• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ECO-Worthy DC-DC/MPPT

RocDoc

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Jag hittade denna DC-DC laddare på Amazon,


Det verkar smart med både laddare och regulator i ett,vad tror ni som är kunniga i ämnet?
Jag har en ADRIA MATRIX SUPREME M 687 SL-18 Renault master Euro6,2x80w solceller PWM.Vill senare byta Litium.
Tackar på förhand/Peter.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

RocDoc

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Här hittade jag lite mer fakta:


Laddar den startbatteriet från sol?Den finns som 40A också.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
- En märkligt låg startspänning på dc/dc på 12,5V, (Renogy har 13,4V som start).
Det innebär att den tömmer startbatteriet dit efter man stängt av motorn. Då känns det inte som den laddar startbatteriet via mppt, isåfall startar kanske dc/dc när spänningen når 12,5 i startbatteriet, jag kan såklart ha fel, bara misstankar från mej.
Hittar inget värde på verkningsgrad.


Funderar på ifall den jobbar likadant som Renogy, den är på 25A+25A ifall både dc/dc och mppt får en inkommande ström.
Det innebär att laddar mppt med 1A så begränsar den dc/dc till 25A, alltså en nackdel, bryter jag strömmen till mppt så kan jag teoretiskt få 50A från dc/dc.
 

RocDoc

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
- En märkligt låg startspänning på dc/dc på 12,5V, (Renogy har 13,4V som start).
Det innebär att den tömmer startbatteriet dit efter man stängt av motorn. Då känns det inte som den laddar startbatteriet via mppt, isåfall startar kanske dc/dc när spänningen når 12,5 i startbatteriet, jag kan såklart ha fel, bara misstankar från mej.
Hittar inget värde på verkningsgrad.


Funderar på ifall den jobbar likadant som Renogy, den är på 25A+25A ifall både dc/dc och mppt får en inkommande ström.
Det innebär att laddar mppt med 1A så begränsar den dc/dc till 25A, alltså en nackdel, bryter jag strömmen till mppt så kan jag teoretiskt få 50A från dc/dc.
Tack för input!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Här hittade jag lite mer fakta:


Laddar den startbatteriet från sol?Den finns som 40A också.
Hej, som skrivs ovan så är det lite luddigt hur den funkar och laddar.
Troligen är den sammanlagt på 20Amp. och det verkar för lite för både generator och solpanelsladdning samtidigt. Det känns som en gräns vid ca. min. 30Amp. för sådant även inom normala marginaler, så 40-Amperaren skulle nog vara bättre för marginal för max. laddning från båda källorna samtidigt.
Även lite svårtytt om laddningen från generator/startbatteri som sker... Först skriver de starter battery och home batteries och sedan verkar det som de kallar bobatterierna life batteries och det verkar som de skriver att för att inte suga ur något från bobatterierna så är det bara one way charging och inte laddning av startbatteriet....?
Möjligen något "lost in translation" redan från kinesiska till engelska eller kanske något annat förslag på luddig funktion..?
Lite tveksam till laddaren måste jag nog skriva.
Här verkar det som strömriktningarna visas och bara en väg från start till bobatterierna, och där har de döpt om dem igen till Leisure battery, Fritidsbatteri.
Laddare..JPG

M.v.h. JANKRO.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
2.060
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2025
Ta också en extra funderare på om du skall ha ett kombiinstrument med både dc/dc och mppt i samma enhet. Om något fallerar kan du mista bägge funktionerna. Fördelen med en kombo är ju att installationen blir enklare än med två instrument. Har själv haft en kombinerad dc/dc och mppt, ctek D250S Dual, men har idag ett instrument för dc/dc och ett för mppt. En annan sak att tänka på är om du vill utöka antalet batterier eller solceller i framtiden.
 

RocDoc

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Hej, som skrivs ovan så är det lite luddigt hur den funkar och laddar.
Troligen är den sammanlagt på 20Amp. och det verkar för lite för både generator och solpanelsladdning samtidigt. Det känns som en gräns vid ca. min. 30Amp. för sådant även inom normala marginaler, så 40-Amperaren skulle nog vara bättre för marginal för max. laddning från båda källorna samtidigt.
Även lite svårtytt om laddningen från generator/startbatteri som sker... Först skriver de starter battery och home batteries och sedan verkar det som de kallar bobatterierna life batteries och det verkar som de skriver att för att inte suga ur något från bobatterierna så är det bara one way charging och inte laddning av startbatteriet....?
Möjligen något "lost in translation" redan från kinesiska till engelska eller kanske något annat förslag på luddig funktion..?
Lite tveksam till laddaren måste jag nog skriva.
Här verkar det som strömriktningarna visas och bara en väg från start till bobatterierna.
Visa bilaga 237036

M.v.h. JANKRO.
Jag tycker också att det känns lite tveksamt,därför ville jag höra med forumet!
Har bara hållit på med "vanlig"fordonsel så detta är nytt för mej.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag tycker också att det känns lite tveksamt,därför ville jag höra med forumet!
Har bara hållit på med "vanlig"fordonsel så detta är nytt för mej.
Ok. och välkommen till ett annat gytter av olika små lådor och finesser. Det är oftast bäst i längden att köpa något känt namn och med lite marginal så man kan utöka ex. solpaneler utan att behöva byta laddare till en större igen samtidigt, eller en 230V laddare som klarar större batteribank om man senare vill ha fler batterier m.m., även om det svider lite vid första köpet.
Som Kjell1351 skriver så kan det vara bra att ha olika delar/laddare till olika strömkällor om något går sönder eller bara verkar luddigt i informationen.
Det man skall ha lite i tankarna vid köp är att olika fabrikat/laddare från olika laddkällor, generator , sol, 230V m.m. kan lura varandra så någon går ner på underhållsladdning när den försöker tyda laddstatus på ett batteri som samtidigt laddas av annan källa.

Ha det bra och fråga på. M.v.h. JANKRO.
 

Svälle

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Västerås
HBK-Nr
31546
Medlemskap
2025
Jag hittade denna DC-DC laddare på Amazon,


Det verkar smart med både laddare och regulator i ett,vad tror ni som är kunniga i ämnet?
Jag har en ADRIA MATRIX SUPREME M 687 SL-18 Renault master Euro6,2x80w solceller PWM.Vill senare byta Litium.
Tackar på förhand/Peter.
Så här visar det hur den beter sig vid båda källorna inkopplade. Detta på 40a enheten.
1732570588651.jpeg
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
- En märkligt låg startspänning på dc/dc på 12,5V, (Renogy har 13,4V som start).
Det innebär att den tömmer startbatteriet dit efter man stängt av motorn.

Där har vi åter det som PeterK reagerade på, med spänning för start av laddning till bobatterierna. Om laddningen startar när startbatteriet är över 12.5V och då troligen ligger kvar på laddning så länge startbatteriet ligger över det värdet eller kanske även några tiondelar under, så innebär det att ett bra startbatteri som ligger kvar på t.o.m. en bra bit över 13V rätt länge efter laddning upphört, fortsätter att ladda bobatterierna utan generatorns hjälp när man stänger av bilen tills det har sjunkit ner kanske en bit under 12.5V vilket verkar helt galet faktiskt.
Den gränsen verkar ligga nästan en volt för högt. PeterK nämner 13.4 för tillslag och sedan brukar frånslag ligga några tiondelar lägre.

Bäst är ju faktiskt när D+ från generatorn får bestämma när bobatterierna laddas genom att ge ström till ett relä, eller signal till laddaren som kopplar samman bobatterierna med generatorn/startbatteriet när generatorn verkligen laddar och stänger av direkt när generatorn slutar ladda.

Ursäkta lite gnälligt kanske men sista stycket... Lite underlig formulering om vad som händer. Bara solpanelsladdning är ju också DC laddning och inget annat.... och borde stått, om ytterligare DC laddning tillkommer.... Kan kanske också vara lite "lost in translation" från kinesiska till engelska.
Det kanske är en bra pryl, men nivån för samman/från koppling kan inte vara helt ok.

M.v.h. JANKRO.
 

RocDoc

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Säter
HBK-Nr
41656
Medlemskap
2025
Där har vi åter det som PeterK reagerade på, med spänning för start av laddning till bobatterierna. Om laddningen startar när startbatteriet är över 12.5V och då troligen ligger kvar på laddning så länge startbatteriet ligger över det värdet eller kanske även några tiondelar under, så innebär det att ett bra startbatteri som ligger kvar på t.o.m. en bra bit över 13V rätt länge efter laddning upphört, fortsätter att ladda bobatterierna utan generatorns hjälp när man stänger av bilen tills det har sjunkit ner kanske en bit under 12.5V vilket verkar helt galet faktiskt.
Den gränsen verkar ligga nästan en volt för högt. PeterK nämner 13.4 för tillslag och sedan brukar frånslag ligga några tiondelar lägre.

Bäst är ju faktiskt när D+ från generatorn får bestämma när bobatterierna laddas genom att ge ström till ett relä, eller signal till laddaren som kopplar samman bobatterierna med generatorn/startbatteriet när generatorn verkligen laddar och stänger av direkt när generatorn slutar ladda.

Ursäkta lite gnälligt kanske men sista stycket... Lite underlig formulering om vad som händer. Bara solpanelsladdning är ju också DC laddning och inget annat.... och borde stått, om ytterligare DC laddning tillkommer.... Kan kanske också vara lite "lost in translation" från kinesiska till engelska.
Det kanske är en bra pryl, men nivån för samman/från koppling kan inte vara helt ok.

M.v.h. JANKRO.
Tackar för all hjälp,det lutar åt välkända produkter!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.991
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Men vad är igentligen skillnaden på en solcellsregulator och en dc/dc laddare?

Bra fråga, och RocDoc's förklaring förklarar skillnaden mellan allmänna uttrycken för olika laddkällor bra.
Vi kan ta lite mer som man kan missa när man hamnar mitt i någon fråga om t.ex. en specifik pryl.

Till att börja med och utan att nörda in sig för djupt, så står ju engelska DC för Direct Current alltså Likström.
I princip en ledare med plusström (ofta röd) och en ledare (ofta svart) och/eller en plåtbil med minus/jord i hela chassit.
Om man mäter därmellan så ser man vilken spänning/volt det är, och på en bil och även husbil för det mesta så är det ju vanligast med 12V. system i hela fordonet. Men vid laddning av 12V batterier så måste det laddas med lite högre spänning för att få in laddningen i batteriet, ibland en bit över 14V t.o.m.

(Andra varianten är AC, Alternating Current som står för Växelström, som vi har i väggkontakter och även i laddstolpen på ställplatsen, och finns i ett vägguttag med en kabel med fas och en kabel med nolla på 230V, (samt en jordkabel för säkerhet) den strömmen kallas för växelström för den svänger i en sinuskurva och det är den sinuskurvan som eftersträvas att få med en fin/bra inverter som gör om ex. 12V likström till 230V växelström med elektronik...
(Men vi struntar i noggrannare förklaring på den varianten, men bara också att den kan man faktiskt avlida av och då är en så kallad jordfelsbrytare en utmärkt säkerhet för personskyddet.)

Och så, laddarna/regulatorerna som laddar upp batterierna i bl.a. våra husbilar.

En vanlig laddare som kopplas in i vägguttaget/stolpen och gör om 230V växelström till 12V likström kallas ju allmänt bara för batteriladdare helt enkelt....

Sen har vi andra laddare som får matning från kanske solpaneler eller bilens generator och sedan laddar ex. husbilens batterier.
De är ju också batteriladdare, men eftersom de i princip laddar ett 12V batteri med 12V från paneler eller generator, så är det troligen därför de ofta benämns som regulatorer, för de reglerar 12V till lagom 12V laddspänning och lagom laddström.

En solpanelsladdare/regulator får ju 12V likström (eller högre spänning/volt) från panelerna och laddar bobatterierna med liktröm så den är ju egentligen också en DC/DC laddare (lever på likström och laddar med likström) men brukar nog få heta solpanelsregulator eller ev. solpanelsladdare.

En laddare/regulator som sitter mellan generatorn/startbatteriet och bobatterierna får ju 12V likström från generatorn/startbatteriet och laddar bobatterierna med 12V likström (lever på likström och laddar med likström) och har fått namnet "DC/DC laddare" helt enkelt.
Kanske det uttrycket används för att tala om att det sker kontrollerad laddning till bobatterierna, för tidigare var det ju allra vanligast med att när bilen startade så kopplade ett relä samman generator/startbatteri med bobatterierna och de fick rätt okontrollerad laddning direkt från generatorn och det som då bestämde laddningen var bara att ju mer man har laddat batterierna ju högre motstånd blir det i dem och ju mindre laddas de.
(Samma sorts laddning som de gamla enkla plåtlådorna förr i tiden laddade med, utan avkänning och utan någon elektronisk hjälp.)

Det här gör ju att man reagerar på underligheter som ofta förekommer i beskrivningar till exempelvis prylen som tråden handler om. Ibland kan man nog skylla på dataöversättning, men ofta är det nog klassikern.... Den rackar'n som har översatt texten och i de här sammanhangen ofta från kinesiska kan bara lite eller inte ett jota om ämnet han/hon/hen har översatt och den som kan en del om ämnet fattar inte vad som står även om man tänker och läser om tio gånger.

Sedan har vi ju Volt konta Amper..... Men det hoppar vi över nu tror jag :bye:.

Hoppas det inte blev för rörigt fast jag ändrade flera gånger. M. mycket v. h. JANKRO.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
En markant skillnad på en Booster (dc/dc-laddare) och en solpanels-laddare t.ex en mppt är att
Boostern startar (oftast) på en signal från generatorn (D+) och bryr sig inte om in-spänningen från startbatteriet, är oftast ett måste på Euro6-fordon, oavsett batteri-kemi.

En solpanelsregulator (oftast en mppt) kräver en inspänning på ca. 4V över batteriets spänning för att starta.
En 12V solpanel har en obelastad spänning på ca. 21-22V, och belastad ca.18V, i soligt klart väder såklart.

Så den ena tar upp spänningen ut och den andra tar ner spänningen ut.
 
Senast ändrad:

Kristian

HBK Intresserad
Inlägg
121
Kommun
Hudiksvall
Bra fråga, och RocDoc's förklaring förklarar skillnaden mellan allmänna uttrycken för olika laddkällor bra.
Vi kan ta lite mer som man kan missa när man hamnar mitt i någon fråga om t.ex. en specifik pryl.

Till att börja med och utan att nörda in sig för djupt, så står ju engelska DC för Direct Current alltså Likström.
I princip en ledare med plusström (ofta röd) och en ledare (ofta svart) och/eller en plåtbil med minus/jord i hela chassit.
Om man mäter därmellan så ser man vilken spänning/volt det är, och på en bil och även husbil för det mesta så är det ju vanligast med 12V. system i hela fordonet. Men vid laddning av 12V batterier så måste det laddas med lite högre spänning för att få in laddningen i batteriet, ibland en bit över 14V t.o.m.

(Andra varianten är AC, Alternating Current som står för Växelström, som vi har i väggkontakter och även i laddstolpen på ställplatsen, och finns i ett vägguttag med en kabel med fas och en kabel med nolla på 230V, (samt en jordkabel för säkerhet) den strömmen kallas för växelström för den svänger i en sinuskurva och det är den sinuskurvan som eftersträvas att få med en fin/bra inverter som gör om ex. 12V likström till 230V växelström med elektronik...
(Men vi struntar i noggrannare förklaring på den varianten, men bara också att den kan man faktiskt avlida av och då är en så kallad jordfelsbrytare en utmärkt säkerhet för personskyddet.)

Och så, laddarna/regulatorerna som laddar upp batterierna i bl.a. våra husbilar.

En vanlig laddare som kopplas in i vägguttaget/stolpen och gör om 230V växelström till 12V likström kallas ju allmänt bara för batteriladdare helt enkelt....

Sen har vi andra laddare som får matning från kanske solpaneler eller bilens generator och sedan laddar ex. husbilens batterier.
De är ju också batteriladdare, men eftersom de i princip laddar ett 12V batteri med 12V från paneler eller generator, så är det troligen därför de ofta benämns som regulatorer, för de reglerar 12V till lagom 12V laddspänning och lagom laddström.

En solpanelsladdare/regulator får ju 12V likström (eller högre spänning/volt) från panelerna och laddar bobatterierna med liktröm så den är ju egentligen också en DC/DC laddare (lever på likström och laddar med likström) men brukar nog få heta solpanelsregulator eller ev. solpanelsladdare.

En laddare/regulator som sitter mellan generatorn/startbatteriet och bobatterierna får ju 12V likström från generatorn/startbatteriet och laddar bobatterierna med 12V likström (lever på likström och laddar med likström) och har fått namnet "DC/DC laddare" helt enkelt.
Kanske det uttrycket används för att tala om att det sker kontrollerad laddning till bobatterierna, för tidigare var det ju allra vanligast med att när bilen startade så kopplade ett relä samman generator/startbatteri med bobatterierna och de fick rätt okontrollerad laddning direkt från generatorn och det som då bestämde laddningen var bara att ju mer man har laddat batterierna ju högre motstånd blir det i dem och ju mindre laddas de.
(Samma sorts laddning som de gamla enkla plåtlådorna förr i tiden laddade med, utan avkänning och utan någon elektronisk hjälp.)

Det här gör ju att man reagerar på underligheter som ofta förekommer i beskrivningar till exempelvis prylen som tråden handler om. Ibland kan man nog skylla på dataöversättning, men ofta är det nog klassikern.... Den rackar'n som har översatt texten och i de här sammanhangen ofta från kinesiska kan bara lite eller inte ett jota om ämnet han/hon/hen har översatt och den som kan en del om ämnet fattar inte vad som står även om man tänker och läser om tio gånger.

Sedan har vi ju Volt konta Amper..... Men det hoppar vi över nu tror jag :bye:.

Hoppas det inte blev för rörigt fast jag ändrade flera gånger. M. mycket v. h. JANKRO.
Ja allt det är jag helt insatt i.
Men åter till min fråga, vad är skillnaden på en solcellsregulator och en Dc/Dc laddare?
Man skickar ju in likspänning i båda och båda levererar likspänning, så varför använder man inte en solcellregulator som Dc/Dc (med spänning från generatorn) laddare?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.704
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ja allt det är jag helt insatt i.
Men åter till min fråga, vad är skillnaden på en solcellsregulator och en Dc/Dc laddare?
Man skickar ju in likspänning i båda och båda levererar likspänning, så varför använder man inte en solcellregulator som Dc/Dc (med spänning från generatorn) laddare?

En solcellsregulator skulle aldrig starta på den låga spänning som en 12V generator ger ut.
 
Toppen