• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Egoistiska husbilsturister / Hallandsposten

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Hallansposten 100814

Insändare.

Egoistiska husbilsturister ockuperar strandens bord

Relaterat

Snart börjar jag hålla med föreningen strandmiljö Laholm. Det går inte att hitta ett enda ledigt bord, bord som donerats av personer, på stranden i Skummeslövsstrand. Husbilsägarna, svenska och utländska, ockuperar dem. Jag tog en sväng med cykeln ner till stranden igår, där stod som vanligt husbilar, och de ställer sig bredvid dessa bord och använder dem till bland annat till att lägga våta saker på för att torka. Fina solstolar har de med sig men icke bord!
Blir frustrerad när jag ser dessa egoister. Har man råd med en husbil har man väl råd med ett eget bord. Och framför allt har de plats till dem i sina bilar.
Gnälligt?

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Egoistiska husbilsturister / Hallandsposten

Det är nog en släng av den allmänna avundsjukan, kan man tycka.

Var inne och läste på Hallandsposten och såg en artikel om att Laholms Kommun i nuläget inte kommer att anlägga någon ställplats.

Och återigen verkar det som de beslutande i våra kommuner inte vet skillnaden på ställplats och camping, eller så sitter de i knät på någon som driver camping inom kommunen.

Här kommer länken:
Nej till ställplats för husbilar - Laholm - www.hallandsposten.se
//Tommy

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Enligt Servicenämndens beslut den 26 mars 2009 efter en Medborgarmotion:
1. Husbilsresenärer hänvisas till ordinarie parkeringsplatser vid
deras besök av staden. För tillhandahållande av faciliteter i
form av el, vatten och avfallshantering hänvisas till närliggande
campingområden.
2. Vid parkeringen ovanför Rökeriet i Laholm skall skyltning med
hänvisning om husbilsparkering sättas upp och sopkärl skall
ställas ut.

Jag ställer mig frågan: Vad är det för fel på ställplatsen enligt punkt 2? Den ligger vackert på höjden vid Lagaån.
Sen vet vi ju att det är tjänstemännen som föredrar ärendet inför beslutande politiker (som inte heller vet nåt om husbilar)

Senast ändrad:

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Det är kanske en mycket bra ställplats ovanför Rökeriet (jag vet inte, har inte varit i Laholm med husbilen, vi föredrar att åka till orter som välkomnar husbilar).
Men av artikeln i Hallandsposten från maj 2010, så framgår det klart och tydligt att
politikerna/tjänstemännen inte vet skillnaden på ställplats och camping är.

Jag drar mig till minnes att det var skriverier om Laholms Kommun och dess inställning till husbilar här på HBK för några år sedan, och att kommunen då hänvisade till campingen på orten.//Tommy

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

..............Jag ställer mig frågan: Vad är det för fel på ställplatsen enligt punkt 2? Den ligger vackert på höjden vid Lagaån............

Den lutar ganska mycket och man behöver palla upp rejält om kylen inte skall strejka. För övrigt hade det varit en utmärkt plats och det hade bara behövs en Sanistation eller liknande för att det skulle vara helt OK. Gröningen vid Lagan är egentligen ännu trevligare och skulle bli en utmärkt "ställplats" om man från de styrande bara kunde bort campingtänket ur huvudet och satte en max parkeringstid på 48 tim.

EssoJ

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Igjen er vel en tråd sporet av, utfra det trådstarter mente?

Selv mener jeg at slik oppførsel trådstarter beskriver er med på å skape motstand mot bobilbrukere. Desverre ser man andre ting også som ikke er bra og flere av dem er tatt opp her i forumet og når det blir mange bobilbrukere og de er egoistiske eller gjør forskjellige ting som plager almenheten er det da ikke rart at bobilbrukere utsettes for hets?

Bobilklubbene i de nordiske landene burde bli mye mer aktive i å fortelle fortelle sine medlemmer/bobilbrukerene om hvordan vi bør oppføre oss. Vi bør også bli flinkere til og passe på hverandre ved og si fra ved oppførsel som ikke er sømmelig.

Selv gjør jeg sikkert mye galt i andres øyne innimellom og vil satt pris på og bli gjort oppmerksom på det i en hyggelig tone og til en normal tid. Ikke som noen bobilvenner som ble tilsnakket kl. 1.30 om natten av en halvfull og ufin bobilist på nordisk i sommer.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Ok, jag har bara minnesbilden av Husbilsskylten ovanför rökeriet. Tack för info!

Jag sätter en krona på att det i Laholm sitter en tjänsteman som är den största övertygande bromsklossen. Hoppas att "HBK Kommunkontakt" läser denna tråden.

Gillis & Ankie

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5101
Medlemskap
2024

Jag håller med er om det. man måste sköta det snyggt. Men min erfarenhet av husbilar är att de flesta är otroligt avunsjuka och skall klaga på husbilarna
Lär er en sak 2010 det kommer nästan bara att vara husbilar på vägarna och mindre husvagnar Fatta att det inte är 1968 med cyklar och tält kommer aldrig igen.Campingarna måste tänka om, om inte lägg ner skiten då, Kommunerna lika så Jag hör överallt att har man husbil kan man betala vad som helst då har man råd. Tänker folk likadant om man har villa eller en ny volvo, Elen kan stiga 100% det har dem rådmed Bensinen kan kosta 100 kr lit det har man rådmed om man har en ny bil. SLUTA GNÄLL hela j---vla tiden och skaffa er ett liv.:twitcy:

atlantis

FD HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
200
Medlemskap
2023

Har sommarstuga i Skummeslövsstrand och känner väl till husbilarna som står på stranden där. Har själv husbil. För något år sedan stod jag med min husbil på stranden. Då kom ett gäng unga pojkar och började spela boll och naturligtvis "råkade" bollen träffa min bil. Blev naturligtvis förbannad och frågade dem varför de sparkade boll mot min bil. Fick till svar att stranden inte var någon jävla campingplats.
Strax innan hade Hallandsposten haft en artikel där tidningen jämförde husbilsägarna med hundägarna. Tidningen tyckte att husbilsägarna svinade ner lika mycket som hundägarna som lät djuren skita på stranden. Jag skrev en insändare som svar på artikeln men den publicerades inte.
Just hemkommen från semesterresa i Frankrike och Tyskland. Det har skett en stor förändring i dessa länders syn på husbilarna. Nu finns det massor av kanonfina ställplatser av varierande storlekar och även i kvalitet. I Danmark såg jag för första gången på en vanlig parkeringsplats att det fanns en station för tömning av gråvattentank och även då fekaliekärlet. De svenska trångsynta, bakåtsträvande och pösigmagade politikerna har lång väg att gå innan de inser värdet av att ha bra ställplatser att erbjuda husbilsresenärerna. Kanske ligger det fördomar i hjärnan på folk som reagerar mot personer som trivs med att resa. Varför blir hallänningarna så uppretade över husbilsresenärer? Om personbilsresenärer torkar textilier på borden är det acceptabelt? Hallandsposten har kanske svaret.

:wideeyed:

T

Teddi

Guest

man behöver ju inte hänga badkläder på borden.än mindre parkera på dom.ställa sej en bit ifrån.ta fram eget bord.kan knappast va hela världen.återigen en attitydsförändring inga problem för min del!!:D

Bozze

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026

Var är detta någonstans kan någon som vet lägga in en länk till googlemaps.

F

F.d. 4927

Guest

JAG BARA UNDRAR VAD ÄR BORDEN ÄR TILL FÖR mvh håkan
Har svårt att tänka mig att de är ämnade som torkställning! Här kommer ett litet förslag till användningsområde: FIKABORD. Sedan kan man tänka sig, att när man fikat färdigt bereder man plats åt andra fikasugna.

Lasse

Senast redigerad av en moderator:

lassewalle

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025

Artikel Hallandsposten 100724

Markägare: För många nedfarter till stranden

Skummeslövsstrand. I Skummeslövsstrand finns inte mindre än 16 nedfarter till stranden. Fast enligt markägaren – tångallmänningen – hade det räckt med högst fyra.

Relaterat

Hittills har tångallmänningen inte fått något gehör för sina synpunkter. Det berättade styrelsens ordförande, Margareta Plate, på årsmötet. I fjol gjordes försök med att sätta upp en bom på Jungmansvägen. Men den har tagits bort, oklart av vem. Vägföreningen svär sig fri och från kommunalt håll har man ännu inte lyckats få något klart besked. Ett av skälen till att tångallmänningen vill begränsa antalet nedfarter är att minska genomfartstrafiken men också göra det svårare för tjuvar att osedda operera i området.
Färre in- och utfarter kan, resonerar tångallmänningen, ha en avskräckande effekt på de kriminella som löper större risk att bli observerade eller infångade.

På årsmötet riktades också kritik mot att inget görs mot den illegala campingen på stranden. Förra sommaren räknade man till över 300 husbilar.
– En del tömmer avloppstankarna på strandheden vilket ju inte är speciellt trevligt, konstaterade Margareta Plate.

Hon tog också upp problemet med att ridtiderna i Båstad och Laholm inte stämmer överens. I Båstads kommun är det tillåtet att rida på stranden fram till den 15 maj medan Laholm sätter stopp redan den 1 maj.

F

F.d. 4927

Guest

Citat:

På årsmötet riktades också kritik mot att inget görs mot den illegala campingen på stranden. Förra sommaren räknade man till över 300 husbilar.
– En del tömmer avloppstankarna på strandheden vilket ju inte är speciellt trevligt, konstaterade Margareta Plate.

Det här med att tömma avloppstankarna lite här och var har ju debatterats tidigare i andra trådar, och många HBK:are tycker, tyvärr , att det är OK. Innehåller ju bara lite tandkräm och tvål (fast f-n vet), försvarar man sig med.
TREVLIG PR FÖR HUSBILSLIVET??????? Hur många vill sola där en husbil nyss släppt ut gråvatten?:confused:

Lasse

RolfH

HBK Medlem
Kommun
Ydre
HBK-Nr
453
Medlemskap
2025
Sv: Egoistiska husbilsturister

I våras var det två husbilar med husbilsklubbens dekal som "ockuperade" hela parkeringen i Tranås småbåtshamn. Dem hade parkerat sina bilar långt i från varandra och fyllt upp området med campingmöbler ( bord, stolar, grillar,vilfåtöljer mm). Inte undra på att en del kommuner inte välkomnar husbilar då det finns sådana avarter.

Besökte förra veckan en av Götakanals slussar som har en fin ställplats där man står i snygga rader och kan beskåda slussningen. Då kommer der en Cartago med husbilsklubbens dekal och kör upp på gräsmattan framför våra bilar så hela utsikten var borta. Han blev ombedd av vår granne att ställa sig där vi andra var parkerade. Han bara skrattade åt oss och stod kvar där det ej var parkering. Så tyvärr finns det rötägg som förstår för oss andra.

F

F.d. 53012

Guest

Håller med det har kommit till alldeles för mycket okunniga husbilsåkare under åren annat var det förr på 90 talet då var man välkommen men nu ser dom rött bara man rullar in på en rastplats. Hoppas det tunnar ut med denna hobby så det inte blir var man tillgång. Därför behåller jag mina bästa rastställe för mig själv.

Toppen