• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Eftermonterat partikelfilter

kinnar

HBK Medlem
Kommun
Torsby
HBK-Nr
15466
Medlemskap
2025
Har varit i kontakt med Bengt i Örkeljunga ang. montering av partikel filter på en Fiat 2,8jtd. De säger att detta är möjligt och att man får grön dekal för körning i Tyska städer, låter bra men tänkte höra om någon har erfarenhet av detta.

Ingvar

Gunnar M.

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1845
Medlemskap
2025
Sv: Eftermonterat partikelfilter

Hej!
Har ej ngn erfarenhet av eftermonterat partikelfilter, men tror ej att du får ngn grön
dekal i Tyskland. Partikelfiltret påverkar inte avgasernas kemiska sammasättning,
utan tar bara bort sotpartiklar från avgaserna. Har själve bil från 2008 utan partikel-
filter som jag fått grön dekal till. Har för mig att bilen måste ha minst miljöklass 2005.
Hälsningar Gunnar M

J

Jarn

Guest
Sv: Eftermonterat partikelfilter

Är det en tyskregistrerad bil och man monterar godkänt partikelfilter i efterhand, samt får det inskrivet i registreringsbeviset, då kan man få grön dekal.
Att montera det på en svenskregistrerad bil innebär inte att du får något nytt reg.bevis och därför får du inte heller en grön dekal för det.
Vet inte heller om det är godkänt i Sverige att ändra i avgassytemets komponenter.

Toppen