• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

el till toa

Tanja Hellqvist

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
37685
Medlemskap
2024
hej har köpt en kontiki 1989 års modell och toan får inte ström vet någon var går ledningar i bilen är. säljaren sa att det kanske är felkopplad
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Jag fann en gång att det satt en säkring i utrymmet för skittanken, uppe under taket i detta utrymme.
Svår att komma åt ev med en spegel att med armen föra in där skittanken normalt sitter, nära hålet från toasitsen.
felet var denna gång inte särkingen, men det är bra att veta att den finns.
Problemet var den lilla dränkbara pumpen som spolar toan, dess exel hade fastnat.
Den fick tas ur och efter att man petat runt propellern några varv började den gå, sköljning med hink med varmt vatten med lite diskmedel, en stund gick den bra. sen har den gått i alla sina år....
Sen gäller att skarva kablarna, (man måste ju klippa kablarna för att få med sig pumpen), så att skarven tål vatten.
Pumpen kommer man åt genom burken för toapapper som tas upp.
Mitt fall gäller en Thetford av äldre typ, bilen är från 1996. Med egen vattentank och pump för spolningen.

Om du anger din taoatyp finns nog chans att få mer pricksäkra svar.
Det finns ju massor av typer.

Roysan
 

Tanja Hellqvist

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
37685
Medlemskap
2024
Jag fann en gång att det satt en säkring i utrymmet för skittanken, uppe under taket i detta utrymme.
Svår att komma åt ev med en spegel att med armen föra in där skittanken normalt sitter, nära hålet från toasitsen.
felet var denna gång inte särkingen, men det är bra att veta att den finns.
Problemet var den lilla dränkbara pumpen som spolar toan, dess exel hade fastnat.
Den fick tas ur och efter att man petat runt propellern några varv började den gå, sköljning med hink med varmt vatten med lite diskmedel, en stund gick den bra. sen har den gått i alla sina år....
Sen gäller att skarva kablarna, (man måste ju klippa kablarna för att få med sig pumpen), så att skarven tål vatten.
Pumpen kommer man åt genom burken för toapapper som tas upp.
Mitt fall gäller en Thetford av äldre typ, bilen är från 1996. Med egen vattentank och pump för spolningen.

Om du anger din taoatyp finns nog chans att få mer pricksäkra svar.
Det finns ju massor av typer.

Roysan
tack så mycket kollar dom. bilen är från 1989 och toan heter Thetford C2
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja det är nog en C2 jag har , det finns nog att googla fram en del information om den på nätet.
Det finns nog ett alternativ på spolningen där man tr vatten från bilens färskvattentank, som ju har tryck, då finns en magnetventil som slår på spolvattten.

Men finns det pump så dra upp den sladdarna räcker nån dm över hålet, kolla om du ser propellern, stick in något och försök snurra på den, ev lossnar den då och funkar sen.

För att se säkringen, utrymmet är ju litet går kanske att få in huvudet och se säkringen, men då får man inte in handen.....
Passa på t torka rent i utrymmet för skitttanken ordentligt.

tydligen, i mitt fall löser inte säkringen ut även om pumpen sitter fast, den drar ändå inte så hög ström att säkringen smälter.
Pumpen är som en vidrutespolarpump man hade förr i bilar. dvs c:a. 35 mm och en 80 mm lång.

Jag glömde nämna att jag med uttagen pump körde den inne i verkstaden på 12 V källa.

Att laga saker själv är skönt när man har lyckats....
Erfarenheten lägg i hjärnans långtidsminne, att brukas nästa gång.

det finns dock några lagar:
1. Laga aldrig det som inte är sönder
2. Laga aldrig sönder saker


Roysan
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
En sak jag kom att tänka på, det finns en liten brytare som gör att det inte går att spola om inte fekalietanken sitter i.
En lite mikrobrytare som sitter där jag förklarade var säkringen sitter. Dvs under hålet från toastolen i taket i utrymmet där tanken skall sitta.
Det skall ju inte går att spola utan tanken....
En sådan brytare har dels plastdelar som påverkar den, som med ålders rätt kan gå sönder, dels kan den eleketriskt bli felaktig.
Vid felsökning kan man tillfälligt bygla över brytaren för att se om det funkar.

Roysan
 
Toppen