• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effektbox

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Tack Bengt.-Åke

Hänvisar till vad jag skrev i inlägg 10.

Ni som fortfarande tvivlar ring eller maila till dom olika företagen och ni kommer märka skillnad på svar och senare även support.
 

ChalleW

HBK Medlem
Inlägg
51
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Tack Bengt.-Åke

Hänvisar till vad jag skrev i inlägg 10.

Ni som fortfarande tvivlar ring eller maila till dom olika företagen och ni kommer märka skillnad på svar och senare även support.

Bravo KCR
Nyss hemkommen efter en tur till Österrike och med en nymonterad KCR box under huven på Fiaten. Klart mycker skönare körning och färre heljusblinkningar från Helmut i sin BMW tack vare snabbare omkörningar. Stor skillnad på accet mellan 100 till 120.

Gick till och med att köra på farthållaren i Kasselbackarna men då kostar det, 1,4 l milen.
I övrigt ingen större skillnad på bränsleförbrukningen, ligger mellan 1 - 1,25 (Hymer helintegrerad).

Dock blir motorn känsligare på dieselkvalitet, stor skillnad om man tankar på lågpris eller t.ex. Aral. Bäst här hemma är hittills IDS och den "kletigaste" pumpen.
Denna skillnad har jag inte upplevt lika tydligt på mina 2 tidigare 2,8 liters motorer. Är det flera som uppmärksammat detta?
Challe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Det är nog även så om du skall byta bil så kan du säkert få igen en del pengar om det sitter en KCR-box i medans en box av okänt märke kan vara svårsåld .
 
F

F.d. 3910

Guest
Sv: Effektbox

Hej på er!

Har kollat på en effektbox på Tekniktema.se som garanterar mindre bränsleförbrukning och 30hk mer . Det låter ju kanon!
Är det någon som har någon erfarenhet/kunskap om detta ?
Är tacksam för all info.

Mvh FraMia 1014:D

Hej! Har ganska nyligen haft kontakt med Tekniktema.se och beställde en effektbox från dom. Fick hem grejerna men saknade en riktig manual, som skulle komma som ett mejl. När mejlet kom så var den instruktionen till en helt annan bil (Ford Mondeo 2,0) Vi har en husbil som är byggd på Ford Transit 2,2 TDCi. Den kunde kanske stämma tyckte dom på firman, man häpnar! Blev lite sur och påpekade detta, tog ett tag så skickade dom något som påminde lite mer om verkligheten. Jaha tänkte jag, alla kan ju göra misstag. Ordnade ett garage och skulle montera in detta i motorn, skulle ju vara så enkelt, sas det. Visst det kanske det är om man får en riktig manual. Fanskapet passade inte, dom hade skickat med fel kontaktsats. Nu så fick det vara nog, blev riktigt arg och tog kontakt med amatörerna igen och skickade tillbaks grejerna. Alldrig att jag chansar med detta på en helt ny husbil. Tog kontakt med KCR och beställde grejer där istället, villken skillnad, dom vet vad detta handlar om. Ett gott råd, ta er en riktig funderare innan ni beställer dessa lågpris varianter på dessa grejer.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Grattis !! Kvick och Carlsson Racing är några man faktiskt kan lita på när det blir problem om det blir några , jag skall åka ner till dom om 2 veckor för jag får väl förmodligen min "nya" i nästa vecka och det vore ju gott med nästan 170 hkr .
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Effektbox

I DN Motor (3/10 och 10/10) pågår en intressant artikelserie om ekonomitrimning av tunga lastbilar. I den första artikeln döms dieseltrimningen ut eftersom motorerna ger ökade utsläpp av kväveoxid och partiklar. Både Scania och Volvo säger att det är omöjligt att ekonomitrimma utan att påverka motorernas tillförlitlighet, livslängd och miljöpåverkan.
I dagens artikel diskuteras om det är godkänt att ekonomitrimma tunga lastbilar. Bilprovningen och Transportstyrelsen är tydligen maktlösa i dagsläget. Men det förs diskussioner om problematiken med trimmning och optimering inom Europa. Några färdiga förslag finns inte ännu.
V-backen :rolleyes:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Effektbox

Det finns helt klart en massa åsikter montering av effektboxar och chiptrimmning. Om man tar Volvo som exempel så är skillnaden mellan en 140Hk och en 170Hk endast en fråga programmering enligt Volvo. Även från fabriken alltså. Fiats egna märkesverkstäder utför ju montering av effektboxar, det skulle dom troligen inte göra om det vore skadligt för motorn. En kompis till mig jobbar som mekaniker på en märkesverkstad för Citroén och peugeot och dom har inte träffat på någon motor som rasat p.g.a effektbox. Själv monterade jag en box från
CarTuning4U - Dieseltuning vom Profi - Tuningboxen - OBD Tuning i våran Ducato 2,8JTD och effekten ökade rejält med bibehållen bränsleförbrukning. Vad man nog bör tänka på är att inte belasta växellådan fullt ut med nya effekten (på femman). Då har man nog ett ras där iså fall. Jag betalade ca 1800:- för boxen inkl. frakt och monterade den på ca 30 min.
/ Hej från Leif
Hej Leif,
Kollade denna på deras hemsida. För min del (Renault 146 hkr m partikelfilter) finns 3 alternativ men vet egentligen inte vilken skillnad det är mellan boxarna (förutom priset)? Är detta ett lågprismärke eller du anser det är av god kvalité för pengarna. Hur länge har du kört med din? Följer det med en beskrivning på montering på engelska eller tyska? Antar att man inte kan "klödda till det" om man inte har tummen på fel ställe dvs. Är det värt pengarna att satsa på ex.vis KCR och vilket mervärde får man av det i så fall?

Någon annan som har erfarenhet av detta märke som Leif installerat?

Hälsar
ChristerP:confused:
 
Senast redigerad av en moderator:

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Jag installerade den innan semestern förra året. Mycket enkel installation. Instruktion på tyska, men efter kontakt (E-mail) med företaget fick jag den på engelska. Jag märkte en klart förbättrad dragförmåga hos bilen. Även en något mindre dieselförbrukning. Vi var till Croatien och på motorväg med farthållaren inställd på 130 drog den ganska exakt 1,0 l/mil. Det minsta var när vi åkte på Gotland på eftersommaren 0,83l/mil.
Dick
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Effektbox

Jag köpte en box från denna tillverkare CarTuning4U - Dieseltuning vom Profi - Tuningboxen - OBD Tuning för ca1,5mån sedan.
Jag har en Renault 140CDI 136hk 3,0l motor,jag köpte inte boxen för att kunna köra snabbare utan för att få bättre körbarhet på 6:ans växel.
Jag köpte den boxen som det är en fjärrkontroll med till.
Vid fullt lass (3.500kg) så kunde jag tidigare inte använda 6:ans växel under 95km/h om det inte gick något utför.
Med boxen inkopplad kan jag nu lägga i 6:ans växel vid 85km/h och få fullt drag vid omkörningar.
När jag inte behöver full effekt stänger jag bara av boxen med fjärrkontrollen,och då går bilen som tidigare.
Boxen går att ställa i 9 olika steg,man ställer in den där man tycker att bilen går bäst efter ens eget tycke.
Jag kör på steg 4 då jag tycker att bilen blir lite för hetsig på dom övre stegen.
En sak som jag snabbt upptäckte var att färddatorn inte visade rätt på snittförbrukningen.
Färddatorn visade att förbrukningen sjönk med 1,5dl milen,men vid kontroll drog bilen lika mycket som före (0,97L/mil) jag monterade boxen.
Jag har nu kört en resa ner till Tyskland och tillbaka och är nöjd med boxen.
Arne.
 

janne A

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Orust
HBK-Nr
4160
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Hej

Har samma box som Arne ovan sen en månad tillbaka, monterad i en Knaus Sunliner 800 (helintegrerad och tung) med 2,8 JTD-motorn. Märker inte nån ändrad förbrukning men en klart förbättrad körbarhet .... bättre vrid vid acceleration samt avsevärt bättre pulver i uppförsbackarna. Fjärrkontrollen är super, vid t ex stadskörning kan man koppla ur boxen och få en mjukare motor. Kör nu boxen i läge 8 vilket kanske är lite högt .... motorn blir lite "hetsig" när boxen går in......

//Janne
 
J

Jarn

Guest
Sv: Effektbox

Har också samma box som Arne och Janne.
Är också mycket nöjd med mitt ökade vridmoment. Var perfekt vid körningar i Alperna och i backar på Autobahn.

Även jag är däremot konfunderad över varför bränsleförbrukningen i mitt fall sjönk med c:a 2,5 dl per mil enligt färddatorn. Vid tankning och verklig kontroll över flera hundra mil, visar det att förbrukningen har sjunkit med 1 dl per mil med boxen inkopplad.

Varför gör boxen att det blir felvisning i färddatorn kan man undra ? Utan box visar datorn c:a 1 dl fel per mil.

Kanske därför några påstår att de fått så fantastiskt låga siffror ibland, de har bara kollat färddatorn och ej verklig förbrukning?
 
L

Lacke

Guest
Sv: Effektbox

Hej
Jag monterade en KCR Diesel Power på min Fiat 2,8 årsmodell 04 förra sommaren. Fiatverkstaden gjorde jobbet men det är mycket enkelt och tar nog inte mer än 15 min. Den var ganska dyr (7000 spänn) och sparar bränsle har jag inte upptäckt. Däremot blir det en mycket bra körbarhet med den extra kraften, vilket inte betyder att man måste "köra bus" Jag är mycket nöjd med köpet.
Sören

Hej
Har haft samma fundering men den verkstad jag pratade med avrådde, han visade en hel hög KCR boxar som dom monterat och som gått sönder.
Programera om bilens styrbox i stället det är bättre för då ändrar du flre parametrar.
Lacke
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Sv: Effektbox

Kan man besiktiga husbilen med boxen inkopplad eller blir det ombesiktning direkt?

/Håkan
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Förra bilen vi hade (6år) så besiktigade jag den med boxen inkopplad. Bra värden varje gång och inga problem.
Men den är som du vet mycket enkel att koppla bort så om man känner sig osäker tycker jag man ska göra det.
 

Aviatören

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Heby
HBK-Nr
1972
Medlemskap
2024
Sv: Effektbox

Bilprovningen godkänner inte bilen om dom ser att en trimbox är installerad.
Men det är som sagt endast en visuell kontroll.

Även vi har en nyinstallerad box från cartuning4u till vår 2,8 JTD och den fungerar utmärkt. Samma erfarenhet att den laddar lite väl mycket med högre inställningsgrad men den går ju att justera.

Däremot har jag en erfarenhet från en box från Trimteknik som jag returnerade direkt av olika skäl.
Paketet kom tillbaka då adressaten var okänd!!
Ett mobilnr på fakturan ledde då till inehavaren som hade en helt annan adress som han inte ville uppge!!
Jag skulle få den på mail senare, vilket jag också fick.
Adressen var en Poste Restante adress!!
Pengarna kom senare i retur vilket kändes osäkert mht omständigheterna.
Mina efterforskningar visade att samma innehavare även innehar Dieselkraft som har ett samarbetsavtal med Caravan Club!
Även om både annons och optimeringsboxen ser gedignare ut så kan man ju undra.

Aviatören
 
F

F.d. 4261

Guest
Sv: Effektbox

Det bästa sättet att trimma en husbil i dag är via V-tech RTS.

Liknande PPC tekniken som BSR använder.
Skillnaden är att det finns till fler bilmodeller.

från V-tech Tuning

rts.png


Trimma bilen själv!

-Växla mellan original och trim enkelt.
-Få uppdateringar via internet.
-Manual på Svenska - inga förkunskaper krävs!
-RTS enheten kan även kontrollera felkoder.





V-tech RTS

gör det möjligt för dig att själv trimma din bil eller återställa till original utan att du behöver besöka oss.
RTS enheten sparar ditt original program samtidigt som den har plats för 2 st trimprogram.

Du får ett komplett paket med allt du behöver för att kunna trimma din bil.



Allt ingår!

Du får ett paket som innehåller allt du behöver för att trimma din bil.

För att kontrollera om RTS kan användas till just din bil kan du ladda ner en lista med alla bilar här.

Du kan även skicka ett mail till oss med din bils uppgifter.
Vi arbetar dagligen med att lägga till nya bilmodeller.
eco.jpg
 
F

F.d. 55324

Guest
Sv: Effektbox

Hei!
Jag har ingen "vitenskaplega" betyg/bevis, men har brukt Powerbox från Rapido/Dimsport, på mine 3 siste husbilar. Ducato 2,8JTD. Ducato 2,3, och igjen 2,8jtd.
Vår siste tur i sommar var på 566 mil, kjørte med box inkoplad, halva turen, resten utan.
Diesel førbrukning, lågast med box............
Har brukit denne box i ca 4 år.
Det fungerar. Men ,OBS ved bruk av fartholdare/cruise control, vil førbruket øka.
Det bästa sättet att trimma en husbil i dag är via V-tech RTS.

Liknande PPC tekniken som BSR använder.
Skillnaden är att det finns till fler bilmodeller.

från V-tech Tuning

rts.png


Trimma bilen själv!

-Växla mellan original och trim enkelt.
-Få uppdateringar via internet.
-Manual på Svenska - inga förkunskaper krävs!
-RTS enheten kan även kontrollera felkoder.





V-tech RTS

gör det möjligt för dig att själv trimma din bil eller återställa till original utan att du behöver besöka oss.
RTS enheten sparar ditt original program samtidigt som den har plats för 2 st trimprogram.

Du får ett komplett paket med allt du behöver för att kunna trimma din bil.



Allt ingår!

Du får ett paket som innehåller allt du behöver för att trimma din bil.

För att kontrollera om RTS kan användas till just din bil kan du ladda ner en lista med alla bilar här.

Du kan även skicka ett mail till oss med din bils uppgifter.
Vi arbetar dagligen med att lägga till nya bilmodeller.
eco.jpg
 
Toppen