Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det är ett mekanisk skiljerelä inbyggt. Man hör att det klickar när spänningen bryts.Jag antar att du inte har ett mekaniskt relä utan elektronisk omkoppling, jag är ju lite gammalmodig och litar mindre och mindre på elektronik även om jag i många år undervisade i sånt men de kunskaperna åldras blixtsnabbt. Efter tre haverier med elscotrar så har jag fått ett grundmurat misstroende eftersom allt görs i kina. När man bygger något som ska fungera länge i olika temperaturer och belastningar så finns det en mekansk del och där verkar det som problemen uppstår även om eletroniken är felfri. Så har det ju varit nästan alltid t.ex philps fabrik i norrköping NEFA hade så dåliga lödningar att väldigt många tvapparater gick sönder, och där skulle det ändå vara svensk kvalite.
Men din lösning är ju jättebra man behöver ju aldrig mixtra med något utan allt sköter sig självt.
Jag har ett tvåpoligt skiljerelä inbyggt i invertern, och det funkar.
Egentligen inte.
Att ha en separat jordfelsbrytare på kabeln (om den används och sitter närmast uttaget) är tusen gånger bättre.
Då skyddas även ingående kabel. Det är många dödsolyckor som hänt pga att kabeln varit fel på. Då skyddar inte den inbyggda brytaren i bilen....
Jag är el-ingenjör med allmän elbehörighet....Det förutsätter då också att invertern är rätt inkopplad i bilens 230 system. Det tror jag säker du också har.
Jag är el-ingenjör med allmän elbehörighet....
Jag vet att vi pratar elsystemet i bilen.
Men om man saknar i bilen, och inte ska koppla in någon inverter, så är det bättre att ha på sladden.
Att man har i bilen beror troligen på att det på ett enkelt sätt ska skydda i bilen eftersom man kan koppla in vilken sladd som helst.
Men eftersom man, oftast åtminstone på äldre bilar, vet själv vad man har i elcentralen och har en dedikerad kabel för bilen är det enklaste och bästa sättet att skydda sig en jfb på kabeln.
Gemene man ska inte ge sig in och koppla om i elcentralen på bilen vilket är lika farligt som hemma.