• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

E6 i Bohuslän

F

F.d. 53012

Guest
Sv: E6 i Bohuslän

Då där var något om utlänska lastbilar i tidigare inlägg så spinner jag vidare om jag inte har helt fel kostar det för en utlänsk lastbil 50 kr att köra från Ystad,Malmö eller Trelleborg till Svinesund ca 60 mil dessa 50 kr ska vi sen dela med Holland ,Belgien och Luxemburg.Samma lastbil kommer för den summan ca 7 mil i Tyskland varför kan då inte Sverige som är ett transitland ta ut en avgift för nyttjandet av våra vägar och kanske få ett rejält tillskott i kassan för vägunderhåll (och jag vet att det är en politisk fråga)
Fri rörlighet med Husbil har vi bara i Danmark,Holland Belgien,Luxemburg och Tyskland om du inte väger över 7,5 ton

Är det så att våra medlemmar med dom största husbilarna på vikt mer än 7,5 ton betalr som turistbussarna ?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

I Tyskland er det vektgrense 12000 kg som gjelder for kilometeravgiften.

F

F.d. 25142

Guest

Haha, är det månne någon som försökt ta sig fram till fots i Oslo på vintern? Fotgängare är vi ju allihop för det mesta. Senast jag var i Oslo skulle jag dessutom dra på en resväska. Det gick till slut att ta sig fram till hotellet. Ja, husbilen var ju tyvärr inte med.:twitcy:

Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Långtradare med 20 ton fisk blockerar gård
Chauffören övernattade i lastbilen vid gårdsinfarten.
En rumänsk lastbil blockerade familjens Rubensteins gård från onsdag kväll till morgonen efter, sedan den fastnat i leran i ett förvirrat försök att nå Göteborg. Med sin last på 20 ton fisk.

Vid 17-tiden på onsdagskvällen såg Hans Rubenstein en rumänskskyltad lastbil komma körande nerför den lilla grusvägen utanför familjens hus, fyra kilometer ifrån E6.
En stund senare hade lastbilen fastnat i leran utanför Rubensteins hus i Skree-berg. Bilarna kunde inte längre komma ut.

– Han sa att hans GPS hade visat att det här var vägen till Göteborg, men man måste ju använda huvet.
Vägen till Göteborg, är det en liten grusväg i Munkedal? säger Hans Rubenstein.

2510632521.JPG

3575678356.jpg

Toppen