• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El till router (var kopplar man, till EBL?)

Andeel

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
32956
Medlemskap
2024
Hej, använde till nu hotspot på telefonen men har nu köpt en router (TP link MR600). Vet någon hur jag bäst kan koppla till 12V el? Skarva någon kabel på EBL31? (vilken). Har Citroen Jumper så EBLen sitter under stolen.
Mvh Andre
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej, använde till nu hotspot på telefonen men har nu köpt en router (TP link MR600). Vet någon hur jag bäst kan koppla till 12V el? Skarva någon kabel på EBL31? (vilken). Har Citroen Jumper så EBLen sitter under stolen.
Mvh Andre
Du kan koppla in den varsomhelst där du har 12V, jag skarvade på läslampa vid sängen.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Klarar routern den högre spänning man har vid laddning?
Ibland, ibland inte.
Beroende på märke, modell.
Jag vågade inte köra min Dovado Tiny AC direkt i 12V-nätet, utan använde en DC/DC omvandlare emellan, vissa andra med samma router gick det bra utan, det beror bl.a på hur hög/låg variation man har i sitt eget 12V system.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Har samma router som trådskaparen, (TP-link Archer MR600) och den har suttit vår bil i sedan 1 månad.
Än så länge har den överlevt... Har precis bytt till Litiumbatterier i bodelen - får se om det påverkar.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025

KOKKAKI

HBK Medlem
Inlägg
450
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
9452
Medlemskap
2025
Halebop fungerar, se bara till att ta bort pin coden, det kan du göra i din mobil. Vimla är ett annat abonnemang där kan man teckna rabatterad surf i två månader sedan säger man upp avtalet för att slippa den höga avgiften.
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Försöker att få igång TP link 600.
Jag Telia zim kort.
Vad har du för operatör?
Telia svarar att de inte stödjer TP Link.
Har kört flera olika SIM-kort (Telenor, Telia, Fello, Halebop) i min MR-600 och alla fungerar helt ok. Telia support pratar i nattmössan. Däremot skall PIN-kod inte användas i routern och roaming måste vara på utomlands. För att ta bort PIN-koden med en iPhone så sätt i SIM-kortet, gå in på Inställningar, Mobilnät, SIM-PIN, släck ev grön markering. Därefter fungerar SIM-kortet i routern.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jag kopplade in routern via en transformator DC / DC 12 -12 V, detta för att ha en jämn utgående spänning. Det har sina risker att koppla direkt i bilens 12V system med de spänningstoppar som förekommer där, många gånger kan det gå bra men det är inte all elektronik ( inklusive routrar )som tål det.
 
Toppen