• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ej Nytt men dock ett problem...Kylskåp!!

F

F.d. 24733

Guest
Hej alla husbilsägare!:) Jag är ny i denna klubb,men har faktiskt lyckats att ödelägga många dyra timmar på att läsa allt spännande som ni skriver.
Nu till mitt lilla problem:( Jag har ett kylskåp som heter UPO type 00124 Nr:501967,funkar jättebra på 220v,men inte på gasolen...Kollade runt lite och såg ett tips om att vända på skåpet:) Hmm,nu får jag inte igång det alls! En kompis till mig sa att det kan finnas en säkerhetsspärr på avgasröret,är det någon som känner till något om detta?? Eller kan det kanske vara skräp i brännaren? Har aldrig skruvat på någonting med gasol förut,så detta är ett nytt område,tyvärr är det spännande oxå;)
Mvh Micke

Ps:Husbussen är 79:års modell MB 508,men när skåpet kom till vet jag ej.
Måste oxå säga att ni har otroliga husbussar:yes:
 
F

F.d. 24733

Guest
Sv: Ej Nytt men dock ett problem...Kylskåp!!

Hej igen:) Eftersom inte alla är vaken ännu;) så svarar jag lite själv.
Såg att COE hade lagt ut en bra beskrivning hur man får isär eländet! Nu ska jag ut och plocka isär:mad::D
 
F

F.d. 24784

Guest
Sv: Ej Nytt men dock ett problem...Kylskåp!!

Både 230 V 12 VDC och gasol alstar värme som driver systemet som ger kyla.
Dvs kylsystemet är det samma oavsett värmekälla.
Med största sannolikhet är då kylsystemet OK.

Jag misstänker att gaslågan är klen, och jag har själv rensat mustycket flera ggr .
Man kan exvis jämföra värmen som känns vid kyskåpets övre galler, där skortenen finns.
Blir det mindre värme från gasen än vid 230 V drift, är gaslågan för liten.
En bra låga alstrar värme, avgaslukt och vattenfukt vid skorstenen.

Gaslågan skall brinna med ett väl hörbart brusande ljud. Och höras på någon meters avstånd. Hörs den svagt och bara med örat intill nedre gallret är lågan kanske för liten.

Kan du se lågan skall den vara omkring 20 mm hög, och som sagt låta som en liten blåslampa.

Munstycket var i mitt fall en liten plåtbricka, med ett litet hål, kanske 0,1 mm, där inkommande gasrör är anslutet till brännaren och förgasaren. (förgasaren = där luft blandas till gasolen). Blås detta, tvätta avfetta i lösningsmedel. Blås ledningen med gas utan tändning och mustycke för att få bort skräp.

de
Roy
 
F

F.d. 24733

Guest
Sv: Ej Nytt men dock ett problem...Kylskåp!!

Tack för ditt svar:) Jag anar att det är något sådant,nackdelen är att jag har fått problem med öronen oxå,så jag hör ju inte ett dugg:( När jag köpte husbilen så var vi ut på en tur och jag skulle provstarta kylen....höll på bra länge,men inte ett liv. Detta visade sig en timme senare efter lite funderande att detta nog var pilotens fel:) Då fick jag höra det klassiska poffen iaf. Det blev ganska varmt bakom kylen,så troligt är nog att det kan behövas extra fläkt där,plus att när jag vände på skåpet så ramlade nog all skit ner:oops:

Men som jag brukar säga,att vara med i ett sådant forum,hjälper när hjärnan har för tillfället stannat:rolleyes:
 
Toppen