• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ECO-Worthy DC-DC/MPPT

RocDoc

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Jag hittade denna DC-DC laddare på Amazon,

Det verkar smart med både laddare och regulator i ett,vad tror ni som är kunniga i ämnet?
Jag har en ADRIA MATRIX SUPREME M 687 SL-18 Renault master Euro6,2x80w solceller PWM.Vill senare byta Litium.
Tackar på förhand/Peter.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja allt det är jag helt insatt i.
Men åter till min fråga, vad är skillnaden på en solcellsregulator och en Dc/Dc laddare?
Man skickar ju in likspänning i båda och båda levererar likspänning, så varför använder man inte en solcellregulator som Dc/Dc (med spänning från generatorn) laddare?
Det finns ju sådana, kanske betecknas de som DC/DC med solcellsladdare, det är en praktisk och kompakt lösning, en finns ju överst i den här tråden, heter Eco-Worthy, en annan är C-tek D250SE.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Ja allt det är jag helt insatt i.
Men åter till min fråga, vad är skillnaden på en solcellsregulator och en Dc/Dc laddare?
Man skickar ju in likspänning i båda och båda levererar likspänning, så varför använder man inte en solcellregulator som Dc/Dc (med spänning från generatorn) laddare?
Ja du det är väl den stora frågan, och troligen är rätt många av dessa laddare rätt likartade i konstruktionen i alla fall på laddsidan.

Det finns ju ett flertal bl.a. den som tråden handlar om som tar mot matning från flera 12V källor och blandar dem till batteriladdningen.
Ctek kom med en av de första men den kunde max sammanlagt ta hand om 20A, sedan behövdes en enhet till som släppte genom högre vanlig generatorladdning tills laddningen hade sjunkit till under 20A och först då blev Ctek laddaren aktiv.

Skillnaden för övrigt är nog att solcellsregulatorn behöver högre spänning innan den startar, för 12V solpaneler ger uppåt 18V in i laddaren vid belastning och ca. 21V utan belastning.
Dessutom numera så är de ju gjorda för att ta mot spänning från kraftigare paneler eller seriekopplade så de benämns typ. 100/30 som exempel, en sådan klarar 100V och 30Amp in och fixar till det för laddning till 12V batterier med MPPT teknik som gör att sänkningen av voltalet så att säga ger en stor vinst i Amp. vilket gör att man kan ha tunnare kablar mellan panelerna och regulatorn.

Man kan nog använda en solpanelsregulator som laddare från generatorn men som sagt generatorn måste komma uppåt 16V innan den startar laddningen och generatorn ger inte så hög spänning.
En DC/DC laddare skulle nog också funka som solpanelsladdare, och skulle kanske förstå den skiftande strömmen men troligen inte förstå den skiftande spänningen från solpaneler när molnen far över och skuggar.
Då behövs nog ev. någon liknande box som behövs för att lura smartgeneratorer att ladda bobatterierna.

M.v.h. JANKRO.
Aj då. flera hann före när jag skrev detta, men det verkar vara liknande svar i alla fall.

Senast ändrad:

GöranT

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
24627
Medlemskap
2025
Vid första anblicken kan de verka göra samma jobb men det är helt olika produkter.

Solcellsregulatorn (MPPT) jobbar hela tiden med att hitta optimal belastning på solpanelerna. Vilken kombination av spänning och ström som ger högst effekt. Den levererar sedan denna effekt till batteriet med spänning enligt önskad laddkurva.

DC/DC tar den spänning som ges från generator och omvandlar till spänning enligt önskad laddkurva med så många ampere den är dimensionerad att leverera.

Senast ändrad:
Toppen