.
Jag förstår inte varför du angriper dem som försöker svara TS och sedan ägnar ditt inlägg åt killgissningar som inte hjälper någon.
BBa
Nu när du vill hjälpa TS..... Fråga då vilken storlek han har på sin hb.... Och om den är vinterisolerad... Och hur många personer och vart han tänker vinter campa..... Då kanske ditt svar kan passa TS... ;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.223
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !
jag svarade på en direkt fråga från TS (vilket tydligen blir mer och mer ovanligt i forumet) Jag bygger mina svar på kunskap och erfarenhet.
När jag kör Honda i10 för att ladda min batteribank så löser den ut om kylen startar. Just nu är det-8 ute min husbil slår på gården med 230v 10a
anslutet inne temp 12,3grader. Den har vari på i tre dygn. I mitt tycke för kallt för att vara behagligt. 5kw är effekten på aldepannan om den skall ersättas med el så blir det just 5kw som el-verket måste klara.
Min husbil är8,40 meter med golvvärme det tar betydligt längre tid än en timme att komma upp i rumstemperatur när det är 12,3 grader inne.
Jag förstår inte varför du angriper dem som försöker svara TS och sedan ägnar ditt inlägg åt killgissningar som inte hjälper någon.
BBa
Jag tycker det är mer ovanligt att nya inlägg frågar efter all fakta som behövs för deras inlägg... ;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.630
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tror att försäkringsbolagen hade krävt någon form av certifikat för gasol för länge sen om den hade orsakat en massa olyckor. Speciellt om det hade varit stora kostnader inblandat för försäkringsbolagen.........

Hejsan, ja det är just det. Det inträffar väl väldigt sällan någon olycka med gasol för då skulle väl sverige's överbeskyddare eller någon annan instans vaknat för länge sedan. Ibland när det står något om gasoltuber som exploderat så beror det väl på att bilen redan brann av andra orsaker, (kanske felkopplad 12V :confused:).
Eller när det stog om gasololycka i husbil för rätt länge sedan. Olyckan skedde ju för att ägaren satt och fibblade med en gasollampa med egen liten engångstub inne i bilen...... Vilket kanske inte gav tillräckligt nyhetsvärde.
Eller de här turisterna, mest från andra länder som har någon mystisk tjuvkoppling som gör att de kan fylla högtrycksgas i en gasolflaska, och nyheterna får på att husbil exploderade vid tankning av gasol.........
En del sådana här händelser gör ju också att den som inget vet om gasol blir uppskrämd utan anledning.

M.v.h. JANKRO.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
490
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
En sak som jag inte förstår.... Att du påstår att det behövs 5kW för värmen till husbilar...
När jag hade en truma på 6kW i min husbil.... Så gick den ju aldrig på fullspeed (6kW) hela tiden, som din verkar göra.:rolleyes:....
Normalt skall det ju finnas en termostat som reglerar värmen, och sänker då effekten på truman.... Det gjorde det på min ;)

När väl inställd temp var uppnått så förbrukades ju inte 5 eller 6 kW... Eller hur :rolleyes:

Däremot kan det ju vara bra att ha fler kW om man behöver komma snabbt upp i värme..:rolleyes:... Men det är ju en annan sak än att man måste ha 5 kW.. ;)

Däremot vill jag rekommendera TS att skaffa vintertäcke (för utvändigt) till främre rutor....
Inför natten sätter jag också isolerande material på insidan av alla mina rutor... Enbart för att hålla nere effekten på värmaren... ;)
Hej!
Jag har aldrig hävdat att det behövs 5kw för att värma en husbil Jag har heller aldrig sagt att värmaren måste gå för fullt hela tiden, Jag säger att om man inte vill ha gasol och skall byta från gasol till ett elverk (som Ts efterfrågade) och vill ha samma effekt (komfort) som gasolpannan erbjuder måste man också ha samma effekt på elverket. Jag skriver också att jag rekommenderar gasol framför el-verk.
Det är vattentemperaturen i radiatorkretsen som avgör belastningen på gasolpannan alltså inget man kan styra över själv. Om man inte behöver varmvatten går det ju bra att installera någon form av diesel eller annan luftvärmare men det var inte det frågan gällde.
BBa
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.223
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej!
Jag har aldrig hävdat att det behövs 5kw för att värma en husbil Jag har heller aldrig sagt att värmaren måste gå för fullt hela tiden, Jag säger att om man inte vill ha gasol och skall byta från gasol till ett elverk (som Ts efterfrågade) och vill ha samma effekt (komfort) som gasolpannan erbjuder måste man också ha samma effekt på elverket. Jag skriver också att jag rekommenderar gasol framför el-verk.
Det är vattentemperaturen i radiatorkretsen som avgör belastningen på gasolpannan alltså inget man kan styra över själv. Om man inte behöver varmvatten går det ju bra att installera någon form av diesel eller annan luftvärmare men det var inte det frågan gällde.
BBa
Här kommer ditt inlägg....

Screenshot_20230306_135002_com.android.chrome.jpg
 
Senast ändrad:

leja4

HBK Medlem
Inlägg
490
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Nu när du vill hjälpa TS..... Fråga då vilken storlek han har på sin hb.... Och om den är vinterisolerad... Och hur många personer och vart han tänker vinter campa..... Då kanske ditt svar kan passa TS...
Här kommer ditt inlägg....

Visa bilaga 227069
Hej !
Det är tydligen illa ställt med läsförståelsen! Inget i det svaret antyder att man måste utnyttja elverkets fulla kapacitet hela tiden, lika lite som man använder gasolpannans eller spisens fulla kapacitet hela tiden. Det tror jag alla förstår.
Vad är ditt svar till någon som vill byta ut gasolen mot ett el-verk och naturligt vis förväntar sig samma komfort och prestanda som med gas?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.223
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det är tydligen illa ställt med läsförståelsen! Inget i det svaret antyder att man måste utnyttja elverkets fulla kapacitet hela tiden, lika lite som man använder gasolpannans eller spisens fulla kapacitet hela tiden. Det tror jag alla förstår.
Vad är ditt svar till någon som vill byta ut gasolen mot ett el-verk och naturligt vis förväntar sig samma komfort och prestanda som med gas?
Jag tror också att alla förstår att mer information behövs på TS fråga, innan man kan ge ett vettigt svar...

Om jag vill fricampa hur starkt elaggregat behöver man...
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
353
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Vill inte trampa nån på tån, men om man inte vill ha gas , varför skaffa det , det finns ju obegränsad värme via diesel om inte el räcker, kyl via 12volt , jag har bara gasol på spis allt annat är 12volt och värme via el eller diesel
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.956
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vill inte trampa nån på tån, men om man inte vill ha gas , varför skaffa det , det finns ju obegränsad värme via diesel om inte el räcker, kyl via 12volt , jag har bara gasol på spis allt annat är 12volt och värme via el eller diesel
Att vi inte tycker lika innebär inte att vi trampar varandra på tårna. Det är uppfriskande med olika uppfattningar och åsikter. Det är faktiskt en av de största fördelarna med att leva i en demokrati..., vi får ha olika åsikter! :)
 

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
170
Kommun
Båstad
Om det ska bli varmt lika snabbt, vatten och husbil, så behövs givetvis 5 kW även om det kanske inte behövs i genomsnitt. Kanske kan man ändra funktionen på olika sätt och klara sig med mindre men det lär ju kosta en del att bygga om för att undvika gasol. Se till att ha gaslarm istället? Gasol är ju inget som brinner så lätt jämfört med andra gaser. Måste vara ganska exakt blandning och det brinner inte så snabbt. En nackdel är att det blir vattenånga när det brinner, och med tanke på spisen hamnar den vattenångan inne. En modern induktionshäll är väl ofta i behov av kanske 7 kW medan ett par enklare plattor klarar sig på 3 kW? Man kan väl testa eller räkna på effektbehov för värme, men 4 kW låter rimligt om det är medelsvensk vinter och lagom stor bil och då är det utan tappvatten.
 
Senast ändrad:
Toppen