• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Earth Hour

F

F.d. 15832

Guest
Sv: Earth Hour

Om vi blir mer förnuftiga i vår konsumtion kollapsar ekonomin! Systemet kräver nämligen ständig "tillväxt"!

Det är bara genom att konsumera allt mer och agera allt mer kortsiktigt, som fyller "ballongen" med allt mer luft, som får hjulen att snurra allt fortare, som ger illusionen att allt blir bättre, ända tills ballongen spricker... och det som därför händer nu, är att den systemiska härdsmältan blir allt mer uppenbar för allt fler människor och att det behövs något HELT nytt... För många börjar det nu bli uppenbart att makten och pengarna iaf INTE är lösningen på mänsklighetens problem! Makten och pengarna ÄR problemet!

Mvh
Rolle

F

F.d. 15832

Guest

Det tycks ha blivit den största manifestationen någonsin, som visar att världen VILL gå en annan väg...

Mvh
Rolle

B

Boxer

Guest

Det här var ju en bara en markering att vi bryr oss, givetvis sparar man ingen ström att tala om, lika lite som att elnätet kommer att klappa ihop när vi tänder igen.
Visst har temperaturen varierat enom årtusendena men en miljöpåverkan har vi, alla forskare är eniga om detta.
Att sen Al Gore tjänar pengar på det är en annan sak, vad kan man inte tjäna pengar på.
Att stoppa huvudet i sanden och säga att det är ett påhitt för att några ska klämma oss på ytterligare pengar är väl upp till var och en att göra.
Inget kan bevisas nu det är våra barn och barnbarn som får se sanningen.
Det var säker någon som tände några extra lampor för att riktigt demonstrera.

F

F.d. 15832

Guest

Och vem har rätt att definiera ordet "förnuft"?
Calle

Ojdå, trodde inte att tolkningen av ordet "förnuft" skulle möta några motsättningar. :wideeyed:

För min egen del skulle jag säga att förnuft och oförnuft i det här sammanhanget, pendlar någonstans mellan "shopoholicen" som ständigt ska ha det senaste och och som gärna tänjer kreditgränsen på plastkorten och lånar pengar för konsumtionen och den som gör medvetna resurs- och miljöval.

Hur ser du på vad som är en förnuftig/oförnuftig konsumtion?

Mvh
Rolle

Senast redigerad av en moderator:

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Förnuft är just ett sånt ord där definitionen brukar läggas vid de egna åsikterna. Mao alla andra åsikter är oförnuftiga. En förnuftig/oförnuftig konsumtion beror på från vilken sida du ser det. Själv jobbar jag på ett tryckeri som tryckt de svenska telefonkatalogerna i mer än 100 år. För mig är detta en väldigt förnuftig konsumtion, eftersom uppgifterna i den ändras ganska mycket varje år, och jag får in min inkomst, men alla vet väl hur debatten har gått, hur många träd som skulle kunnat sparas etc.
Så det är inte riktigt enkelt. Naturligtvis tycker jag att sådant som jag själv inte behöver, är den mest oförnuftiga konsumtionen. Grönt the tycker jag tex. inte om, men om jag hävdar att detta är oförnuftig konsumtion, så får jag 1 miljard kineser emot mig.
Så frågan är intressant, men jag har ingen lösning.
Hoppas vi ses i sommar. Över en
17.gif
kan man lösa många världsproblem.
Calle

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Vi deltog i manifestationen och det kändes bra. Människor som uträttar någonting blir ofta misstänkliggjorda för att dom är rika. Som Al Gore, Bill Gates m.fl. Men det är ju för det mesta rika människor som har kommit till insikt hur de skall använda sina pengar som kan uträtta något stort. Eller..
/Åke

F

F.d. 4035

Guest

Oj nu vart det alldeles galet. Det jag tyckte va så himla roligt va han som inte kunde se vad han skrev när det var earth hour. Sorry! :p

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Snart är demonstrationsdags o då kommer alla duktiga som släkte lampan att demonstrera o ställa upp. Det är bra.

Allt för en bättre framtid.

Toppen