• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effekt box

F

F.d. 27287

Guest
Är det någon som har nån erfarenhet av box från Tekniktema.se ?
Bra pris har dom i alla fall, har en Frankia 800 GD -04 som är lite seg.
Hubbe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Effekt box

Har du någon känsla om deras uppgifter stämmer? Blev bränsleförbrukningen lägre osv? Var installationen enkel?
 
Senast ändrad:

Karin & Dick

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
819
Medlemskap
2024
Sv: Effekt box

Jag installerade den innan semestern förra året. Mycket enkel installation. Jag märkte en klart förbättrad dragförmåga hos bilen. Även en något mindre dieselförbrukning. Vi var till Croatien och på motorväg med farthållaren inställd på 130 drog den ganska exakt 1,0 l/mil. Det minsta var när vi åkte på Gotland på eftersommaren 0,83l/mil.
Dick
 
J

Jarn

Guest
Sv: Effekt box

För en dryg månad sedan köpte jag tre boxar från CarTuning4U - Dieseltuning vom Profi - Tuningboxen - OBD Tuning

1 Till en ny Golf TDI med sk Pumpedose diesel. Fungerar mycket bra.

2. Till en -07 Volvo V70 D5. Effekten var bra men kör jag i mellan steg 5 av 10 så får jag ibland att motorstörningslampan tänds och att bilen går i "Safe mode"
Har ringt dem om detta och skall ev. byta den.

3. Till nya husbilen som är Fiat Multijet 130. Har inte hunnit sätta på den ännu.

De två sista var till commonraildiesel med en fjärrkontroll som man inifrån bilen kan koppla in eller ur boxen med.
 

Funkman

FD HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
3519
Medlemskap
2021
Sv: Effekt box

Rolandn
:mh:Återkom gärna när du testat den på Fiat husbilen.
Jag har en likadan motor i min husbil.
Ha det bra
/Lars-Åke
 
J

Jarn

Guest
Sv: Effekt box

Ja, jag återkommer Lars-Åke.
Skäms nästan att säga det, men jag skulle sätta dit den igår när jag hade en liten stund över.
Denna nya bil är helintegrerad, så där är bara ett "brevlådeinkast" till motorn, som sedan sitter långt där inne, så jag hittade inte kontakten, kanske den sitter under plastkåpan över toppen.
Får väl prova igen.
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.066
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Effekt box

Hej, hej...
Kan säga att det är ett rent h-vete på en helintegrerad bil!
Gjorde detta själv förra sommaren.

Effekten är nog ganska snarlik mellan de flesta digitalaboxar idag,
sedan kan övrig kvalitet och funktioner kanske skilja något.

Effekten på våran box från Dieselkraft.se är vi helnöjda med.
Stor skillnad i vrid, kanske något mindre gällande förbrukning.

http://www.dieselkraft.se/DetailedView.aspx?ItemID=2079&product_type_id=12

Mvh. Magnus
 
F

F.d. 55348

Guest
Sv: Effekt box

Jag instämmer i vad Magnus säger. Jag monterade en box från CarTuning4U i min 2,8 JTD-04 förra året. Klart märkbar ökning av vridmomentet, bränsleförbrukningen lite lägre men inte så mycket som i reklamen. Men man kan ju inte få allt :)
 
J

Jarn

Guest
Sv: Effekt box

Till Funkman / Lars-Åke.

Boxen är monterad, inställd och hårdtestad.

När jag väl lyfte på plastkåpan över toppen så var anslutningen lätt att hitta och även om det på min bil är en liten trång lucka, så tog det inte mer än 10 min att montera boxen.

Jag valde läge 5 på potentiometern och det blev riktigt bra skillnad.
Verkligt bra drag i läget mellan 2000 o 3500 varv.

Tycker det är bra med denna modell som har en fjärrkontroll för att aktivera eller deaktivera under färd. Kan ju även vara bra om jag lånar ut bilen t.ex till min son.
Då avaktiverar jag den o behåller fjärrkontrollen hemma....:)

Pris 198 € för modellen med fjärrkontroll.

Är däremot tveksam till bränslebesparingseffekten, som jag inte hunnit testa än.
På tidigare personbiler har jag inte märkt någon besparing, kan bero på att man utnyttjar den extra kraft man fått. Jag har iallafall inte märkt någon ökning heller.
 
Toppen