• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL Laddar inte batteriet när man kopplar 230v samt att lampan för 220v inte tänds

Viski

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Helsingborg
Hej
Hoppas att det är rätt tråd
första gången på forumet och nybliven HB ägare för 2 veckor sen
Jag fick igång det mesta tack vare er som jag läste här i forumet
Men igår efter gasolprovning från besiktning så reagerar inte panelen när jag ansluter 230v kabeln normalt lyser 230v lampan i panelen när man ansluter 230v
Jag har ström i eluttagen på 230v men när lampan inte lyser så laddas inte bodelens batteri
Jag har kollat min ebl ja har en 208s
Har någon haft liknande eller har ebl separata säkringar som man skall kolla
Jätte tacksam om ni har tips och råd
 

turri

HBK Medlem
Inlägg
27
Kommun
Örebro
HBK-Nr
5424
Medlemskap
2024
Tack för tipset, det blir idag efter jobbet att provmätta strömmen på 12v på utgången av ebl om inte så får jag öppna den och hoppas att det fins glassäkring i den för att jag har ström 230v i ebl men inget 12v ut värkar som jag köpte en multimeter och skall testa idag för om inte laddaren funkar så tror jag att kylen få inget ström heller eller det är separat
Du kan prova att koppla bort 12v från elblocket, jag hade exakt samm
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.824
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Om du får el till 230 uttagen så kan du lösa det med att köpa en billig intelligent batteriladdare från classe biltema Jula mm och ladda bodelen med den. Startbatteriet laddas när du kör..

Observera. Starta aldrig motorn med el inkopplad. Då kan EBL skadas.

Som tidigare skrivits så sitter en glasäkring inne i EBL. Den kan köpas på Kjell o co. Kolla vara rätt ampere och trög
 

Viski

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Helsingborg
Om du får el till 230 uttagen så kan du lösa det med att köpa en billig intelligent batteriladdare från classe biltema Jula mm och ladda bodelen med den. Startbatteriet laddas när du kör..

Observera. Starta aldrig motorn med el inkopplad. Då kan EBL skadas.

Som tidigare skrivits så sitter en glasäkring inne i EBL. Den kan köpas på Kjell o co. Kolla vara rätt ampere och trög
Jag ville hälst få den igång då jag vet inte om kylen få ström från 230v
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.916
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om du får el till 230 uttagen så kan du lösa det med att köpa en billig intelligent batteriladdare från classe biltema Jula mm och ladda bodelen med den. Startbatteriet laddas när du kör..

Observera. Starta aldrig motorn med el inkopplad. Då kan EBL skadas.

Som tidigare skrivits så sitter en glasäkring inne i EBL. Den kan köpas på Kjell o co. Kolla vara rätt ampere och trög

Vad skulle skadas i EBL ifall man startar motorn samtidigt som EBL har 230V??
Har du någon källa till detta "problem"?
Jag har hundratals gånger startat motorn samtidigt som jag har det inbyggda elverket igång, som då oftast driver tak-AC.
Har inte lyckats finna uppgifter om detta "problem" i min dokumentation.
Jag har ett Schaudt EBL119.
 

Viski

HBK Intresserad
Inlägg
16
Kommun
Helsingborg
Vad skulle skadas i EBL ifall man startar motorn samtidigt som EBL har 230V??
Har du någon källa till detta "problem"?
Jag har hundratals gånger startat motorn samtidigt som jag har det inbyggda elverket igång, som då oftast driver tak-AC.
Har inte lyckats finna uppgifter om detta "problem" i min dokumentation.
Jag har ett Schaudt EBL119.
Jag kanske är ute o cyklar men så enligt schemat för ebl 208s och de jag har läst om på tyska forum också så känner ebl om generatorn eller 230v som skall ladda batterierna
 
Toppen