• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Egoistiska husbilsturister / Hallandsposten

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Egoistiska husbilsturister / Hallandsposten

Det är precis dom jag menar, dom fanns inte förr då höll dom till i något mörkt hål.

T

Teddi

Guest

MAN KAN DRA EN SLUTSATS AV DETTA.VI HAR I VARJE FALL FINA BILAR.MEN DE E SOM #VI HADE I ALLA FALL TUR MED VÄDRET# ALLT ANNAT GICK ÅT SKOGEN!!:twitcy:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

den tendensen att bre ut sig har vi stött på i sommar vår andra sommar med husbil, attityden jag har störst finast bil så jag gör bsomm jag vill i alla lägen. Har jag köpt en Con cord eller en sto Cartago eller en boggibil av annat märke då är jag kung.

den attityden fins även bland husvagns ägare med säskilt med et visst clubbmärke.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag har alltid haft svårt för dessa generaliseringar, att gruppera och att dra alla över en kam.

Men visst, det är alltid någon annan som beter sig illa eller uppfattas som dryg. Det är ju aldrig en själv.. Slog mig precis att jag ju har 2 bakaxlar nu sen ett par månader tillbaka. Jag känner mig faktiskt som lite mer nu än alla stackare med bara en bakaxel . Fattar inte att jag själv var en sån loser förut OBS OBS Ironi!!

Det är klart det finns skitstövlar. Men jag tror inte skitstövlarna dras till ett visst märke, en speciell klubb eller har en speciell böjelse för fler axlar.
Låt oss inte starta något drev efter just carthagoägare eller boggi bilar. Det är tyvärr lätt att tolka sådant som ren avundsjuka.

F

F.d. 25168

Guest

Jag har bare haft bra oplevelser, med andre husbilsturister det väre sig Ny / gammel / stor / liten.

Selv folk uten HBK dekal eller tyskere-danskere osv. har väret mycket trevlige.

Med den öko trend der er i hele Europa, må vi göra et godt eksempel i by såvel som land,

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

det är inte fråga om att starta något drev efter någon ägare jag bara ville återge vad jag upplevt för min del jag har inget imot någon vilken bil de än råkar ha, jag bara skrattar åt deras upp förande jag tar inte illa vid mig.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det här med att tömma avloppstankarna lite här och var har ju debatterats tidigare i andra trådar, och många HBK:are tycker, tyvärr , att det är OK. Innehåller ju bara lite tandkräm och tvål (fast f-n vet), försvarar man sig med.Lasse

Så här ser enkäten ut hittills. (5 dagar kvar)

enkat.jpg

Senast ändrad:
F

F.d. 4927

Guest

Intressant läsning, Knarreviks enkät (som jag har svarat på)! Tyvärr bekräftar den att vi husbilister inte visar särskilt stor hänsyn till övriga naturälskande medmänskor.
Bara att tömma där det är enklast och bekvämast och billigast, verkar många frihetsälskande husbilister tycka. Det är tydligen, för många, lätt att glömma att frihet också innebär ett ansvar och ett hänsynstagande till andra.
När nu inställningen är så bland allt för många husbilister, kanske man skulle löpa linan ut och skrota gråvattentankar överhuvudtaget och ha direktutsläpp. Därmed gör man två flugor på smällen samtidigt: Man vinner lastvikt och fördelar vårt flytande avfall jämnare över Sverige och övriga Europa.

Lasse

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Det er farlig å generalisere, men det er vel det allmennheten gjør og det blir slik hets mot bobiler? De har sett noen som oppfører seg dårlig.

Klart vi har egoistiske bobilbrukere og det er trist at de skal gjøre livet surt for alle bobilbrukere.

Bobilister var annerledes før mener jeg og grunnen er vel at da var det færre og de reiste stort sett alene. Nå reiser mange i følge og de blir mer synlige når de stopper og gjør mer av seg. Mange nye bobilbrukere kommer fra campingvogn og ønsker vel litt av campingplass livet tilbake?

Siden det er blitt så mange flere bobilister vil vi vel også speile mer av menneskene i samfunnet og da kommer det vel også gjerne elementer som ikke alle liker?

På den måten kan det selvsagt også være folk som har vært bobilister lenge som blir uglesett av nye bobilister og kaldt egoister?

Nå synes jeg også det er mer tydlig at det er mange som låner bobilen av foreldre eller folk som leier bobil bare for ferien og disse har vel ofte et litt annet ståsted/syn på ting enn bobilister som bruker bobilen mye mer?
Derfor synes jeg at det er viktig at bobilorganisasjonene har en mer opplysende plikt overfor sine medlemmer og bobilister generelt om hvordan en bør oppføre seg som bobilist. For jeg mener helt klart at bobilister også må ta sin del av ansvaret for at det skal bli tilrettelagt for bobilister.

Vi har også en del plikter som bobilister og ikke bare krav/rettigheter. Det er opplæring og krav for det meste i samfunnet og det er ikke bare og sette seg inn i en bobil og forvente at alt ligger til rette for en og en kan gjøre som en vil? Selv om vi har utstyr som gjør oss ganske uavhengige.

Mener også at vi som bobilbrukere burde passe på hverandre og da burde det være litt retningslinjer slik at det ikke blir helt anaki og alle bestemmer etter eget hode.

Nå har jeg lagt hodet på blokka og fått et stempel i panna, men det får våge seg.

F

F.d. 25168

Guest

Derfor synes jeg at det er viktig at bobilorganisasjonene har en mer opplysende plikt overfor sine medlemmer og bobilister generelt om hvordan en bør oppføre seg som bobilist. For jeg mener helt klart at bobilister også må ta sin del av ansvaret for at det skal bli tilrettelagt for bobilister.

Vi har også en del plikter som bobilister og ikke bare krav/rettigheter. Det er opplæring og krav for det meste i samfunnet og det er ikke bare og sette seg inn i en bobil og forvente at alt ligger til rette for en og en kan gjøre som en vil? Selv om vi har utstyr som gjør oss ganske uavhengige.

Mener også at vi som bobilbrukere burde passe på hverandre og da burde det være litt retningslinjer slik at det ikke blir helt anaki og alle bestemmer etter eget hode.

100 % enig

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025

Svar på tidigare insändare idag(100819) i Hallandsposten

Alla får parkera på stranden

Apropå artikeln ”Strandcampare har rapporterats” 12/8.

Relaterat

Det är fri parkering på stranden i Skummeslövsstrand med två undantag (mellan Tallsätravägen och Rydholmsvägen samt mellan Berntssons väg och Kattvägen). I övrigt finns inga inskränkningar tidsmässigt eller för fordonstyp.
Husbilar, liksom långtradare, måste kunna stå på platser där parkering är tillåten. Inget av dessa fordon campar, trots att de har kylskåp, möjlighet att värma mat med mera. (Camping är att tillfälligt hyra en markyta som man ensam disponerar. I priset ingår servicefaciliteter.)
Utanför bilen gäller allemansrätten. Ingen har med att göra om någon stannar i sin parkerade bil och sover, varken på dagen eller natten! Även kommunen har insett, att det inte finns någon lag mot det.
Om nu 350 husbilsägare har stått här denna sommar, så är det ju fantastiskt bra för både oss, köpmännen och kommunen som får in pengar på deras närvaro.
De stannar ju hos oss för att njuta av vår härliga natur och slippa trängas på en campingplats. Missunnar ni dem det?
Föreställ er en tångallmänningsägare smyga omkring på stranden och räkna bilar på natten. Omkring 90 procent av tångallmänningsägarna äger vardera en till två kvadratmeter men uppträder som en maktfaktor i Laholm.
Vad har föreningen Strandmiljö med att göra, om någon ungdom buskör lite på stranden? Leker ni polis? För mig luktar det angiveri.
Vilka skador skall ha uppstått? Är det snäckorna nu igen?
Vi som är åretruntbor och skrivna här har hittills fått stå för miljonbelopp varje år för att hålla stranden ren, trots att det är strandens ägare (läs Tångallmänningen) som har skyldighet att sköta den.
Man kommer aldrig att få sälja tomter, så marken har inget ekonomiskt värde, varför Laholms kommun måste ansöka om expropriation (inlösen) nu, så vi slipper detta återkommande tjafs.
Stranden skall naturligtvis vara kommunens, som allmän plats.
Leif Blomgren, Skummeslövsstrand

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Alla får parkera på stranden
ros.jpg
"Dagens Ros" till Leif Blomgren för Dagens Inlägg
Hälsningar från Stina & Julian

PS :eek:Såg långt senare att "lassewall" citerade ett inlägg av Leif Blomgren i Hallandsposten.
Beklagar att jag läser för fort men "lassewall får gärna vidarebefordra rosen till Leif. DS

Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest

Hmm Husbilsägarna har nog skitit i det blå skåpet tror jag. Det finns för många husbilar vilka ökar i antal hela tiden som far runt, stör, nonchalerar allt. Finns det en fin plats att stå på överbefolkas den snabbt, tjo o tjim, skräp sönderkört det var det och skylten kommer upp. skylt efter skylt campingägarna gnuggar händer. Alternativen blir Campingplatser eller privata "ställplatser" som medlemmar eller andra driver. Kostnaden för dessa lär väll sticka i höjden förmodar jag.:rolleyes: Tur man har sommarstuga oxå :D

Gurra på landet

Tony o Tina

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
1268
Medlemskap
2028

Varför ska man ge sig på olika märken på husbilar!
Det finns idioter överallt.
Man måste vara otroligt avundsjuk för att fälla sådana kommentarer som att Concorde, Carthago samt dubbelaxliga husbilsägare är idioter.
Har man inget relevant att komma med ska man nog sluta skriva. ocjh ägna sig åt något annat.

leif46

HBK Medlem
Kommun
Habo
HBK-Nr
2207
Medlemskap
2025

En sådan ska inte få va med HBK xxxxx typ.....

T

tompaline

Guest

den tendensen att bre ut sig har vi stött på i sommar vår andra sommar med husbil, attityden jag har störst finast bil så jag gör bsomm jag vill i alla lägen. Har jag köpt en Con cord eller en sto Cartago eller en boggibil av annat märke då är jag kung.

den attityden fins även bland husvagns ägare med säskilt med et visst clubbmärke.

Det är tråkigt att höra men samtidigt får man inte dra alla
over samma kant ,dom är ju stolta o glada över sina bilar,
som ser ut som stora "lagårdar o adventskalendrar med alla luckor"
ps. snällt skämt ds.

Toppen