• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Earth Hour

F

F.d. 12156

Guest
:msn_idea:Lördagen den 28 mars är det dags att släcka ner för att göra en insatts för miljön.

Undrar nu hur många som kommer att släcka ner mellan 20.30 till 21.30? vi ska ut med husbilen så för vår del blir det nog inte av.Barna är ju hemma själva så tror inte dom kommer i håg det även om jag säger till.

Men tanken är god!nånstans måste det ju börjas:yes:/// Åse

F

F.d. 8517

Guest
Sv: Earth Hour

För egen del blir inget släckt som inte behövs i huset.. Jag tror inte ett dugg på klimatbluffen.. den e bara till för en del att bli rika på. kolla Al Gore tx.. vår jord fixar med solens hjälp alla skillnader i klimat som förekommit i miljontals år.
:D:cool:

F

F.d. 12156

Guest

Det får vi hoppas att det inte gör.Tror att det blir nog lätt kaos då.Eller intressant! man vet ju inte innan man har provat.///Åse

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

att köra med släckta lyktor på husabilen mitt i natten på autobahn och det dessutom inom
ett vägbyggeavsnitt var ingen höjdare, ofrivilligt förstås. närmsta ljuspunkt låg flera 100 m framför och det var den lastbilens bakljus vi siktade in oss på.
så inga släckta lyktor mer för vår del, varken frivilligt el ofrivilligt.

Fincan

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Nä det stolleprovet skippar vi :msn_thumbdown: , här hemma så har vi löst det på så sätta att vi har bytt panna från oljepanna med extern pelletsbrännare till en ren pelletspanna med acctankar och vaccumsolfångare och på så sätt har vi halverat uppvärmningskostnaderna .

Samt har vi en hel del lågenergilampor samt LED belysning och ingen strömslukande platttv .

Bättre att lösa en grej på långsiktigt än att bara stänga av elen 1 timme och sedan leva vidare .

Bilagor

• solpanel.JPG
    solpanel.JPG
    120,9 KB · Visningar: 20

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Tanken är nog inte att rädda världen genom att släcka ner en timma utan att få upp medvetandegraden för vårt klots begränsade resurser.
Varför inte ställa upp?

Släck för sj---on inte ljuset på bilen under färd, det ger ju heller inget utslag i mätinstrumenten som visar förbrukningen i elnäten.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Det går säkert bra att släcka ner, men tänk om alla i hele Sverige släcker ner och alla sedan tänder igen kl. 21.30, vad kommer då att hända med elnätet? En del kraftverk kanske inte klarar denna ökning? Någon som vet? :confused:

Själv tycker jag att största problemet med miljön på jorden är överbefolkningen!
Definitivt fel väg att gå och släcka alla ljus då! Men resultatet lär väl märkas i december! :D
Julian van Hilst

methana

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
24079
Medlemskap
2025

Ja, detta med earth hour är ju bara tänkt som en signal till alla makthavare så dom ska fatta de beslut som krävs för en framtid på vår jord.
Eftersom jag sitter hemma i lägenheten i kväll så släcker jag!

Tänk att mitt första inlägg i husbilsklubben skulle handla om miljön! Vi är nya medlemmar så det blir väl fler inlägg.

Anna

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

Det lär vara så att det allra bästa man kan göra för miljön är att använda sina kläder till dess att de är ordentligt slitna istället för att köpa nytt med modets växlingar. Detta skulle minska påfrestningen på naturen oerhört eftersom man slipper många miljöfarliga utsläpp i de länder där man till låg kostnad tillverkar de tyger som vi vår kläder är gjorda av. Man kommer dessutom undan den energianvändning som tillverkande maskiner och transporter kostar. Tyvärr tar man också bort en del av de arbetstillfällen som klädbranschen skapar och då försämras världekonomien ytterligare.

Tyvärr är det nog också så, som någon här ovan antytt, att vårt elnät är gjort för kontinuerlig drift och att koppla in många förbrukare samtidigt ställer till problem. Kanske någon ensamboende äldres trygghetslarm slås ut p.g.a en politiskt korrekt opinionsyttring.

Använd kläderna till dess att de är utslitna istället så får vi en ändring i konsumtionsmönstren som minskar klimatpåverkan på ett långsiktigt mera hållbart sätt.

EssoJ som inte tänker släcka ljuset (och inte har så stort klädkonto)

F

F.d. 3682

Guest

Om man släcker ner i hela villan så gäller det verkligen att vara ett "ljushuvud"

// Susanne H

Senast redigerad av en moderator:

Per & Camilla

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
833
Medlemskap
2024

Jaha, då kommer det väl inte att bli några inlägg här under den timmen........:wink:
Blir man kallad miljöbov då?

/Per

Ö

örjan o irene

Guest

Som någon sa tidigare, detta är en signal till våra politiker (och till oss) att jordens tillgångar inte är oändliga. Och för våra barn och barnbarns framtid kan vi väl "offra" en timme av välfärd?
När det gäller elnäten, det lär inte bli värre än när det blir strömavbrott i januari/februari på grund av kyla i norrland!! Tänk alla dess villor med direktvärmande el som ska startas upp igen/Colle

Toppen