Ja allt det är jag helt insatt i.
Men åter till min fråga, vad är skillnaden på en solcellsregulator och en Dc/Dc laddare?
Man skickar ju in likspänning i båda och båda levererar likspänning, så varför använder man inte en solcellregulator som Dc/Dc (med spänning från generatorn) laddare?
Ja du det är väl den stora frågan, och troligen är rätt många av dessa laddare rätt likartade i konstruktionen i alla fall på laddsidan.
Det finns ju ett flertal bl.a. den som tråden handlar om som tar mot matning från flera 12V källor och blandar dem till batteriladdningen.
Ctek kom med en av de första men den kunde max sammanlagt ta hand om 20A, sedan behövdes en enhet till som släppte genom högre vanlig generatorladdning tills laddningen hade sjunkit till under 20A och först då blev Ctek laddaren aktiv.
Skillnaden för övrigt är nog att solcellsregulatorn behöver högre spänning innan den startar, för 12V solpaneler ger uppåt 18V in i laddaren vid belastning och ca. 21V utan belastning.
Dessutom numera så är de ju gjorda för att ta mot spänning från kraftigare paneler eller seriekopplade så de benämns typ. 100/30 som exempel, en sådan klarar 100V och 30Amp in och fixar till det för laddning till 12V batterier med MPPT teknik som gör att sänkningen av voltalet så att säga ger en stor vinst i Amp. vilket gör att man kan ha tunnare kablar mellan panelerna och regulatorn.
Man kan nog använda en solpanelsregulator som laddare från generatorn men som sagt generatorn måste komma uppåt 16V innan den startar laddningen och generatorn ger inte så hög spänning.
En DC/DC laddare skulle nog också funka som solpanelsladdare, och skulle kanske förstå den skiftande strömmen men troligen inte förstå den skiftande spänningen från solpaneler när molnen far över och skuggar.
Då behövs nog ev. någon liknande box som behövs för att lura smartgeneratorer att ladda bobatterierna.
M.v.h. JANKRO.
Aj då. flera hann före när jag skrev detta, men det verkar vara liknande svar i alla fall.