Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Ja och nej, det beror på appen om det går att ändra parametrarna för BMS och färdigköpta batterier blir oftast rekommenderade att ladda ner en enklare app som inte har funktioner att ändra funktioner. Har de BT så går det att komma åt avancerade inställningar med rätt app.Nu blandas det in hembyggda-LFP med drop-in batterier.
Jag känner inte till ett enda drop-in LFP där brukaren kan ändra inställningar/parametrar på det inbyggda BMS'et.
I princip alla drop-in LFP är inställda att klara 15V.
Behandlar ni era drop-in som de som blaser338 kör sitt hembyggda, så kan ni, som flera redan gjort tappa kapacitet p.g.a obalans mellan cellerna, till slut krävs åtgärd från generalagent/säljare för att återställa/balansera batteriet,
ladda alltså era drop-in till 100% när ni använder dem, det är mitt råd till er som köpt drop-in LFP
Någon bättre att rekommendera? När vi väl fått våra batterier?Ja och nej, det beror på appen om det går att ändra parametrarna för BMS och färdigköpta batterier blir oftast rekommenderade att ladda ner en enklare app som inte har funktioner att ändra funktioner. Har de BT så går det att komma åt avancerade inställningar med rätt app.
Öppnar du ett drop in batteri så är det likadana celler som hembyggare använder, Alla LFP batterier mår bra av att toppbalanseras någon gång emellanåt såvida du inte har en aktiv balanserare men de gör mest nytta på små celler enligt mig.Nu blandas det in hembyggda-LFP med drop-in batterier.
Jag känner inte till ett enda drop-in LFP där brukaren kan ändra inställningar/parametrar på det inbyggda BMS'et.
I princip alla drop-in LFP är inställda att klara 15V.
Behandlar ni era drop-in som de som blaser338 kör sitt hembyggda, så kan ni, som flera redan gjort tappa kapacitet p.g.a obalans mellan cellerna, till slut krävs åtgärd från generalagent/säljare för att återställa/balansera batteriet,
ladda alltså era drop-in till 100% när ni använder dem, det är mitt råd till er som köpt drop-in LFP
Sök på Will Prowse youtube, jag har för mig att han har länk på sin sida Själv använder jag en som heter "Smart BMS"Någon bättre att rekommendera? När vi väl fått våra batterier?
Ja och nej, det beror på appen om det går att ändra parametrarna för BMS och färdigköpta batterier blir oftast rekommenderade att ladda ner en enklare app som inte har funktioner att ändra funktioner. Har de BT så går det att komma åt avancerade inställningar med rätt app.
Inte en aning, Fabriksinställningarna är i regel "hårdare" ställda än jag vill ha dem, de brukar stå på 14,6 Volt och jag tycker att 14,4 är en bättre inställning eftersom du inte riskerar att överladda batteriet sedan så brukar de stå på 2,5 V (10 volt) innan BMS bryter, jag vill att den ska bryta vid 2,7 (10,8 V) för att skona batteriet. Du får förvisso ut ett par Ah mindre men batteriet håller längre.Vad säger garantivillkoren ifall man nu lyckas komma åt inställningarna med annan app och ändrar fabriksinställningarna?
Inte en aning, Fabriksinställningarna är i regel "hårdare" ställda än jag vill ha dem, de brukar stå på 14,6 Volt och jag tycker att 14,4 är en bättre inställning eftersom du inte riskerar att överladda batteriet sedan så brukar de stå på 2,5 V (10 volt) innan BMS bryter, jag vill att den ska bryta vid 2,7 (10,8 V) för att skona batteriet. Du får förvisso ut ett par Ah mindre men batteriet håller längre.
Edit: Sedan så vill jag inte att batteriet ska få ta laddning när det gått ner bara 5% utan jag ställer BMS på att starta laddning vid 80%. Nu är ju de flesta "drop in" på ca 100 Ah så jag kan förstå att de vill kräma ut så mkt som möjligt ur dem och de håller ju för det så det är väl bara att köra på.
Bygger du ditt eget batteri så får du ju ett 200 Ah batteri för samma, ev lägre, kostnad och den fysiska storleken på batteriet blir den samma som ett drop in.