• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eftermontera partikelfilter

Anders och Lotta

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
59
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Hymer
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Skulle vilja eftermontera partikelfilter på vår Hymer B544 av 1989 års modell.
Har läst en del på nätet om olika lösningar, men det verkar inte som att man överhuvudtaget får lov att ändra på avgasreningen.
Eftersom det är en gammal motor så smutsar den ner en hel del och vi vill gärna köra så miljövänligt som möjligt.
Därför kommer vi naturligtvis att balansera våra utsläpp med att köpa utsläppsrätter som motsvarar vad vi släpper ut, men det bästa vore ju att inte släppa ut något överhuvudtaget....
Att det kostar en del tar vi med i beräkningen...
(Det är en Fiat Ducato Turbo Diesel).

Tack på förhand!

Hälsningar
//Anders
 
F

F.d. 4879

Guest
Det låter som att det är en dieselmotor i den? Är den lastbilsregad så är det så vitt jag vet inga avgaskrav på den, dom brukar oftast köra en så kallad visuell kontroll, det vill säga gasar fullt under belastning och kollar så att det inte ryker för mycket. Om det är en MB motor i den så tycker jag att du ska ringa eller besöka en MB lastvagnsverkstad, dom kan säkerligen ge dej ett besked då MB var först med miljö klassade dieselmotorer. Jag kommer ihåg ifrån Truck Racingens gyllene tider, det rök så att man inte såg bilarna. Sen kom MB med "sot filter" och deras bilar gick snabbast och rök absolut ingenting. Med lätt diesel lastbil så är man ju undantagen miljö sonerna men det är definitivt inte fel att tänka på miljön ändå! Går det att montera ett partikelfilter, som det heter idag, så gör det. Men att betala för att man skitar ner gör definitivt inte vår värld bättre...
 
Toppen