• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

El-motorvärmare

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Hej Någon som fått (om det går) installerat El-motorvärmare i Fiat, min är årsmodell 2010?
Var i så fall har ni fått det?
Jo nu efter Vinter uppehållet går ju motorn som en TRÖSKA som ni vet som är berörda knackar & skakar så man tror "Skitet" skall gå i sönder tills den blir varm
.
Jag har "Visserligen" en Volvo V70 m. el - motorvärme & det är en guda gåva!!!!!
Mvh.

F

F.d. 55256

Guest
Sv: El-motorvärmare

På ditt inlägg verkar det som om du har bilen avställd under vintern. Om så är fallet kan du göra som jag gör, på vårkanten när bilen ska startas, ställer jag en kupévärmare under oljetråget. Med hjälp av en träkloss riktar jag värmen uppåt. Låter värmaren gå några timmar och motorn startar lätt och låter inte alls illa. Visserligen går det åt en del el, men kostnaden för en motorvärmare som kanske används en till fem ggr per år blir nog ganska mycket större.
Ove.G

callee

HBK Medlem
Kommun
Vaggeryd
HBK-Nr
1609
Medlemskap
2026

Hej, kanske hjälper en del med motorvärmare, men det stora problemet är motorupphängningen tror jag. Gummikuddarna blir så hårda, brukar gå över när motorn har varit igång 10-15 min.

//////////////
Callee

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hallå Fiatägare kanske inte så många, men någon har väl funderat över hur man skall värma upp husbilen innan start t.ex. hemifrån inte bara på vintern utan i vårt svala klimat året om, jag begär inte att alla Fiatägare skall rösta på MP-partiet, men plånboken mår bra av att H-bilen är någotsånär varm innan start av motorn, & då är elvärme ett mycket bra alternativ!
OBS! var det svårt & "krystat"?
Mvh.

Draumur

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4788
Medlemskap
2023

Hej Någon som fått (om det går) installerat El-motorvärmare i Fiat, min är årsmodell 2010?
Var i så fall har ni fått det?
Jo nu efter Vinter uppehållet går ju motorn som en TRÖSKA som ni vet som är berörda knackar & skakar så man tror "Skitet" skall gå i sönder tills den blir varm
.
Jag har "Visserligen" en Volvo V70 m. el - motorvärme & det är en guda gåva!!!!!
Mvh.

Om jag inte fattat fel så har Calix Motervärmare en som passar från årsmodell 2006. Googla på motorvärmare fiat ducato så får du en del tips. Mats

F

F.d. 7334

Guest

Både Defa och Calix har motorvärmare till Ducato.
Det är den vanliga sorten som man trycker in ett av frysplugghålen.

Här är Calix monteringsanvisning för 2,3JTD:
http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/RE124.pdf

Mekonomen säljer sådana. Kostar runt tusenlappen utan tillbehör och kablar.

Håller med om att det rister och durrar när man startar upp den i kylan.
Själv trodde jag att det var något som var sönder, men det lugnar ner sig efter ett tag.

Allt gott!
Björn

Senast redigerad av en moderator:

kjelka

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2025

Fick motorvärmare monterad förra veckan på 2010 års modell Fiat 2,3
Fabrikat Defa art.nr värmare DA411120 + anslutningssats DA460785
Värmarens effekt 600W

poolsson

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2026

Det finns ett enklare alternativ,en slangvärmare, har monterat en sådan på min förra husbil Fiat Ducato med 3.0 motorn.kapade undre slangen och satte den där.
Mvh POOlsson

attachment.php

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej poolsson!
Nu var det så håret reste sej, kom igen med ett mer förtydligande för oss som inte han med!!!
Mvh. "Ps" det är inte lätt att vara dum!!?? "Ds"

Det finns ett enklare alternativ,en slangvärmare, har monterat en sådan på min förra husbil Fiat Ducato med 3.0 motorn.kapade undre slangen och satte den där.
Mvh POOlsson

attachment.php

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej kjelka!
När var & hur?
Köpte min H--bil 2010 i Norra Skåne & "dom" sålde en bil som inte fanns!!
Inte fanns något förstånd från deras sida att det gick att montera en el- motorvärmare ( som jag har i min gamla Volvo "kanon") i H-bilen!!!
När skall dessa försäljare bli kloka på vad dom livnär sej på?
Mvh. "Ps" tack! "Ds"

Fick motorvärmare monterad förra veckan på 2010 års modell Fiat 2,3
Fabrikat Defa art.nr värmare DA411120 + anslutningssats DA460785
Värmarens effekt 600W

kjelka

HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2025

Hej kjelka!
När var & hur?
Köpte min H--bil 2010 i Norra Skåne & "dom" sålde en bil som inte fanns!!
Inte fanns något förstånd från deras sida att det gick att montera en el- motorvärmare ( som jag har i min gamla Volvo "kanon") i H-bilen!!!
När skall dessa försäljare bli kloka på vad dom livnär sej på?
Mvh. "Ps" tack! "Ds"

Du frågar när, var & hur.
Värmaren monterades i förra veckan av Lillåns Bilservice i Örebro
(Auktoriserad Fiatverkstad)
Värmaren är av plugintyp vilket innebär att den monterats i motorblocket.

Jag har tidigare fått ett motorfäste utbytt för att försöka få bort skakningar
och vibrationer vid kallstart. Detta gjorde ingen nytta och jag hoppas att jag
med motorvärmare kan få motorn att gå rent i samband med start.

annette.bengt

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
8123
Medlemskap
2026

Har du provat att koppla in en Webasto på bilen istället?
förvisserligen dyrare men dubbelt så användbar.
Om man har en bil med vatten värme.
// Bengt

Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Till kjelka!
Jo jag fick (vem vet när man inte fick närvara som man bruka få på Skånebil
Volvo) mjukare gummi upphäng på motorn hos ackturiserad Fiatverkst., MEN VAD HJÄLPTE DET!!
kjelka Vad var priset på ett ungefär på som du skriver "Värmaren är av plugintyp vilket innebär att den monterats i motorblocket."
Mvh.

Senast ändrad:
F

F.d. 52945

Guest

Har du provat att koppla in en Webasto på bilen istället?
förvisserligen dyrare men dubbelt så användbar.
Om man har en bil med vatten värme.
// Bengt

Jag håller med dig Bengt, men man måste inte ha vattenburen värme för detta, jag har luftburen värme men en Webasto som värmer upp kylvattnet i bilen och när det är uppvärmt så får jag härlig värme genom kupévärmaren.
Vi använder h-bilen året runt och Webaston är då helt ovärderlig när vi t.e.x står på ställplatser utan el, detta är min 3:e dieselvärmare i husbil och jag skulle inte kunna tänka mig att vara utan denna, den ligger nog högst upp på min x-tillbehörslista.

Så Floor 16 jag råder oxå dig att koppla in en webastovärmare, det finns en firma i Ä-holm som är duktiga på detta (tyvärr glömt namnet på firman)

Mvh
Pilot

Senast redigerad av en moderator:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej Pilot!
Kul att läsa & du har säkert rätt helt klart, Gnugga geniknölarna så vi får reda på som du skriver, " firma i Ä-holm som är duktiga på detta" !
Mvh. "Ps" jag kör inte på vintern i Sverige har "bara" en ADRIA, det gäller uppstart efter vintern!!! "Ds"

Toppen