• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elaggregat

63kris11

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
36158
Medlemskap
2023
Är nybliven husbilsägare och tycker det är obehagligt med gasol
Om jag vill fricampa hur starkt elaggregat behöver man.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
490
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Är nybliven husbilsägare och tycker det är obehagligt med gasol
Om jag vill fricampa hur starkt elaggregat behöver man.
Hej!
Om du avser att ha både värme och spis försedda med el från ett portabelt kraftverk behöver det ha en effekt på 8-10 kw.
Om du stänger av värmen när du använder spisen, och vise versa, så klarar du dig med hälften 4-5 kw.
Min personliga åsikt är att gasoldrift är både bekvämt och säkert så det är vad jag vill rekommendera.
BBa
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.951
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är nybliven husbilsägare och tycker det är obehagligt med gasol
Om jag vill fricampa hur starkt elaggregat behöver man.

Vad och hur mycket effekt behöver din utrustning?
Du kan med en anpassad bobatteribank samt en inverter komma rätt långt utan att behöva starta ett elverk.
Det svåra är att bygga tillräckligt kraftig laddning av batteribanken.
Värme kan du skapa med en dieselvärmare som är strömsnål.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.112
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är nybliven husbilsägare och tycker det är obehagligt med gasol
Om jag vill fricampa hur starkt elaggregat behöver man.
Gasol är absolut det bästa, låt en verkstad provtrycka din anläggning varje år, om du skall laga mat,använda kyl, och värme med enbart el för fricamping blir det dyrt och komplicerat och bullrigt med elgenerator.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Gasol är inte farligare än att köra runt i en personbil med en explosiv vätska i tanken.
Som svar på ts, så ska du ha ett par 100Ah batterier och inverter motsvarande ditt behov. Sen kan du komplettera med elverk 1000/2000 watt (om grannarna inte störs). Booster för snabbare laddning när du kör. Allt detta så slipper du släpa på stort elaggregat. Jag fricampar inte, men jag nattparkera ofta där det saknas ström
 

Sinkan Andersson

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
27321
Medlemskap
2024
Jag köpte ett Honda EU22i elverk, ger Max 2.2kw 240volt samt 12v likström. Är så tyst vid drift att man lugnt kan stå och prata över det vid drift. Sinuskurvan är spikrak vilket gör att man kan ladda mobil och dator utan risk för skador på elektroniken, men det kostar I inköp. Bättre att vänta tills den gasolfria husbilen kommer, finns redan gasolfri husvagn från Knaus. Satsa på den!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.224
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag köpte ett Honda EU22i elverk, ger Max 2.2kw 240volt samt 12v likström. Är så tyst vid drift att man lugnt kan stå och prata över det vid drift. Sinuskurvan är spikrak vilket gör att man kan ladda mobil och dator utan risk för skador på elektroniken, men det kostar I inköp. Bättre att vänta tills den gasolfria husbilen kommer, finns redan gasolfri husvagn från Knaus. Satsa på den!

Idag tycker jag att den gasol fria husbilen finns.... Men att tillverkarna inte vågar ta steget helt ut...

Jag har träffat ett par st hb där de inte har gasol längre...
Bla en från Österrike som jag blev vän med... Han är nog den som haft mest 230v prylar i hb....
230v kyl, bakmaskin, en mångsidig kaffe maskin, vattenkokare, kokplattor, värmeelement :eek: mm.... mm..

Själv är jag påväg mot enbart 230v..(men kommer att ha gasol som reserv.).... Idag går varmvattnet, tvättmaskinen på 230v
Kyl/frys stor går på 12v....
Så det är just nu bara matlagningen som tar gas... Men tänker köpa en induktionshäll med två plattor snart...

Visserligen kraver detta lite mer A.... Och just nu har jag ca 350A lithium batteri, 700w solpaneler varav 600w är elektronisk vikelbara så jag får max laddning, en dc-dc booster på 50A...
Det jag behöver göra framöver är att uppgradera till 5-600A lithium batteri.
Eftersom jag fri parkerar (några kallar det fri campa) 24/tim dygnet och 365 dagar om året så har jag också en liten bärbar generator som används endast i nödfall....
Österrikaren har 800Ah lithium batteri.. Och en stor solpanel på 540w / 24v.... Han laddade då med över 40A (sa han) när han var på besök här i februari.

Så visst går det att köra på 230v.... Bara man vet vad man behöver och har tiden.... Så lycka till...
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
490
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Låter otroligt mycket , jag skulle tippa att 2kw räcker, det motsvarar 10A som kommer ur uttagen
Hej !
Gasolpannorna i husbilar är på ca 5kw tänder du en låga på spisen är det ytterligare ca en kw kylskåpet dra ca200w. Är det minusgrader räcker inte 2 kw långt om du helt ska utesluta gasol ,men om man bara avser att sommarcampa så går det säkert med 2kw. Själv har jag ett elverk på 1kw, det räcker bara till att ladda batteribanken.
BBa
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.224
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !
Gasolpannorna i husbilar är på ca 5kw tänder du en låga på spisen är det ytterligare ca en kw kylskåpet dra ca200w. Är det minusgrader räcker inte 2 kw långt om du helt ska utesluta gasol ,men om man bara avser att sommarcampa så går det säkert med 2kw. Själv har jag ett elverk på 1kw, det räcker bara till att ladda batteribanken.
BBa
Jag vet inte hur gammal din kyl är när den tar 200w :eek:.... Men min nya 139L. kyl/frys drar max 50-60w
Jag har en 8 meters hb.... För 3 år sedan var jag hela vintern i Sverige och vi hade det kallt ut - 15 från 15/12 - 27/2... Jag använde en 1000w 230v värmefläkt och samtidigt gick diesel värmaren på tomgång ca 1000w.....
Förbrukar du 5kW så är något fel.... Eller så har du dörrar och fönster öppna...
Låt din 5kW värmare gå en hel timme.... Och jag är säker på att vi alla andra här inte hade stannat länge i husbilen... Eller så hade vi dött av värmeslag :swoon::eek:

Laddar du verkligen dina batterier med 80 A :rolleyes:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.333
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag vet inte hur gammal din kyl är när den tar 200w :eek:.... Men min nya 139L. kyl/frys drar max 50-60w
Jag har en 8 meters hb.... För 3 år sedan var jag hela vintern i Sverige och vi hade det kallt ut - 15 från 15/12 - 27/2... Jag använde en 1000w 230v värmefläkt och samtidigt gick diesel värmaren på tomgång ca 1000w.....
Förbrukar du 5kW så är något fel.... Eller så har du dörrar och fönster öppna...
Låt din 5kW värmare gå en hel timme.... Och jag är säker på att vi alla andra här inte hade stannat länge i husbilen... Eller så hade vi dött av värmeslag :swoon::eek:

Laddar du verkligen dina batterier med 80 A :rolleyes:


Du har kompressorkyl så 60W är väl ok, har du en gasolkyl/el/12V så tar iaf min ca 230-240W när den går på 230V.

Så vi räknar lite snabbt och lågt.

200Wx24 är 4800Wh vilket är 4,8 Kwh/dygn det betyder att du måste ha en batteribank på ca 365 Ah om du kan utnyttja hela kapaciteten så om vi räknar med att du har 10 timmar laddning så klarar du kylen om du laddar ca 36A/timme vilket gör att du behöver solpaneler som ger ca 500W för att klara att driva kylen i ett dygn.

I ditt fall blir det ju betydligt lägre 60x24 är ca 1400Wh så det ger 106Ah (1400/13,2) vilket gör att du klarar dig med solpaneler som ger 10,6A för att driva din kyl i ett dygn alltså ca 150W solpanel vilket är en mera realistisk bild av den normala solpanelsutrustningen på bilar (2x125W paneler) då du inte kan räkna med optimal styrka hela tiden. Sedan så vet jag ju att du har osedvanligt mycket paneler och du utnyttjar dem optimalt men så har inte alla det.

Själv kan jag trycka i ca 150A när båda laddarna (en 60A Waeco och en 90A lågfrekvensinverter/laddare) går och då går det ganska fort att ladda upp batterierna :) (600Ah+ LifePo4) jag har ju dock inte mer än 125W solpanel och kör kylen på gas mestadels.

Det går säkert att köra allt på solcell, inte tu tal om det men tyvärr så är ju den normala husbilen inte utrustad för det och som det ser ut idag så har de flesta bilar gasolkyl vilka ju inte tillnärmelsevis är så effektiva som en kompressorkyl är.

Ska vi sedan lägga till värmare på 1000Wx24 timmar så blir det ju lite andra siffror alltså 24000Wh vilket är ca (24000/13,2) 18KWh och då behöver du en batteribank på ca 1800 Ah.

Detta är ju räknat på Lithiumbatterier som har en spänning på 13,2V och sedan transformerat till 230V, inga transformationsförluster i inverter inräknat.
 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.333
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Idag tycker jag att den gasol fria husbilen finns.... Men att tillverkarna inte vågar ta steget helt ut...

Jag har träffat ett par st hb där de inte har gasol längre...
Bla en från Österrike som jag blev vän med... Han är nog den som haft mest 230v prylar i hb....
230v kyl, bakmaskin, en mångsidig kaffe maskin, vattenkokare, kokplattor, värmeelement :eek: mm.... mm..

Själv är jag påväg mot enbart 230v..(men kommer att ha gasol som reserv.).... Idag går varmvattnet, tvättmaskinen på 230v
Kyl/frys stor går på 12v....
Så det är just nu bara matlagningen som tar gas... Men tänker köpa en induktionshäll med två plattor snart...

Visserligen kraver detta lite mer A.... Och just nu har jag ca 350A lithium batteri, 700w solpaneler varav 600w är elektronisk vikelbara så jag får max laddning, en dc-dc booster på 50A...
Det jag behöver göra framöver är att uppgradera till 5-600A lithium batteri.
Eftersom jag fri parkerar (några kallar det fri campa) 24/tim dygnet och 365 dagar om året så har jag också en liten bärbar generator som används endast i nödfall....
Österrikaren har 800Ah lithium batteri.. Och en stor solpanel på 540w / 24v.... Han laddade då med över 40A (sa han) när han var på besök här i februari.

Så visst går det att köra på 230v.... Bara man vet vad man behöver och har tiden.... Så lycka till...
540/24 är 22,5A så 40A är omöjligt om ingen annan källa är ansluten.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.956
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Gasol är egentligen säkrare än el. Gasol är idag dessutom billigare än el. Förstår faktiskt inte affektionen mot gasol! Det verkar vara en väldigt känslomässig men ogrundad och ologisk ståndpunkt! Försök förklara oron över gasol, jämfört med el för mig! Jämför gärna olyckor med gasol jämfört med olyckor med el i fritidsfordon. Jag är trygg med både gasol och el. Två energislag som kompletterar varandra suveränt för oss.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.224
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Du har kompressorkyl så 60W är väl ok, har du en gasolkyl/el/12V så tar iaf min ca 230-240W när den går på 230V.

Så vi räknar lite snabbt och lågt.

200Wx24 är 4800Wh vilket är 4,8 Kwh/dygn det betyder att du måste ha en batteribank på ca 365 Ah om du kan utnyttja hela kapaciteten så om vi räknar med att du har 10 timmar laddning så klarar du kylen om du laddar ca 36A/timme vilket gör att du behöver solpaneler som ger ca 500W för att klara att driva kylen i ett dygn.

I ditt fall blir det ju betydligt lägre 60x24 är ca 1400Wh så det ger 106Ah (1400/13,2) vilket gör att du klarar dig med solpaneler som ger 10,6A för att driva din kyl i ett dygn alltså ca 150W solpanel vilket är en mera realistisk bild av den normala solpanelsutrustningen på bilar (2x125W paneler) då du inte kan räkna med optimal styrka hela tiden. Sedan så vet jag ju att du har osedvanligt mycket paneler och du utnyttjar dem optimalt men så har inte alla det.

Själv kan jag trycka i ca 150A när båda laddarna (en 60A Waeco och en 90A lågfrekvensinverter/laddare) går och då går det ganska fort att ladda upp batterierna :) (600Ah+ LifePo4) jag har ju dock inte mer än 125W solpanel och kör kylen på gas mestadels.

Det går säkert att köra allt på solcell, inte tu tal om det men tyvärr så är ju den normala husbilen inte utrustad för det och som det ser ut idag så har de flesta bilar gasolkyl vilka ju inte tillnärmelsevis är så effektiva som en kompressorkyl är.

Ska vi sedan lägga till värmare på 1000Wx24 timmar så blir det ju lite andra siffror alltså 24000Wh vilket är ca (24000/13,2) 18KWh och då behöver du en batteribank på ca 1800 Ah.

Detta är ju räknat på Lithiumbatterier som har en spänning på 13,2V och sedan transformerat till 230V, inga transformationsförluster i inverter inräknat.
Nja... Så kan man väl inte räkna....
Men om det nu är så för dig, då tycker jag du skall montera in en termostat iallafall på värmeelement så du slipper ha det så varmt...:twitcy:

Nu tittade jag inte på hans regulator....
Men panelen är på ca 2.5 x 1.5 meter...
Jag kanske minns fel angående volten.... Kan den ha varit på 50v.?

Sen angående kylskåpet... Vet man om att man vill köra kylen på 12 eller 230v då tycker jag att man definitivt inte skall ha/köpa en gasolkyl/12/230

Bilen ifråga är en plåtis av märket Renualt... Om detta nu har någon betydelse...

Jag själv gör av med normalt 100 men max ca 150A dygnet... Just nu är det på håret att det laddas upp varje dag (vi har inte det bästa vädret)...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.224
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Gasol är egentligen säkrare än el. Gasol är idag dessutom billigare än el. Förstår faktiskt inte affektionen mot gasol! Det verkar vara en väldigt känslomässig men ogrundad och ologisk ståndpunkt! Försök förklara oron över gasol, jämfört med el för mig! Jämför gärna olyckor med gasol jämfört med olyckor med el i fritidsfordon. Jag är trygg med både gasol och el. Två energislag som kompletterar varandra suveränt för oss.
Nja... Inte om man får sin el ifrån solpaneler.. :rolleyes:;)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.631
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag har aldrig heller förstått avigheten för gasol och har även skrivit om när jag varit med bekanta för att köpa husbil, och det inte är helt ovanligt att gasolen i bilen är helt oanvänd.
Man skall absolut inte klandra de som är oroliga för gasol men det måste ju tyvärr grunda sig på total okunskap om något så enkelt, bra, krångelfritt, säkert och faktiskt fortfarande relativt "billigt" energislag, med massor av inbyggda säkerheter som förhindrar mycket av vad som kan ev. gå fel.
Samt på många enkla sätt jättelätt att ha ständig självkontroll på utan typ besiktningens löjliga gasolkoll, som kan göras mycket bättre och säkrare när som helst och hur ofta man vill utan någon luftpump.
Risken med 230V ute i blöt miljö och sladdar ofta på marken är väl inte heller optimalt precis, särskilt som jordfelsbrytare ofta saknas.
Och risken med massor med hemdragna kraftiga 12V kablar kors och tvärs (ofta bara säkrade i ena änden även om det sitter batteri eller matning i andra änden också) har nog en större risk för kortslutning och brand i förhållande till gasol.
Men som sagt man skall absolut inte klanka ner på de som är rädda utan man kan väl skriva som många gånger tidigare att.....
Det är synd att det inte finns någon välutvecklad pedagogisk kurs som beskriver allt som har med gasol, tryck, inbyggd säkerhet och olika sätt att lätt kolla upp läget m.m....m.m.
Det är så mycket annat man skall ha utbildning för att få peta på, ex. behöva anlita en firma för att installera en luftvärmepump, (som säkert behövs ibland) men varför inte då en påtvingad kontroll eller kurs för att visa att man kan/förstår sig på gasol för säkerheten.
Så lätt campinglivet helt plötsligt skulle bli för många som nu har ångest trots att man äntligen har fått sig en efterlängtad husbil.

Som sagt inte elakt menat mot de som är rädda.... Men kanske en vettig gasolutbildning som skulle vara frivillig om man redan kan, men ändå tvungen att finnas tillgänglig vid köp av husbil/husvagn. Kanske ett gasolkörkort även om det lutar åt svensk byrokrati utan vett, men som ju redan finns utan vett inom andra områden.
På campingar är det väl krav ibland på klistermärke från gasolkontroll... Men inget krav på att ägaren vet ett skvatt om gasol vid kanske första stoppet med en hyrd husbil t.o.m.

M. mycket v.h. JANKRO.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
490
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Jag vet inte hur gammal din kyl är när den tar 200w :eek:.... Men min nya 139L. kyl/frys drar max 50-60w
Jag har en 8 meters hb.... För 3 år sedan var jag hela vintern i Sverige och vi hade det kallt ut - 15 från 15/12 - 27/2... Jag använde en 1000w 230v värmefläkt och samtidigt gick diesel värmaren på tomgång ca 1000w.....
Förbrukar du 5kW så är något fel.... Eller så har du dörrar och fönster öppna...
Låt din 5kW värmare gå en hel timme.... Och jag är säker på att vi alla andra här inte hade stannat länge i husbilen... Eller så hade vi dött av värmeslag :swoon::eek:

Laddar du verkligen dina batterier med 80 A :rolleyes:
Hej !
jag svarade på en direkt fråga från TS (vilket tydligen blir mer och mer ovanligt i forumet) Jag bygger mina svar på kunskap och erfarenhet.
När jag kör Honda i10 för att ladda min batteribank så löser den ut om kylen startar. Just nu är det-8 ute min husbil slår på gården med 230v 10a
anslutet inne temp 12,3grader. Den har vari på i tre dygn. I mitt tycke för kallt för att vara behagligt. 5kw är effekten på aldepannan om den skall ersättas med el så blir det just 5kw som el-verket måste klara.
Min husbil är8,40 meter med golvvärme det tar betydligt längre tid än en timme att komma upp i rumstemperatur när det är 12,3 grader inne.
Jag förstår inte varför du angriper dem som försöker svara TS och sedan ägnar ditt inlägg åt killgissningar som inte hjälper någon.
BBa
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.224
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej !
jag svarade på en direkt fråga från TS (vilket tydligen blir mer och mer ovanligt i forumet) Jag bygger mina svar på kunskap och erfarenhet.
När jag kör Honda i10 för att ladda min batteribank så löser den ut om kylen startar. Just nu är det-8 ute min husbil slår på gården med 230v 10a
anslutet inne temp 12,3grader. Den har vari på i tre dygn. I mitt tycke för kallt för att vara behagligt. 5kw är effekten på aldepannan om den skall ersättas med el så blir det just 5kw som el-verket måste klara.
Min husbil är8,40 meter med golvvärme det tar betydligt längre tid än en timme att komma upp i rumstemperatur när det är 12,3 grader inne.
Jag förstår inte varför du angriper dem som försöker svara TS och sedan ägnar ditt inlägg åt killgissningar som inte hjälper någon.
BBa
En sak som jag inte förstår.... Att du påstår att det behövs 5kW för värmen till husbilar...
När jag hade en truma på 6kW i min husbil.... Så gick den ju aldrig på fullspeed (6kW) hela tiden, som din verkar göra.:rolleyes:....
Normalt skall det ju finnas en termostat som reglerar värmen, och sänker då effekten på truman.... Det gjorde det på min ;)

När väl inställd temp var uppnått så förbrukades ju inte 5 eller 6 kW... Eller hur :rolleyes:

Däremot kan det ju vara bra att ha fler kW om man behöver komma snabbt upp i värme..:rolleyes:... Men det är ju en annan sak än att man måste ha 5 kW.. ;)

Däremot vill jag rekommendera TS att skaffa vintertäcke (för utvändigt) till främre rutor....
Inför natten sätter jag också isolerande material på insidan av alla mina rutor... Enbart för att hålla nere effekten på värmaren... ;)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.418
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej, jag har aldrig heller förstått avigheten för gasol och har även skrivit om när jag varit med bekanta för att köpa husbil, och det inte är helt ovanligt att gasolen i bilen är helt oanvänd.
Man skall absolut inte klandra de som är oroliga för gasol men det måste ju tyvärr grunda sig på total okunskap om något så enkelt, bra, krångelfritt, säkert och faktiskt fortfarande relativt "billigt" energislag, med massor av inbyggda säkerheter som förhindrar mycket av vad som kan ev. gå fel.
Samt på många enkla sätt jättelätt att ha ständig självkontroll på utan typ besiktningens löjliga gasolkoll, som kan göras mycket bättre och säkrare när som helst och hur ofta man vill utan någon luftpump.
Risken med 230V ute i blöt miljö och sladdar ofta på marken är väl inte heller optimalt precis, särskilt som jordfelsbrytare ofta saknas.
Och risken med massor med hemdragna kraftiga 12V kablar kors och tvärs (ofta bara säkrade i ena änden även om det sitter batteri eller matning i andra änden också) har nog en större risk för kortslutning och brand i förhållande till gasol.
Men som sagt man skall absolut inte klanka ner på de som är rädda utan man kan väl skriva som många gånger tidigare att.....
Det är synd att det inte finns någon välutvecklad pedagogisk kurs som beskriver allt som har med gasol, tryck, inbyggd säkerhet och olika sätt att lätt kolla upp läget m.m....m.m.
Det är så mycket annat man skall ha utbildning för att få peta på, ex. behöva anlita en firma för att installera en luftvärmepump, (som säkert behövs ibland) men varför inte då en påtvingad kontroll eller kurs för att visa att man kan/förstår sig på gasol för säkerheten.
Så lätt campinglivet helt plötsligt skulle bli för många som nu har ångest trots att man äntligen har fått sig en efterlängtad husbil.

Som sagt inte elakt menat mot de som är rädda.... Men kanske en vettig gasolutbildning som skulle vara frivillig om man redan kan, men ändå tvungen att finnas tillgänglig vid köp av husbil/husvagn. Kanske ett gasolkörkort även om det lutar åt svensk byrokrati utan vett, men som ju redan finns utan vett inom andra områden.
På campingar är det väl krav ibland på klistermärke från gasolkontroll... Men inget krav på att ägaren vet ett skvatt om gasol vid kanske första stoppet med en hyrd husbil t.o.m.

M. mycket v.h. JANKRO.
Jag tror att försäkringsbolagen hade krävt någon form av certifikat för gasol för länge sen om den hade orsakat en massa olyckor. Speciellt om det hade varit stora kostnader inblandat för försäkringsbolagen. Det var så certifikat för hetaArbeten kom till, svetsarbeten, kapningsarbeten etc. Det blev dyrt för försäkringsbolagen i samband med att en Finlandsfärja tog eld.
Men visst det hade varit bra om det hade funnits någon form av gasolutbildning.
Kunskap om en sak är lika med att känna sig säker.
Om man köper en husbil av en handlare tycker jag att det ska ingå en genomgång av hur bil och bodel fungerar. Där ska gasolen ingå med en lite djupare genomgång för de som önskar det.
Och till sist det som kan vara farligt med en husbil.
Det är att råka ut för en trafikolycka.
Men jag tycker absolut att man ska ha respekt för de tycker gasol är obehagligt.
 
Toppen