Bra fråga, och RocDoc's förklaring förklarar skillnaden mellan allmänna uttrycken för olika laddkällor bra.
Vi kan ta lite mer som man kan missa när man hamnar mitt i någon fråga om t.ex. en specifik pryl.
Till att börja med och utan att nörda in sig för djupt, så står ju engelska DC för Direct Current alltså Likström.
I princip en ledare med plusström (ofta röd) och en ledare (ofta svart) och/eller en plåtbil med minus/jord i hela chassit.
Om man mäter därmellan så ser man vilken spänning/volt det är, och på en bil och även husbil för det mesta så är det ju vanligast med 12V. system i hela fordonet. Men vid laddning av 12V batterier så måste det laddas med lite högre spänning för att få in laddningen i batteriet, ibland en bit över 14V t.o.m.
(Andra varianten är AC, Alternating Current som står för Växelström, som vi har i väggkontakter och även i laddstolpen på ställplatsen, och finns i ett vägguttag med en kabel med fas och en kabel med nolla på 230V, (samt en jordkabel för säkerhet) den strömmen kallas för växelström för den svänger i en sinuskurva och det är den sinuskurvan som eftersträvas att få med en fin/bra inverter som gör om ex. 12V likström till 230V växelström med elektronik...
(Men vi struntar i noggrannare förklaring på den varianten, men bara också att den kan man faktiskt avlida av och då är en så kallad jordfelsbrytare en utmärkt säkerhet för personskyddet.)
Och så, laddarna/regulatorerna som laddar upp batterierna i bl.a. våra husbilar.
En vanlig laddare som kopplas in i vägguttaget/stolpen och gör om 230V växelström till 12V likström kallas ju allmänt bara för batteriladdare helt enkelt....
Sen har vi andra laddare som får matning från kanske solpaneler eller bilens generator och sedan laddar ex. husbilens batterier.
De är ju också batteriladdare, men eftersom de i princip laddar ett 12V batteri med 12V från paneler eller generator, så är det troligen därför de ofta benämns som regulatorer, för de reglerar 12V till lagom 12V laddspänning och lagom laddström.
En solpanelsladdare/regulator får ju 12V likström (eller högre spänning/volt) från panelerna och laddar bobatterierna med liktröm så den är ju egentligen också en DC/DC laddare (lever på likström och laddar med likström) men brukar nog få heta solpanelsregulator eller ev. solpanelsladdare.
En laddare/regulator som sitter mellan generatorn/startbatteriet och bobatterierna får ju 12V likström från generatorn/startbatteriet och laddar bobatterierna med 12V likström (lever på likström och laddar med likström) och har fått namnet "DC/DC laddare" helt enkelt.
Kanske det uttrycket används för att tala om att det sker kontrollerad laddning till bobatterierna, för tidigare var det ju allra vanligast med att när bilen startade så kopplade ett relä samman generator/startbatteri med bobatterierna och de fick rätt okontrollerad laddning direkt från generatorn och det som då bestämde laddningen var bara att ju mer man har laddat batterierna ju högre motstånd blir det i dem och ju mindre laddas de.
(Samma sorts laddning som de gamla enkla plåtlådorna förr i tiden laddade med, utan avkänning och utan någon elektronisk hjälp.)
Det här gör ju att man reagerar på underligheter som ofta förekommer i beskrivningar till exempelvis prylen som tråden handler om. Ibland kan man nog skylla på dataöversättning, men ofta är det nog klassikern.... Den rackar'n som har översatt texten och i de här sammanhangen ofta från kinesiska kan bara lite eller inte ett jota om ämnet han/hon/hen har översatt och den som kan en del om ämnet fattar inte vad som står även om man tänker och läser om tio gånger.
Sedan har vi ju Volt konta Amper..... Men det hoppar vi över nu tror jag
.
Hoppas det inte blev för rörigt fast jag ändrade flera gånger. M. mycket v. h. JANKRO.