• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ecoflow wave 2 AC?

Dawe_a

HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
36107
Medlemskap
2024
Tjenare, är det någon som använder Ecoflow wave 2 AC/värmare i husbilen och vill dela sin åsikt?

Köper främst för AC funktionen, den verkar smidig och ska vara 5100 BTU kylkapacitet. På taket har vi ingen plats.

Tänker använda den när vi har tillgång till 230v isåfall :) Vår husbil är 7.40m lång, kan man få ner tempen ifrån 28 till 20-21c så är det ju helt perfekt men kylkapaciteten kanske är för liten?

 

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Trosa
Hej, som vanligt med små udda AC/Värmare så är det dåligt/luddigt med normala uppgifter om COP värden m.m. som ger en bättre bild av vad man ger i energi och vad man får ut mer i luftflödet från den.

Men jag skulle bara tillägga att visserligen har de flesta gasol ofta i två tuber m.m. i bilen, men en del vill/törs inte använda gasol o.s.v.
De skriver att det är en miljövänlig apparat med sin R290 gas, viket stämmer.
"WAVE 2 använder R290, ett naturligt och miljövänligt kylmedel som ger en ren och grön kylupplevelse."
Men de borde kanske nämna för de gasolrädda (som absolut är upp till var och en) att det är propan med någon inblandning som är kylmediumet R290 i anläggningen, även om många inte bryr sig.

M.v.h. JANKRO.
EcoFlow Wave 2 har COP 2.7 vid kylning, och 3.0 vid värme. Vad finns det för alternativ till R290/Propan som är bättre? Inte för att jag kommer köpa något annat nu när jag investerat i den här, men det kan ju vara bra för någon annan att veta om det finns bättre alternativ som hittar hit :)

Rich (BB code):
 

Tom

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Trosa
Absolut!
Men det kan ta lite tid. Husbilen den är tänkt för har jag just betalat handpenningen till, så den är inte min riktigt än.

Säg till om det är något specifikt du vill att jag ska testa!
Jag har inte glömt det här, men det kommer ta ännu mer tid än jag trodde. "Lånade" hem min nya husbil för att vara ut över helgen, men måste lämna tillbaka den i veckan. Hittat problem som att säkringen till vattenpumpen går. Liten buckla i pumpen, som jag gissar kommer från vatten som legat i tanken och frusit. :wideeyed:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.594
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
EcoFlow Wave 2 har COP 2.7 vid kylning, och 3.0 vid värme. Vad finns det för alternativ till R290/Propan som är bättre? Inte för att jag kommer köpa något annat nu när jag investerat i den här, men det kan ju vara bra för någon annan att veta om det finns bättre alternativ som hittar hit :)

Hej, nej det var inte för bättre alternativ till Propan som jag skrev att det är Propan som köldmedium, för det är ju högre makter som bestämmer sådana frågor om miljön och inte hur bra effekten är i olika "kylmedel", och gasol är nog inte så dåligt.

"WAVE 2 använder R290, ett naturligt och miljövänligt kylmedel som ger en ren och grön kylupplevelse."

Anledningen var att en del har valt att inte ha gasol alls i sina fordon och har jobbat på att få husbilen att fungera utan brännbar gasol med både kök, kyl, värme m.m. Men det verkar finnas en viss återhållsamhet att kalla gasol för gasol i sammanhang som köldmedium utan bara med någon ny "R gasbetäckning" och ingen vet vad som döljer sig bakom bokstäver och siffror.
Så det var bara därför jag talade om att det är brännbar gasol som har fått beteckningen R290, och sedan muskattens svar nedanför det inlägget.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: Tom
Toppen